Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Akut Macbook air startar inte


jaob

Rekommendera Poster

Jag surfa på en sida och tryckte på en länk sen låste sig datorn så då tvångsavsluta jag den och sedan dess så startar den inte längre :(.

 

Jag hör startljudet sen blir bilden grå med en Apple logga och under den är det ett litet hjul Som snurrar och snurrar sen händer det inget mer utöver det.

 

Har låtit den stå och tugga i 30 min tills jag stängde av.

 

Och om jag ska starta i felsäkert läge med skift och powerknappen så kommer det upp en stapel men när den kommit halvvägs så försvinner den sen står den och nöter igen.

 

Just nu kör jag Apple hardware test men den hittar inga problem står det.

 

Vad ska jag göra? :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ajdå, har du otur så har det blivit fel i filsystemet. Tryck CMD + R för återställninsläge, därifrån kan du köra skivverktyg och reparera skiva samt behörigheter. Därifrån kan du även installera om OS X, men det ska du inte behöva.

 

Dock är det oroande att din dator låste sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har provat det som ni skriver men det hjälper inte.

 

Men den borde ju visa att nått är fel när man kör testet?

 

Datorn är köpt december 2010

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar inte återställningsläge och att köra skivverktyg? Finns inte disken med? Går den inte att reparera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du för version av Mac OS X?

 

Kör in den grå systemskivan du fick med Macen och håll nere C när du startar Macen. Då startar instelleraren och i menyn ska du kunna starta Skivverktyg. Reparera startskivan och reparera skivbehörigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är osäker då jag inte är jätte haj på datorer... Fick med en usb sticka är det den du menar?

 

Jag kan starta upp via stickan om jag håller inne alt knappen och startar datorn då kan jag välja att installera mac os x installation av snow leopard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, om du då tittar i menyraden så ska du kunna starta Skivverktyg. Reparera startskivan och reparera skivbehörigheterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Reparera startskivan" är ingen fysisk repararation utan ett försök att återställa filträdet, dvs den struktur som OS X vilar på. Den kan bli korrupt pga fysiska fel på skivan eller att magnetismen är för dålig. Små fel på filträdet kan åtgärdas men stora fel kräver ominstallation av OS X. Ibland fungerar det om man kör Reparation flera gånger.

...

Om filträdet är defekt och Skivverktyget lagar KAN andra filer skrivas över eller skadas. Så innan man kör Reparera startskivan SKA/MÅSTE du göra backup på viktiga filer om du kan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu hitta jag...

Kört reparera skiva - enheten verkar vara felfri står det

 

Kört reparera skivbehörigheter - där fick jag upp massa felmeddelanden och nu står det behörighetesrepararion slutförd...

 

Bara prova igen nu då eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, testa igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får fortfarande upp massa felmeddelanden nät jag trycker på kontrollera skivbehörigheter...

 

Ska testa och starta om datorn och om det inte hjälper är det bara att formatera hårdisken och installera om den som sista åtgärd??? Tror inte jag har nått viktigt på datorn som behöver sparas... Men svårt att komma ihåg allt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kontrollera/reparera skivbehörigheter är en lite lustig sak. Felmeddelandena försvinner inte men reparationen utförs ändå. Känd gammal bugg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behörigheter kommer att ge fel, det är "normalt" och det räcker som regel med att köra den en gång.

 

Radera inte skivan, prova först med att installera om OS X ovanpå, då ersätts systemfilerna och ditt konto, program m.m. blir kvar intakt.

 

Troligtvis är det någon systemfil som är skadad och behöver ersättas, då är det onödigt att formatera först.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Provat att starta om men den står bara och tuggar som förut händer inget mera...

 

Testar att installera om os x ovanpå det gamla.

återkommer med resultat

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ominstallerat men det är samma sak som förut,den står bara och nöter...

:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Formattera om disken.

Hur gammal är datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Har du ingen backup?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är det ominstallerat men det är samma sak som förut,den står bara och nöter...

:(

 

Konstigt, allt tyder ju på att både filsystem och hårddisk är OK eftersom inget fel hittas samt att OS X går att installera om.

 

Prova att skriva över hårddisken med en omgång nollor, finns under säkerhetsalternativ när du väljer radera. Tar lite tid men då raderar den disken rent fysiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nopp jag mest använt den som surfdator.

Bilder m.m har jag mest på den andra datorn.

 

Gör en helt ny installation nu så får se om det hjälper...

Fattar inte vad som kan vara fel annars då jag har kört test och allt verkar vara ok och det går ju även att installera på hårdisken så den borde ju inte vara trasig heller

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Låter som SSD'n är paj.

 

Är det en 2011, eller en 2010?

 

Kanske DiskWarrior kan hjälpa....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

Har du en annan Mac skulle jag koppla ihop dem.

Starta den trasiga i "Target mode", och flytta över filer innan jag gör något mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Konstigt, allt tyder ju på att både filsystem och hårddisk är OK eftersom inget fel hittas samt att OS X går att installera om.

 

Prova att skriva över hårddisken med en omgång nollor, finns under säkerhetsalternativ när du väljer radera. Tar lite tid men då raderar den disken rent fysiskt.

Hann inte se detta innan jag startade ny installation får testa detta sen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...