Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Pro "laggar"


Jugla

Rekommendera Poster

Hej! Igår fick jag problemet att min dator får "badboll" (den tänker) väldigt frekvent. Detta sker när jag bla ska öppna nya fönster och bläddrar mellan olika program eller scrollar upp och ned. Datorn har blivit påtagligt slöare vilket skedde inom loppet av en timme då detta inträffade efter jag startat om den. Vad kan detta tänkas vara? Jag har prövat uppdatera programvaran tlll den nyaste utan framgång. Datorn är ca. 2 år gammal.

 

Tacksam för alla typer av tips och tricks för att få detta att sluta.

Med vänliga hälsningar

Jugla

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte startar om din program lite då och då, börja med det. Sen en säker start är alltid bra att göra. Rensar upp mycket cache och sånt.

 

Om det kommer så direkt efter uppstart, kanske det kan vara den står och jobbar emot något... synkning, spotlight el nåt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frekventa badbollar som uppstår till synes vid de mest vardagliga ting tyder på att din hårddisk håller på att ge upp, alternativt fel i filsystemet.

 

Har du inte backup så är det att rekommendera....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt är också att hårddisken har för lite tillgänglig plats på hårddisken. Mellan 10-20 GB ledigt på hårddisken är farozonen där datorn kan börja bete sig som du beskriver. Under 10 GB ledigt ber man om totallåsning. Minimum 20 GB ledigt ska du ha, helst 50 GB så du har marginal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanligt är också att hårddisken har för lite tillgänglig plats på hårddisken. Mellan 10-20 GB ledigt på hårddisken är farozonen där datorn kan börja bete sig som du beskriver. Under 10 GB ledigt ber man om totallåsning. Minimum 20 GB ledigt ska du ha, helst 50 GB så du har marginal.

Alright tack. Hur hittar jag hur mkt plats jag har på hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alright tack. Hur hittar jag hur mkt plats jag har på hårddisken?

Öppna ett Finderfönster så står det längst ner på ramen.

post-363-0-99527900-1404819090.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack. Gick in och kikade i systeminfo och där står det att jag har gott om utrymme (ca hälften), så det tycks inte vara något problem. Nya förslag?

 

Kan tillägga att problemet sker redan när jag ska logga in mig då datorn precis startats. Denna förebannade badboll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nya förslag?

 

 

Du har fått flera som du inte har kommenterat, så vi har ingen aning om de hjälpte eller inte. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej tack. Gick in och kikade i systeminfo och där står det att jag har gott om utrymme (ca hälften), så det tycks inte vara något problem. Nya förslag?

 

Kan tillägga att problemet sker redan när jag ska logga in mig då datorn precis startats. Denna förebannade badboll.

Räkna med att hårddisken håller på att rasa även om den kanske inte gör det och gör backup på alla viktiga filer omedelbart. Det kanske räcker med att ominstallera OS X men även det kan sabba filer. Så innan du gör något vad som helst så se till att allt viktigt är sparat i molnet, på extern hårddisk eller annat. Helst på två olika ställen eftersom inget ställe är 100% säkert i sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk alltid att en hårddisk är förbrukningsvara och att det bara finns två olika sorter:

1. Den som pajjat

2. Den som inte pajjat än

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har fått flera som du inte har kommenterat, så vi har ingen aning om de hjälpte eller inte. :)

Har startat den i "säkert läge" vilket inte heller hjälpte problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Skivverktyget och kör Reparera skivbehörigheterna. Hittas i Verktygsprogrammappen i Programmappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova Skivverktyget och kör Reparera skivbehörigheterna. Hittas i Verktygsprogrammappen i Programmappen.

Blev tyvärr inte någon skillnad. Problemet kvarstår. Finns det något virus eller sådant tänker jag? Eller borde jag överväga lämna in det till ett Macotec eller så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Virus kan du bortse från då det inte finns virus. Det finns en handfull trojaner som är av en art att man måste själv installera dem och de förekommer inte på seriösa hemsidor. Det är få som fått en och hur de ser ut och fungerar vet knappt någon. 10 år på forumet säger noll problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som återstår är att ominstallera OS X. Fungerar inte det så blir det nog att byta hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...