Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fanny3324665

Rekommendera Poster

Fanny3324665

Hej!

Jag vill skapa en sökbar databas med ungefär samma funktioner som numbers har, där man kan sortera datan efter olika kategorier. Dock vill jag även kunna lägga in dokument som hör till datan så de enkelt kan nås i samband med databasen. Är det någon som vet om det finns någonting att ladda ner via datorn eller App Store eller om funktionen redan finns hos någon av de redan existerande funktionerna i en macbook?

 

Mvh,

Fanny

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Publishingkonsult

Numbers, samt förstås MS Excel, har ju vissa databasliknande funktioner, men annars ör det väl rent faktiskt databasprogram, som t.ex. FileMaker som kan vara aktuellt.

 

Vad vill du göra//vilket problem vill du lösa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När det gäller dokumenthantering så finns det många program till Macen som är som typ databaser för dokument med olika sätt att sortera, kategorisera och hantera dokument. Exempelvis Devon Think.
http://www.devontechnologies.com/products/devonthink/overview.html

En annan är Tap Forms som mer liknar en vanlig databas för olika typer av information, men som även kan lagra dokument.
https://itunes.apple.com/se/app/tap-forms-organizer-secure/id494995266?mt=12

Jag vet inte om detta är vad du söker, men det var de som jag tänkte på när jag läste din fråga. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Numbers, samt förstås MS Excel, har ju vissa databasliknande funktioner, men annars ör det väl rent faktiskt databasprogram, som t.ex. FileMaker som kan vara aktuellt.

 

Vad vill du göra//vilket problem vill du lösa?

"lägga in dokument som hör till datan"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Publishingkonsult

Både Numbers och Excel kan innehålla hyperlänkar, så den funktion du efterlyser finns ju redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag vill skapa en sökbar databas med ungefär samma funktioner som numbers har, där man kan sortera datan efter olika kategorier. Dock vill jag även kunna lägga in dokument som hör till datan så de enkelt kan nås i samband med databasen. Är det någon som vet om det finns någonting att ladda ner via datorn eller App Store eller om funktionen redan finns hos någon av de redan existerande funktionerna i en macbook?

 

Mvh,

Fanny

Du kan väl kika lite OpenOffice, där kan man göra egna databaser (sqlite tor jag de kör med). Har inte använt själv, men den skall vara rätt smidgt att jobba med.

 

http://www.instructables.com/id/Make-a-Database-in-Openofficeorg/

http://www.freesoftwaremagazine.com/articles/the_simplest_way_to_make_databases_with_ooo

http://www.openoffice.org/product/base.html

 

Vet inte om det är så bra att ha själva filerna omkodade/"inbäddade" i databasen. En bättre approach är nog att när du lägger in en ny post med ett dokument - att dokumentet flyttas till en egen mapp där de sorteras in och så pekar DB bara på den filen. Lite så som iTunes och Calibre arbetar. Man har alla filer åtkomliga ändå s a s även om man inte har DB igång. Antar att de blir mer sökbara i Spotlight med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanny3324665

Tack för alla bra svar!

Jag vill skapa ett personregister och enkelt koppla dokument som har med dessa personer att göra till dem. Vad tycker ni bästa lösningen till det är? Jag vill helst inte ha något allt för avancerat. Om jag skulle skapa ett register i numbers och koppla dokumenten med hyperlänk, bör jag då gör om filerna till zip?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det register du är ute efter så välj ett registerprogram / databasprogram. Även om Excel och Numbers kan lista olika information och data, så är de i grunden program för kalkyler och beräkningar.

Jag har redan tipsat tidigare i tråden om Tap Forms. Det är ett databasprogram / registerprogram, där du kan skapa register innehållande fält med olika typer av data och till dessa fält kan dokument och andra filer länkas, så att när du klickar på länken så öppnas det kopplade dokumentet eller filen.

Zip är ett arkiv som fungerar som en komprimerad mapp, dvs du kan lägga flera dokument i en Zip och de krymps. För att öppna dessa dokument behöver de avzippas först. Jag förstår inte riktigt ditt syfte med att göra dem till Zip, om du gör det måste du ha ett extra moment (av-zippning) innan du kan läsa dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanny3324665

Är det register du är ute efter så välj ett registerprogram / databasprogram. Även om Excel och Numbers kan lista olika information och data, så är de i grunden program för kalkyler och beräkningar.

 

Jag har redan tipsat tidigare i tråden om Tap Forms. Det är ett databasprogram / registerprogram, där du kan skapa register innehållande fält med olika typer av data och till dessa fält kan dokument och andra filer länkas, så att när du klickar på länken så öppnas det kopplade dokumentet eller filen.

 

Zip är ett arkiv som fungerar som en komprimerad mapp, dvs du kan lägga flera dokument i en Zip och de krymps. För att öppna dessa dokument behöver de avzippas först. Jag förstår inte riktigt ditt syfte med att göra dem till Zip, om du gör det måste du ha ett extra moment (av-zippning) innan du kan läsa dem.

Okej tack! Så om jag skapar ett register i Tap Forms, går det då söka med olika nyckelord?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sökfunktionen i Tap Forms är anpassningsbar och justerbar efter det sätt som databasen skapas på, finns många olika alternativ.

En funktion som kan vara av intresse för dig är att fältet där man lägger in filer kan ha flera filer kopplade. Antingen så länkar man till filer på hårddisken, eller så importerar man filerna till databasen så de sparas samtidigt med databasen.

Detta gör att du för en person kan ha fält med olika data och information, och till dessa kan du ha olika filer kopplade med olika information i, som öppnas för läsning när du klickar på filerna inuti databasen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Publishingkonsult

Det finns alltid flera olika sätt att lösa den här sortens problem på. Den grundläggande frågan är hur stort ditt behov av att kunna jobba med strukturerad data, typ det du gör i Excel/Numbers är. Om det är det primära, välj då ett program som är bra på det, är det istället att hantera olika dokument som är det primära, välj då någon typ av "organizer"

 

Sen är det också en fråga vad du tror ska hända med infon framöver, är det t.ex. bara för dig, kommer omfattningen att öka påtagligt, har du behov av kompabilitet med andra plattformar osv osv.

 

Sist och slutligen är det väl också en fråga om tycke och smak. Jag tenderar att välja ett program som Excel, därför att det är så anpassningsbart och alla andra typer av databaser etc. kan importera/exportera till Excel. Rör det sig om en lite större lösning så skulle jag föredra FileMaker.

 

Men återigen, det är en fråga om vad man vill göra och hur

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tap Forms är ett registerprogram och databas, som en enklare version av FileMaker Pro, som hanterar strukturerade data och som jag anser är bättre på det än Numbers/Excel just för att det är ett databasprogram och inte ett kalkylprogram. Numbers och Excel är ju primärt kalkylprogram, även om beräkningsmatrisen också kan användas för lagring och sortering av olika typer av information - men jämfört med ett riktigt databasprogram tycker jag de är rätt begränsade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanny3324665

Sökfunktionen i Tap Forms är anpassningsbar och justerbar efter det sätt som databasen skapas på, finns många olika alternativ.

 

En funktion som kan vara av intresse för dig är att fältet där man lägger in filer kan ha flera filer kopplade. Antingen så länkar man till filer på hårddisken, eller så importerar man filerna till databasen så de sparas samtidigt med databasen.

 

Detta gör att du för en person kan ha fält med olika data och information, och till dessa kan du ha olika filer kopplade med olika information i, som öppnas för läsning när du klickar på filerna inuti databasen.

 

 

Okej, så är Tap Forms ett seriöst program som kan användas hos exempelvis ett företag? Jag såg nämligen att det fanns lite olika funktioner att lägga in recept och dylikt. Går det att undvika att sådana databasmallar kommer med eller kan man ta bort dem på något sätt? Och om man lägger in dokumenten i databasen istället för att länka, är dokumenten då säkra så ingen kan få tag i dem via internet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fanny3324665

Det finns alltid flera olika sätt att lösa den här sortens problem på. Den grundläggande frågan är hur stort ditt behov av att kunna jobba med strukturerad data, typ det du gör i Excel/Numbers är. Om det är det primära, välj då ett program som är bra på det, är det istället att hantera olika dokument som är det primära, välj då någon typ av "organizer"

 

Sen är det också en fråga vad du tror ska hända med infon framöver, är det t.ex. bara för dig, kommer omfattningen att öka påtagligt, har du behov av kompabilitet med andra plattformar osv osv.

 

Sist och slutligen är det väl också en fråga om tycke och smak. Jag tenderar att välja ett program som Excel, därför att det är så anpassningsbart och alla andra typer av databaser etc. kan importera/exportera till Excel. Rör det sig om en lite större lösning så skulle jag föredra FileMaker.

 

Men återigen, det är en fråga om vad man vill göra och hur

Mitt syfte med databasen är att kunna söka efter en person eller ett attribut till personen och sedan få upp informationen och dokumenten som hör till den här personen. Är du bekant med Tap Forms som Raphael och tror att det skulle kunna funka? Jag planerar även att öka informationen påtagligt. Jag är inte så duktig på datorer så jag vill ha ett enkelt, välfungerande system som är sökbart. Tror du filemaker är bra för detta syfte och är det enkelt att förstå och använda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

"Okej, så är Tap Forms ett seriöst program som kan användas hos exempelvis ett företag?"

Svar ja.

"Jag såg nämligen att det fanns lite olika funktioner att lägga in recept och dylikt. Går det att undvika att sådana databasmallar kommer med eller kan man ta bort dem på något sätt?"

Man behöver inte använda någon av de mallar som finns med. Jag vet inget sätt att ta bort dem, men man behöver ju inte använda dem. Ordbehandlare, kalkylprogram etc. kommer ju också med färdiga mallar. Det är ju bara att skapa sina egna mallar om man vill... Finns inget krav på att använda de som kommer med, men däremot kan de fungera bra som hjälpmedel medan man lär sig hur programmet fungerar.

För att skapa egna mallar och layouter med de sökbara fält du önskar och vill ha, så använder du den inbyggda "layout designer".

"Och om man lägger in dokumenten i databasen istället för att länka, är dokumenten då säkra så ingen kan få tag i dem via internet?"

Om du har dokumenten lokalt i din egen dator så är de lika säkra som allt annat du har i din dator. Om du i databasen länkar till dokument inifrån databasen så länkar du till dokument som redan finns i datorn. Eller så kan du lägga in dokumenten direkt i databasen. Ur säkerhetsaspekt är de lika säkra.

Men, om du har dem inuti databasen så kan dokumentet synkas via iCloud till iOS-applikationen av samma databas. Och då är databasen lika säker som andra dokument som är synkade via iCloud.

Värt att notera att databasen och dess innehåll kan krypteras med en säkerhetsnyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Mitt syfte med databasen är att kunna söka efter en person eller ett attribut till personen och sedan få upp informationen och dokumenten som hör till den här personen."

Jag ser inga skäl till att det inte skulle fungera. Du kan lägga upp vilka fält du vill och alla är sökbara... Fälten kan innehålla text, listor, numeriska data, dokument och annat...

"Jag är inte så duktig på datorer så jag vill ha ett enkelt, välfungerande system som är sökbart. Tror du filemaker är bra för detta syfte och är det enkelt att förstå och använda?"

FileMaker Pro är ett fantastiskt program men kostar flera tusen kronor, jag tycker det är rent overkill för småföretag och privatpersoner...

Tap Forms har inte lika många funktioner, men för den som inte söker programmera ett bokförings- och faktureringssysem med kassahantering mot ett lager och liknande, så är Tap Forms ett utmärkt alternativ. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...