Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone 5 på hyllan, kör med Windows Phone


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

Min tanke var att använda en windows 8 phone under en månad för att se om den kan konkurrera mot Iphone, men jag stod inte ut i mera en 2 dagar och jag ska förklara varför.

 

Vi börjar med hårdvaran.

 

Jag inköpte en Nokia Lumia 1320 med OS Windows 8 i den (frågan varför inte 8.1 finns i är en bra fråga), den har en 6" stor skärm så den hamnar i kategorin Phablet.

5 Mp kamera på baksidan och en front kamera som är en VGA kamera, vilket är dåligt, men man får vad man betalar för

Telefon är 16.4 cm hög 8,6 cm bred samt 0,9 cm tjock, den väger 220 gram så det är inte en lätt telefon

 

Jag satt dit ett 64 Gb stort minneskort för man vill ju ha lite och leka med.

 

 

Vi börjar med det som är bra med telefon.

 

Den har bra skärm, stor och bra så vill man inte satsa på padda eller telefon med liten skärm så är det här ett bra val.

För att vara en budget telefon så är den rapp och fungerar stabilt i stora hela men i bland så fryser till.

Den klarar av de som är grund sakeran väldigt bra och är enkel att använda, men......

Får inte lika mycket reklam som man får om man använder en andriod telefon och man slipper ha ett antivirusprogram på telefon.

Bra batteri tid, väldigt bra för att vara en så stor telefon, batteriet ligger på 3 400 mAh

 

 

Nu tar vi det som är dåligt med telefonen.

 

På hårdvara sidan kan man inte klaga utan det är på mjukvara sidan som är den största nackdelen.

För det första så kan du bara lägga till fyrkanter på startskärmen och då kan du bara ställa in storleken på den hur stora rutorna skall vara.

Du kan även ändra färgerna på plattorna och jag får inte glömma du kan även ändra bakgrundsfärgen från svart till vit eller vit till svart, vilket kan vara bra.

Man kan få så kallade levande plattor som kan visa information av olika slag, t.ex väder eller kontakter vilket kan vara bra.

 

Röststyrningen finns inte på svenska, vilket är en nackdel eftersom jag använder den funktionen när det regnar och behöver ringa till någont.

Har du en mac och vill synka ihop den med telefon så kan du glömma det för programmet som finns att tanka ner på App Store är så SKITDÅLIGT så att det suger.

Så glöm att få en bra synke med en mac, har du däremot en pc så fungerar det (konstigt vore det om inte gjorde det) men och då menar jag ett stort MEN för att synka över 17 Gb musik till minneskort så tar det ca: 3 och halv timma.

Gör man samma sak på mac med en iphone så tar det högst 20 min

 

Nu ska vi ta app biten

 

Det finns en app store även på windows telefon men den är bristfällig och jag kan ta ett exempel.

Det finns bankir app men däremot inte någon app för dom stora bankerna som Nodea, Swedbank eller SEB, däremot finns det för handelsbanken.

Vilket är dåligt, man har frågat bankerna varför dom inte har några appar och svaret blev "Det är för få som har en Windows telefon"

Mediaspelarnen i telefonen är kapitel för sig själv, helt ologisk svår att hantera samt man ser inte låtnummren, vilket jag tycker är viktigt.

 

 

Jag skrev att jag avbröt testen i förtid och det stämmer eftersom jag stod inte ut med att göra dom sakerna som jag brukar göra på smartphone och då höll jag på att bli galen (har papper på det).

Snart är det semester och då tänkte försöka igen men vi får se.

 

Slutord

 

Vill du inte slänga ut en massa pengar på inhone men vill in ha osäker telefon som andriod telefonerna är så välj då en windows telefon och det gäller även om du vill bara ringa på den.

Personligen så skulle jag rekommendera en Iphone av flera skäl men jag räknar bara upp två, säkerhet och appar.

 

Som vanligt är jag inte köpt av apple eller microsoft utan det här vad jag tycker om saker och ting.

 

Kom inte med några spydiga kommentera eller på hopp, utan kom med fakta saker om det stämmer eller inte.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Kom inte med några spydiga kommentera eller på hopp, utan kom med fakta saker om det stämmer eller inte.

 

 

Svårt att komma med fakta eftersom mycket av det du skriver är en subjektiv uppfattning :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig köpa en Iphone, är nöjd med min billiga Android, men jag skulle inte ens ta emot en Windowsmobil om jag så fick den gratis. Eller, jo, jag är fattig, så jag kan ju sälja den vidare. Dock aldrig ge den till mina barn, därtill är jag en alltför kärleksfull förälder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är också nöjd med min Android-lur. Den funkar bra och gör allt jag har behov av. En iPhone hade varit avsevärt dyrare utan att ge något reellt mervärde. En Windows-lur känns inte aktuellt, och när jag byter lur (när det nu blir) är sannolikheten hög att det blir till en ny Samsung.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Min tanke var att använda en windows 8 phone under en månad för att se om den kan konkurrera mot Iphone, men jag stod inte ut i mera en 2 dagar och jag ska förklara varför.

 

Jag inköpte en Nokia Lumia 1320 med OS Windows 8 i den (frågan varför inte 8.1 finns i är en bra fråga), den har en 6" stor

Som vanligt är jag inte köpt av apple eller microsoft utan det här vad jag tycker om saker och ting.

 

 

 

Bra recension igen! :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

chopperstop

Hej

Min tanke var att använda en windows 8 phone under en månad för att se om den kan konkurrera mot Iphone, men jag stod inte ut i mera en 2 dagar och jag ska förklara varför.

 

....

 

Kom inte med några spydiga kommentera eller på hopp, utan kom med fakta saker om det stämmer eller inte.

 

 

 

"Osäker telefon som android telefonerna är" Pratar du om de billiga crapen eller om de som funkar bättre än en iphone. Jag har båda iphone och två android mob och mitt val att sluta använda iphone var allt krångel vid uppdateringarna.

 

Synk med mina datorer,platta: Nexus 7 ver2 samt mina HTC mobiler är klockren utan något extra krävs av mig

Min HTC ONE X har fungerat helt felfritt i snart tre år 24/7 och nu kör jag en HTC one m7 som bara fungerar samt att alla uppdateringar gör dem bättre och inte som iphonen saker som slutar fungera eller hänger sig.

Min första iphone var en vinst tills efter fyra uppdateringar av ios sedan ville den inte göra det den skulle det var en 3gs 32gig. Den funkar endast som musik uppspelare. Var tvungen att bakåt uppdatera den för att den skulle starta o fungera som musik maskin. Den dog efter ca två år.

 

Så man undrar vad du grundar din taskiga inställning till android lurar kommer ifrån. Kan hålla med om att många av de billiga inte är så bra men iphone har inte varit någon hit de sista ver. Windows mob har mycket övrigt att önska vad gäller kvalitet på operativ men så även har ios det.

 

Mina android "prylar" har bara fungera utan problem så ios kommer aldrig bli min favorit med tanke på hur mycket problem jag haft. Har en MAC till grafik jobb det är den bra på inget annat tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

"Osäker telefon som android telefonerna är" Pratar du om de billiga crapen eller om de som funkar bättre än en iphone. Jag har båda iphone och två android mob och mitt val att sluta använda iphone var allt krångel vid uppdateringarna.

 

Synk med mina datorer,platta: Nexus 7 ver2 samt mina HTC mobiler är klockren utan något extra krävs av mig

Min HTC ONE X har fungerat helt felfritt i snart tre år 24/7 och nu kör jag en HTC one m7 som bara fungerar samt att alla uppdateringar gör dem bättre och inte som iphonen saker som slutar fungera eller hänger sig.

Min första iphone var en vinst tills efter fyra uppdateringar av ios sedan ville den inte göra det den skulle det var en 3gs 32gig. Den funkar endast som musik uppspelare. Var tvungen att bakåt uppdatera den för att den skulle starta o fungera som musik maskin. Den dog efter ca två år.

 

Så man undrar vad du grundar din taskiga inställning till android lurar kommer ifrån. Kan hålla med om att många av de billiga inte är så bra men iphone har inte varit någon hit de sista ver. Windows mob har mycket övrigt att önska vad gäller kvalitet på operativ men så även har ios det.

 

Mina android "prylar" har bara fungera utan problem så ios kommer aldrig bli min favorit med tanke på hur mycket problem jag haft. Har en MAC till grafik jobb det är den bra på inget annat tyvärr.

 

Ledsen men detta luktar trollinlägg så det stinker om det.

Så ignore på dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dom enda telefoner jag kan tänka mig att byta till är Windows Phone och HTC One.

HTC One för den ypperliga byggkvaliten och Windows Phone för det annorlunda gränssnittet.

Har man byggt eko-system kring Apple så har man ingen anledning att byta för det fungerar så pass bra.

 

Men jag ska gå över till "the dark side" på en punkt och det är att köpa en ChromeCast att ha i husvagnen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Och? Trådskaparens inlägg är ju bara privat personligt tyckande. Låt andra bilda sig en uppfattning själva så blir fler nöjda - oavsett operativ. Kunderna röstar ju här varje dag - med plånboken. En köpbarometer - så god som någon!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

den enda luren som funkar felfritt är ju iphone! andriod är ju rena skräpet!,visst att man har mer frihet med andriod,men det skulle väl vara enda födelen också! kommer aldrig byta tillbaka till andriod!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tur man har sluppit andriod, då. :)

Allt är subjektivt. Jag har inga problem med min 'driod-lur, den har fungerat och fungerar klockrent och är varken struligare eller märkligare att hantera än den iPhone den ersatte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Allt är subjektivt. Jag har inga problem med min 'driod-lur, den har fungerat och fungerar klockrent och är varken struligare eller märkligare att hantera än den iPhone den ersatte.

Jag är väldigt nöjd med min Android, men så har jag heller aldrig haft någon Iphone. Jag har dock supportat folk med deras Iphone, då de flesta vet mindre än jag om slika ting, och systemet äger väl sin tjusning. Jag hittar inga påtagliga för- eller nackdelar med vare sig det ena eller det andra. För övrigt är det ju apparna som körs som bör utvärderas, de flesta är väl ändå inte och ro(o)tar under huven, som jag är (var). De som brukar utvärdera sådant här brukar vilja hitta sådant som cementerar en redan bestämd uppfattning. Det är väl kul för dem. Egentligen struntar jag i vilken mobil SMHI-appen funkar på, bara SMHI-appen funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen struntar jag i vilken mobil SMHI-appen funkar på, bara SMHI-appen funkar.

Samma för mig. De appar jag körde på iOS kör jag på Android nu, och de funkar likadant här som de gjorde där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Ni som undra vad jag har fått den "taskiga" inställning till andoid telefon.

Läs mitt inlägg " android telefon under en månad, iPhone 5 på hyllan" så förstår varför jag inte gillar android telefon. Så smaken är baken delad och det jag skrev var mina personlig åsikter om olika OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hej

Jag skrev att under semester ska jag ge Nokia Lumia 1320 en ordentlig chans att visa vad den går för, och mina damer och herra, det har jag gjort nu.

Under en vecka har jag bara kört med Nokia Lumia 1320 och här är min slut tankar om telefonen.

Väldigt stabil blåtands koppling som gör att man kan lyssna på musik utan problem.

 

Positiva biten.

 

Väldigt stabil telefon, gör det den ska utan att protestera, men det finns ett stor MEN och det kommer under negativa biten.

Har väldigt bra batteri tid, stor skärm ( 6")så att man lugnt kan se en film på den utan problem.

Ljudet är bra om man navänder egna lurar.

 

Negativa biten.

 

Det stora MEN när det gäller Windows telefon är att det inte finns många appar till telefonen, ta t.ex en app för SEB banken finns inte och det gäller för dom flesta banker, utom Handelsbanken.

 

Lurarna som följer med är ett skämt, det går bra när man ska prata i den, men ska man lyssna på musik låter det för jäkligt.

 

Tillbehör till den telefonen det finns knappast något ska du ha något får du vända till E-bay eller liknaden.

 

Jag tror att dom här felen drog jag upp när jag skev första gången men dom gäller än.

 

Ett stort problem med telefon är att det finns inga uppdateringar men jag vet att 8.1 är på väg och som vanligt när det gäller windows så drar dom på det hela.

 

Sedan krånglar dom till det hela för sig, vi kan ta t.ex om man ska anteckningar på telefon, då försöker man köra Microsofts egna program och då blir det OneNote.

Jag skapar listor i min mac (OneNote finns till Macdatorer) sedan loggar jag in på telefons OneNote program, där blir stopp, telefon vill att man ska logga på OneDrive först, sedan ska

man köra igång OneNote och då ska mina listor finns där, vilket den INTE gör, dåligt Microsoft, mycket dåligt.

 

 

Som slutord på den testen.

Skulle jag kunna köra på en Windows telefon ?

Ja bara om min Iphone är död.

Kan jag rekommendera telefon till någon?

Ja, om dom inte har råd med Iphone samt att dom inte vill köra Android telefon, men även om dom inte bryr sig om att pimpla sin telefon.

 

Så nu så åker telefon upp på hyllan och fram kommer min iphonen.

Ha en trevlig helg och fortfarande är jag inte köpa av Apple samt kom inte med spydiga kommenter

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...