Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad ska jag använda för att skapa egen logga


padda

Rekommendera Poster

Hej jag undrar vad jag ska använda för att skapa en logga?, typ vända på eller forma om bokstäver . Klippa in symboler eller liknande. uppskattar verkligen ett tipps. :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

först skissa med penna och papper så du vet vad du ska göra. sen använder du dig av ett program som skapar vektorgrafik för att göra ditt original. Illustrator är ett proffsprogram, men något motsvarande det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blender är säkert bra, men det är väl ett 3D-verktyg?

 

Loggor i 3D är inte alltid så lätta att använda i olika sammanhang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Blender är säkert bra, men det är väl ett 3D-verktyg?

 

Loggor i 3D är inte alltid så lätta att använda i olika sammanhang.

Han frågade inte om vilken sorts program, bara att kunna göra en logga.

Vadå svårt. När loggan är klar så renderar man ut den som en .png Bild som bild???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han frågade inte om vilken sorts program, bara att kunna göra en logga.

Vadå svårt. När loggan är klar så renderar man ut den som en .png Bild som bild???

 

Är man någorlunda seriös i sitt hantverk, vill man ha logon i vektor för att den ska kunna vara skalbar och upplösningsoberoende.

Sen kan det hända att man vid något tillfälle vill göra en rolig animation med sin logga, då är tex 3d ett verktyg som fungerar. Det är bara att ta in sina vektorbanor och extruda. Men att göra ett logotyporiginal i ett 3dprogram är att skjuta sig i foten.

Samma sak med att göra originalet i pixelbaserad grafik (många amatörer som brukar gå den vägen).

 

Som sagt det beror på hur seriös man vill vara och vad man ska använda logon till...du kan ju skapa logon med en bläckpenna på baksidan av ett mjölkpaket, klippa ut och skicka runt om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Han frågade inte om vilken sorts program, bara att kunna göra en logga.

Vadå svårt. När loggan är klar så renderar man ut den som en .png Bild som bild???

Min invändning är inte mot programvalet eller filformatet. Men jag anser att man bör tänka sig för innan man skaffar sig en logga i 3D. En tvådimensionell logga är enligt min mening enklare att använda i alla de olika sammanhang som en logga kan tänkas förekomma i.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK. Använder man HDR bilder och mycket gläns så förstår jag att bilder kan se konstiga ut i tryck. Men att göra exempelvis en Cartoon som logga, måste det bara vara massor av fördelar om man kan få 3D känslan i bilden. Den blir mer rund i konturerna med 3D.

Nu är det väldigt länge sedan jag läste någon serietidning, men jag är övertygad om att Walt Diesneys Kalle Anka tidningar är ritade i 3D för att få en naturlig och realistisk känsla i bilderna med djup i bilderna.

 

Vem vill ha en platt tillintetsägande och tråkig bild (Huvud) att titta på, framför allt en logga som är allas ansikte utåt. Huvud är runda och inte platta.

Dessutom brukar platta bilder som är gjorda i Gimp och andra gratisprogrammen se fruktansvärt fransiga ut i kanterna, när man är klar.

Illustrator är väl också ett 3D program och svindyrt. Hur många kan rita ett huvud som man blir nöjd med resultatet när loggan är färdig. Inte många, men det är klart vill man att loggan skall se ut som teckningar man ser på dagis, då kan man rita dom själv.

Jag förstår faktiskt inte klagomålen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Vem vill ha en platt intetsägande och tråkig bild...?"

 

De som vill ha en användbar logotyp med professionellt uttryck, kanske?

 

Nu vet jag inte vilka ambitioner trådstartaren har med sin logga, så det är möjligt att diskussionen hamnar på fel nivå...

 

Och vem har pratat om serietidningar och "huvuden"? Var det inte en logotyp som avsågs?

 

Och om man kollar på de logotyper som finns, så är det faktiskt ganska sällsynt med tredimensionella sådana. Det må vara "tråkigt", men det finns anledningar. De som ändå finns, är oftast gjorda på ett sätt så att det finns en endimensionell variant att använda vid behov. Apple är ett exempel.

 

En anledning är att en logotyp bör vara så enkel som möjlig. För att i alla sammanhang framträda så tydligt och konsekvent som möjligt. Av den anledningen är det en fördel om loggan är enfärgad, eller att den består av två eller ett fåtal tydligt avskiljbara färger. Vill du ha 3D så får du automatiskt väldigt många färger, eftersom det är det som bygger skuggor och djupkänsla.

 

Den ska också klara av att visas i många olika storlekar, och går du ner i storlek så försvinner ofta vitsen med ett tredimensionellt uttryck, det kan till och med bli kontraproduktivt då loggan kan bli svårläst.

 

Sen är det bra om den kan användas negativt, alltså i vitt om bakgrunden är färgad (det är kanske inte alltid du kan kontrollera bakgrunden). Detta funkar inte med en tredimensionell logga.

 

Det finns säkert fler argument, men det är även en kostnadsfråga. Att ha loggan i 3D kommer kräva fyrfärgstryck (om man tänker sig att trycka), vilket är dyrare än tryck i en eller två färger.

 

Vill man ha en logotyp som håller för framtiden, som fungerar i alla tänkbara sammanhang, som blir lättanvänd och inte gör att dina visitkort kostar onödigt mycket - börja med en "tråkig" endimensionell logotyp.

 

Nu är jag ingen expert på formgivning, men jag tror ändå att jag har en del koll. Om någon med professionell kunskap om formgivning vill rätta mig på något av ovanstående, eller lägga till något, varsågod.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut inte ifrågasatt dina kunskaper inom detta gebit, tvärtom tror jag att du är påläst eftersom du alltid är med i diskussioner som har med tryck och bild att göra. Förmodligen arbetar du med detta.

"MEN"

1.

TS vill säkert ha en logga som ser proffsig ut, vem vill inte det.

2.

De flesta loggor innehåller en Cartoonbild med signaturbokstäver på eller under bilden.

3.

Enfärgad logga som du skriver låter urvattnad och menlöst. Då kan man lika bra låta bli att lägga in en logga, när besökarna ändå går förbi den.

4.

Du pratar om möjligheten till olika storlekar. Min erfarenhet är att man får en begränsad möjlighet att använda sig av Avatarer bland annat.

5.

Det låter på dig som att man gör en logga och håller sig till den livet ut. Alla är inte som SKF, Volvo och Mercedes.

6.

Priset, jovisst, men seriösa logganvändare vill att loggan syns och ser proffsig ut och då är priset inte det viktigaste .

 

Dessa Volvologgor är inte gjorda i tråkiga, platta, enfärgade kundflyende bilder. Tvärtom.

7.

I Blender går det alldeles utmärkt att välja transparant bakgrund.

 

8.

Du pratar om pixlade bilder. När en blendfil är färdigrenderad med .png då är den omgjord till stillbild och har ingenting kvar av Blender.

 

Jag är verkligen nyfiken att få göra en logga som du vill, samtidigt som den blir helt perfekt enligt dig. Självklart i ett program som är helt gratis. Så låter vi forumets medlemmar bedöma vilken logga de helst vill ha. Skynda dig på, jag är idel öra och beredd.Här är mitt Blenderförslag med och utan bakgrund, men grynig på grund av att loggan inte är renderad.

 

 

 

 

 

 

post-74618-0-97576300-1402988082_thumb.png

post-74618-0-74622700-1402989783_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har absolut inte ifrågasatt dina kunskaper inom detta gebit, tvärtom tror jag att du är påläst eftersom du alltid är med i diskussioner som har med tryck och bild att göra. Förmodligen arbetar du med detta.

"MEN"

1.

TS vill säkert ha en logga som ser proffsig ut, vem vill inte det.

2.

De flesta loggor innehåller en Cartoonbild med signaturbokstäver på eller under bilden.

3.

Enfärgad logga som du skriver låter urvattnad och menlöst. Då kan man lika bra låta bli att lägga in en logga, när besökarna ändå går förbi den.

4.

Du pratar om möjligheten till olika storlekar. Min erfarenhet är att man får en begränsad möjlighet att använda sig av Avatarer bland annat.

5.

Det låter på dig som att man gör en logga och håller sig till den livet ut. Alla är inte som SKF, Volvo och Mercedes.

6.

Priset, jovisst, men seriösa logganvändare vill att loggan syns och ser proffsig ut och då är priset inte det viktigaste .

 

Dessa Volvologgor är inte gjorda i tråkiga, platta, enfärgade kundflyende bilder. Tvärtom.

7.

I Blender går det alldeles utmärkt att välja transparant bakgrund.

 

8.

Du pratar om pixlade bilder. När en blendfil är färdigrenderad med .png då är den omgjord till stillbild och har ingenting kvar av Blender.

 

Jag är verkligen nyfiken att få göra en logga som du vill, samtidigt som den blir helt perfekt enligt dig. Självklart i ett program som är helt gratis. Så låter vi forumets medlemmar bedöma vilken logga de helst vill ha. Skynda dig på, jag är idel öra och beredd.Här är mitt Blenderförslag med och utan bakgrund, men grynig på grund av att loggan inte är renderad.

 

 

 

 

 

 

Det här kommer låta väldigt drygt men:

Det låter som du mest är en glad amatör som gillar att hålla på med 3D-program. Grafiska formgivare studerar och jobbar flera år för att bli duktiga i sitt yrke, det är lite förmätet att tro du är formgivare bara för att du gillar att hålla på med 3D-program.

 

Det är som att jag skulle säga att jag är kock på en 5 stjärnig resturang för att jag kan steka ett ägg. Eller att jag är modellfotograf bara för att jag har en kamera i min telefon som kan ta bilder på personer. Eller att jag är tandläkare för att jag borstar mina tänder.

 

Jag har jobbat som grafisk formgivare sedan -99 (Jag jobbade även som 3D-modellerare/animatör under flera år på 90- och 00-talet), tro mig när jag säger att INGEN seriös formgivare gör ett original för sin logotyp i ett 3D-program.

När man väl tagit fram ett original till en logo, kan man sedan använda den på en mängd olika sätt - tex i 3D program. Var sak har sin plats.

 

Det kan lätt bli förvirrande för en trådskapare när hen får tips från människor som inte vet vad de pratar om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klantade mig, hade ett utförligt svar som försvann när jag fick för mig att surfa vidare...

 

Nu har jag inte tid att återskapa det, får se om jag återkommer senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte någonstans påstått att jag är ett proffs på 3D. Tvärtom, jag är en glad pensionär som tycker det är jätteintressant med detta.

Varför visar ni inte ett enda exempel på en urhäftig logga så får både TS och vi andra se hur den kan se ut.

Det verkar mer på dig tjorven som om man inte är proffs så har man inte rätten att delta i trådar som denna.

Det absolut snyggaste man har är en häftig logga om man är noga med sitt anseende. En grynig platt enfärgad bild gör ingen glad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En "häftig" logga passar "häftiga" företag. Alla är inte det, och ska inte heller vara det.

 

För den som är intresserad och inte bangar för lite långläsning:

 

http://capdesign.idg.se/2.990/1.311912/sa-skapar-du-en-perfekt-logotyp

 

edit: av de logotyper som visas i artikeln är det endast en som har ett tredimensionellt uttryck... Det är Volkswagens, och den finns såklart även i versioner som fungerar där 3D inte gör det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack johnalder. En mycket bra artikel och den bevisar det jag hävdar.

 

En logga är företagets bild ut mot kunderna. Ju mer färger, chrome, rolig cartoons, humor och ett säreget utseeende som förknippas med företaget drar besökare och ger signaler om att företaget är välmående och på tårna.

 

Det är det killen i artikeln pratar om. Han säger också att de flesta går över till animerade loggor som renderas ut till stillbilder.

Hur kan då experten tjorven prata om att loggor skall helst inte ha mer än en grådaskig och frånstötande färg och vara en platt tillintetsägande sak som påminner en om begravning.

 

I artikeln visade han pandan som WHO har som logga. Helt fel budskap med dessa gryniga och grådaskiga svart/vita färger. Den som gjort denna har ingen fantasi alls. Den sänder ett budskapet. "Att få utrotningshotade djur att hamna i graven fortast möjligt med dessa begravningssignaler" Hade killen som gjort Volvo Loggan fått ta hand om pandan så hade den fått gladare färger som lockat folk till hemsidan och insamlingsbössorna. Gryniga och fula bilder tillhör stenåldern, inte 2014.

Tack.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror inte du läst hela artikeln.

 

Det som sägs om animering är att en logga som skapas idag även bör kunna göras i en animerad version. Det innebär inte att animeringen är grunden.

 

Och om enkelhet så säger en person följande:

 

– Enkelhet är ett måste, annars fungerar det inte i alla de sammanhang där en logotyp ska synas i dag. Mobiloperatören Tre är ett bra exempel. De har haft en väldigt tredimensionell och komplex logga i färg. I dag återges den ofta en enkel konturteckning. TV3 är ett annat exempel där den nya loggan är enkel och avskalad, säger Örjan Nordling,

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Hur kan då experten tjorven prata om att loggor skall helst inte ha mer än en grådaskig och frånstötande färg och vara en platt tillintetsägande sak som påminner en om begravning.

 

 

Gör dig inte fånig, du låter som en idiot.

Jag har aldrig sagt det du just påstod där, hitta inte på en massa skit.

Jag säger att original till logotyper inte skapas i 3dprogram utan i vektorgrafik för att ha skalbarhet. Visst finns det trender att logotyper numer är i rörligt format, men dessa är skapade med KUNSKAP om mediets fördelar och nackdelar. Dessutom är många av de där tjusiga 3D-logotyperna som du tjatar om inte alls gjorda i 3D utan illustrerade i vektorer av en illustratör.

 

Om du nu inte kan något om det här ämnet varför är du så jävla tjurig och vill ha din vilja igenom? Det finns folk som kan mer om detta ämne än vad du kan, då kan du antingen ta till dig det folk säger och försöka lära dig något nytt eller bete dig som en idiot. Valet är fritt.

Seriöst tänk om och gör rätt.

 

Problemet i det här fallet att trådskaparen förmodligen blir ännu mer förvirrad av dina idiotiska inlägg.

 

Jag har sagt mitt. Hoppas trådskaparen fick ut någon nytta av det hela.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Gör dig inte fånig, du låter som en idiot.

Jag har aldrig sagt det du just påstod där, hitta inte på en massa skit.

Jag säger att original till logotyper inte skapas i 3dprogram utan i vektorgrafik för att ha skalbarhet. Visst finns det trender att logotyper numer är i rörligt format, men dessa är skapade med KUNSKAP om mediets fördelar och nackdelar. Dessutom är många av de där tjusiga 3D-logotyperna som du tjatar om inte alls gjorda i 3D utan illustrerade i vektorer av en illustratör.

 

Om du nu inte kan något om det här ämnet varför är du så jävla tjurig och vill ha din vilja igenom? Det finns folk som kan mer om detta ämne än vad du kan, då kan du antingen ta till dig det folk säger och försöka lära dig något nytt eller bete dig som en idiot. Valet är fritt.

Seriöst tänk om och gör rätt.

 

Problemet i det här fallet att trådskaparen förmodligen blir ännu mer förvirrad av dina idiotiska inlägg.

 

Jag har sagt mitt. Hoppas trådskaparen fick ut någon nytta av det hela.

Visa ett exempel på en häftig logga med dina enfärgsblaskiga bilder så kanske TS slipper att bli förvirrad. TS har fortfarande inte fått några bevis på resultat av er experter annat än påhopp som säkert skrämmer bort honomhär ifrån.

Som TS sett i denna tråd går det alldeles utmärkt att göra roliga cartoons som går att använda till olika loggor utan grådaskiga enfärgade platta missfoster. En animering behöver inte röra på sig. Jag lämnar också tråden för jag trampar tydligen på experternas tår. Det gillar dom inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visa ett exempel på en häftig logga med dina enfärgsblaskiga bilder så kanske TS slipper att bli förvirrad. TS har fortfarande inte fått några bevis på resultat av er experter annat än påhopp som säkert skrämmer bort honomhär ifrån.

Som TS sett i denna tråd går det alldeles utmärkt att göra roliga cartoons som går att använda till olika loggor utan grådaskiga enfärgade platta missfoster. En animering behöver inte röra på sig. Jag lämnar också tråden för jag trampar tydligen på experternas tår. Det gillar dom inte.

Har du läst hela artikeln än?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En animering behöver inte röra på sig.

OMFG snubben är antingen förståndshandikappad eller så driver han med oss. Jag börjar ana ugglor i mossen. Är detta Minkowski i ny profil?

 

Du åker raka vägen in på min blockeringslista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...