Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säker papperskorgstömning


Kraserfras

Rekommendera Poster

Kraserfras

Tömde min papperskorg på det vanliga sättet, alltså "Töm papperskorg". Jag ångrar att jag inte använde säker papperskorgstömning för som jag förstår det så finns bilderna/filerna kvar på datorn? Är det för sent eller försvinner allt som både är i papperskorgen och det som jag redan har raderat på det vanliga sättet "på riktigt" när jag använder det säkra sättet eller gäller det bara det som finns i papperskorgen just för stunden?

 

Tacksam för svar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan köra Säker papperskorgstömning när som helst. Finder; uppe i menyn; Finder -> Säker papperskorgstömning. Eller snabbkommando ⇧⌘⌫ om du har papperskorgen öppen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill radera permanent sådant som har funnits på datorn, och som du inte har tagit bort genom att tömma papperskorgen säkert, måste du radera ledigt utrymme via Skivverktyg. Se dumpar.

 

post-28798-0-04938400-1402340255_thumb.png

post-28798-0-43655300-1402340256_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

säker tömning betyder att filerna direkt skrivs över med ettor och nollor för att de inte ska kunna återskapas. vanlig tömning raderar filerna och så småningom kommer deras utrymme ändå skrivas över av datan från nya filer.

 

alltså vanlig tömning = för att radera filer

 

säker tömning = om man vill radera känsligt material tex på en dator som fler har tillgång till...eller om man har FBI i hälarna. (ganska onödigt för vanliga användare)

 

och JA det är bara filerna som ligger i papperskorgen som raderas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vanlig tömning är egentligen inte att man raderar filerna, utan att man tar bort kopplingen mellan filerna och filkatalogen. Därmed betraktas utrymmet som filerna tar som ledigt av operativsystemet. Med hjälp av Data Rescue 3 kunde jag häromveckan återskapa nästan 8 GB bilder på ett USB-minne. Men det hade knappt använts sedan det "raderades". Värre var det dock med en dator som jag fick frågan om jag kunde rädda bilder på för ett par år sedan. Där hade datorn använts i mer än ett halvår efter att bilderna "hade försvunnit". Det var inte mycket som återstod...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 years later...
macworld@toyou.nu

Om du vill radera permanent sådant som har funnits på datorn, och som du inte har tagit bort genom att tömma papperskorgen säkert, måste du radera ledigt utrymme via Skivverktyg. Se dumpar.

 

attachicon.gif1.png

attachicon.gif2.png

 

Jag försökte med detta, men det går inte för det enda jag kan göra är skivkontroll övriga Partitionera, Radera & Ta bort från skrivbordet är låsta, hur kan jag öppna dem? Jag gillar inte att inte få full kontroll över min egna dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag försökte med detta, men det går inte för det enda jag kan göra är skivkontroll övriga Partitionera, Radera & Ta bort från skrivbordet är låsta, hur kan jag öppna dem? Jag gillar inte att inte få full kontroll över min egna dator.

Mycket har hänt sedan 2014. De funktionerna är borttagna från Skivverktyg och Finder. Anledningen stavas SSD. Man kan dels inte nollöverskriva dem på ett säkert sätt, dels skriver man snabbt sönder dem om man ändå försöker. Om du har en vanlig hårddisk finns det ändå lösningar. Dels kommandot diskutil i Terminalen, dels programmet Permanent Eraser.

 

http://www.edenwaith.com/products/permanent%20eraser/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...