Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga angående iMessage


Ernst90

Rekommendera Poster

Hej, min sambo är lite inne på att köpa en iPhone 5s men då kom jag att tänka på iMessage.

 

Ni som har koll, när man skickar ett sms från en Apple-enhet till en annan via iMessage så skickar man väl inte via operatören utan det blir kostnadsfritt och det går via apples servrar istället? Om jag då har en iPhone och inte är uppkopplad mot någon router/mobilt, får ett textmeddelande från en kompis som också har iPhone och skickar via iMessage, tar jag ändå emot meddelandet eller måste jag vänta tills jag blir uppkopplad igen för att kunna se?

Förmodligen en väldigt dum fråga, det bör ju verkligen inte fungera som så men vill vara säker och hittade verkligen inget när jag googlade.

 

Tack på förhand!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasHellman

Du måste ha någon form av upp uppkoppling till ett nätvärk för att kunna läsa meddelanden som skickas via iMessage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMessage skickas som ren data trafik och kostar därför inget till skillnad mot sms.

 

Har du bara mobil anslutning (3G/4G) alternativt via wifi, så kommer du kunna ta emot och även skicka iMessage.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är så pass alltså? Jag kanske har förstått fel, finns det en specifik app för sms ändå eller är det iMessage den enda sms-appen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMS och iMessage hanteras av en och samma app - Meddelanden. Om du har ett datanätverk tillgängligt så skickar du iMessage, om mottagaren har iMessage. (Apples servrar har koll på vilka nr som har iMessage, så appen Meddelanden kollar mottagaren med Apple först). Om du inte har ett datanätverk tillgängligt, exempelvis att du har dålig täckning eller att du har datanätverk avslaget (i telefonen kan du slå på/av datanätverk för mobilnätet) så skickas ditt meddelande som SMS, även till de som har iMessage.

Detta sköts automatiskt av Meddelanden. Du kan inte med Meddelanden välja vad som ska skickas som SMS och vad som ska skickas som iMessage, utan app:en väljer beroende på om du har datanätverk tillgängligt eller inte. Utgångspunkten är att iMessage har förtur, den försöker alltid skicka iMessage om du har iMessage påslaget i telefonen - alltså du är inloggad på iMessage, och går inte det så kopplar den över till SMS.


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SMS och iMessage hanteras av en och samma app - Meddelanden. Om du har ett datanätverk tillgängligt så skickar du iMessage, om mottagaren har iMessage. (Apples servrar har koll på vilka nr som har iMessage, så appen Meddelanden kollar mottagaren med Apple först). Om du inte har ett datanätverk tillgängligt, exempelvis att du har dålig täckning eller att du har datanätverk avslaget (i telefonen kan du slå på/av datanätverk för mobilnätet) så skickas ditt meddelande som SMS, även till de som har iMessage.

 

Detta sköts automatiskt av Meddelanden. Du kan inte med Meddelanden välja vad som ska skickas som SMS och vad som ska skickas som iMessage, utan app:en väljer beroende på om du har datanätverk tillgängligt eller inte. Utgångspunkten är att iMessage har förtur, den försöker alltid skicka iMessage om du har iMessage påslaget i telefonen - alltså du är inloggad på iMessage, och går inte det så kopplar den över till SMS.

 

 

 

Okej, och om mottagaren i fråga har iMessage och inte tillgång till nätverk så tar den emot det som ett sms per automatik?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

JonasHellman

Okej, och om mottagaren i fråga har iMessage och inte tillgång till nätverk så tar den emot det som ett sms per automatik?

Precis så!

 

Det finns dock ett inställningsalternativ som jag använder värt att nämna. Till kontakter med iMessage är iMessage förval som vanligt vilket nämnts under tidigare kommentarer. Skillnaden är att min app inte automatiskt byter till sms om iMessage inte kan levereras. På så vis undviker jag kostnader om folk rest utomlands och har sitt mobila nätverk avslaget. Det finurliga är att om jag vill skicka det sms fixar jag det lätt genom att klicka på sms:et och därefter trycka på "Skicka som sms". Denna inställning är dock inte standardinställning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...