Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fisklaxen

Rekommendera Poster

Hejsan! jag går i grundskolan (ska börja år 9) på vår skola har vi haft 1-1 projekt sedan 2010, alltså en dator till en elev. Första året fick alla lärare MacBook Pro och eleverna fick MacBooken, nästa år fick eleverna som började 7an MacBook Air 11" och slutligen när jag började 7an, det 3e året alltså, fick vi begagnade MacBooks som de tidigare eleverna. vi hade de knappt ett år innan det blev bestämt att vi skulle ha ipads, och det gillade ingen av oss, den är helt värdelös, lärarna håller med oss och därför använder de sina macar fortfarande. Men nu är frågan vad vi kan göra åt detta. Ska vi behöva få ont i händerna och nacken pga att skolan vill snåla med pengarna? Visst jag kanske låter otacksam men tänk er själv en undervisning som är anpassad för en dator och vi behöver göra det på en ipad, det är ju inte klokt ju. Så hur ska vi gå vidare? Vi har redan gjort prtotestlistor 3 gånger t.o.m innan vi fick dom, och de skyller bara på att den är lättare att bära, fast dom ljuger det här är skalen vi får använda till dem, fast vårat är svart istället för rosa

post-75531-0-84132900-1402242460_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stereotypen

ipad är ju ingen ersättare för en dator - den är ett komplement till de lättare uppgifterna.

 

Hemsk tanke att skriva en uppsats på en iPad vid skolbänken......

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ipad är ju ingen ersättare för en dator - den är ett komplement till de lättare uppgifterna.

 

Hemsk tanke att skriva en uppsats på en iPad vid skolbänken......

.... om man inte har ett löst tangentbord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan! jag går i grundskolan (ska börja år 9) på vår skola har vi haft 1-1 projekt sedan 2010, alltså en dator till en elev. Första året fick alla lärare MacBook Pro och eleverna fick MacBooken, nästa år fick eleverna som började 7an MacBook Air 11" och slutligen när jag började 7an, det 3e året alltså, fick vi begagnade MacBooks som de tidigare eleverna. vi hade de knappt ett år innan det blev bestämt att vi skulle ha ipads, och det gillade ingen av oss, den är helt värdelös, lärarna håller med oss och därför använder de sina macar fortfarande. Men nu är frågan vad vi kan göra åt detta. Ska vi behöva få ont i händerna och nacken pga att skolan vill snåla med pengarna? Visst jag kanske låter otacksam men tänk er själv en undervisning som är anpassad för en dator och vi behöver göra det på en ipad, det är ju inte klokt ju. Så hur ska vi gå vidare? Vi har redan gjort prtotestlistor 3 gånger t.o.m innan vi fick dom, och de skyller bara på att den är lättare att bära, fast dom ljuger det här är skalen vi får använda till dem, fast vårat är svart istället för rosa

Förstår er oro. Det var faktiskt bara häromveckan i någon av morgonsofforna på TV, om just det där och om fenomenet att fler och fler unga får nack/ryggskador p g a av allt iPad-tittande. Man sitter och tittar rakt ner.

 

Om ni kanske kunde hitta den undersökningen och hänvisa till den. think.gif

 

 

Ett alternativ är ju att då det skall delas ut de nya iPad'arna. Vägra ta emot dem. ^_^(antar att man måste kvittera/signera ut dem el nåt sånt). Om inga elever vill ha det de erbjuder måste de ju tänka om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår er oro. Det var faktiskt bara häromveckan i någon av morgonsofforna på TV, om just det där och om fenomenet att fler och fler unga får nack/ryggskador p g a av allt iPad-tittande. Man sitter och tittar rakt ner.

 

Om ni kanske kunde hitta den undersökningen och hänvisa till den. think.gif

 

 

Ett alternativ är ju att då det skall delas ut de nya iPad'arna. Vägra ta emot dem. ^_^(antar att man måste kvittera/signera ut dem el nåt sånt). Om inga elever vill ha det de erbjuder måste de ju tänka om.

Alternativet, fortfarande, som är bättre är ett vettigt tangentbord som man kan sätta plattan i. Det funkar inte med det där ohyggligt klumpiga silikonskalet, men det får de ju lösa.
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Alternativet, fortfarande, som är bättre är ett vettigt tangentbord som man kan sätta plattan i. Det funkar inte med det där ohyggligt klumpiga silikonskalet, men det får de ju lösa.

....eller så får de lösa det med Macbooks. :) Bättre och bättre... Det är klart att ett iPadtangentbord är ju bättre än ingenting, men det är inte bättre än att de får än vettig skoldator istället de kan jobba vid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolverket borde förbjuda användandet av läsplattor för skrivkunniga barn. I förskolan kan de ha dem att peka på grejer med.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolverket borde förbjuda användandet av läsplattor för skrivkunniga barn. I förskolan kan de ha dem att peka på grejer med.

[+] :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skolverket borde förbjuda användandet av läsplattor för skrivkunniga barn. I förskolan kan de ha dem att peka på grejer med.

+ :yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Läste detta nyss:

 

Hur mycket av ditt jobb kan du verkligen göra på en iPad?
Tim Cook sade nyligen att han utför 80% av sitt arbete på en iPad-och han tycker att alla borde göra detsamma. Men är det verkligen realistiskt?

Svaret beror naturligtvis på vilken typ av arbete du gör. Kanske Cook bringar hela sin dag arbetar i e-post och en webbläsare. Om så är fallet, kan iPad vara helt tillräcklig

Men hur är det med resten av oss, vars arbete verktyg ligger någonstans mellan en webbläsare och skräddarsydd företags mjukvara? För att få en take på hur väl iPad passar minst ett specifikt jobb-beskrivning, frågade jag några redaktörer här på Macworld, samt vid våra systerpublikationer PC World och Greenbot, att säga mig: Hur mycket av ditt jobb gör du för närvarande göra på en iPad? Och hur mycket skulle du göra om du verkligen måste?

 

läs hela intervjun på http://www.macworld.com/article/2455209/how-much-of-your-job-can-you-really-do-on-an-ipad.html

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...