Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Virus?


sputniksweetheart

Rekommendera Poster

sputniksweetheart

Hej,


Jag misstänker att jag har fått något virus på datorn för jag får jättemycket reklamer överallt! i texter och länkar t.ex. så är det ord som är färgade gröna med understrykning. om man håller musen över orden så visas det upp en reklamskylt vid ordet. Grymt irriterande.



Vad kan jag göra åt detta? Jag tänkte jag skulle göra en internet recovery eller en ominstallation, skulle det hjälpa?




Jag har en Macbook pro.


Processor 2,4 GHz Intel Core 2 Duo


Programvara Mac OS X Lion 10.7.5 (11G63)



Och jag använder google chrome


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pocahontas

Virus till Mac finns inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Men hur förklarar du att det här händer? Det är ju jättekonstigt för så här var det inte innan, det poppar upp reklamannonser varje gång jag klickar upp ett nytt fönster, och sedan det här med att orden i texter på internet, i exempelvis artiklar och annat, är understryket i grönt och om man håller musen över orden så visas det upp en reklamskylt vid ordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men hur förklarar du att det här händer? Det är ju jättekonstigt för så här var det inte innan, det poppar upp reklamannonser varje gång jag klickar upp ett nytt fönster, och sedan det här med att orden i texter på internet, i exempelvis artiklar och annat, är understryket i grönt och om man håller musen över orden så visas det upp en reklamskylt vid ordet.

Fungerar det bra i Safari? Snabbaste och enklaste lösningen är troligen att installera om chrome. Se till att du laddar ner chrome från google och ingen annanstans. Här är en länk till rätt chrome.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installerat några tillägg till Chrome?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Fungerar det bra i Safari? Snabbaste och enklaste lösningen är troligen att installera om chrome. Se till att du laddar ner chrome från google och ingen annanstans. Här är en länk till rätt chrome.

 

Nej det är samma i Safari. Hur installerar jag om chrome? tar bort programmet och installerar om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Installerat några tillägg till Chrome?

 

 

/ Kiwi

 

Det fanns några tillägg men jag har tagit bort dem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du tittar i "Macintosh HD/Bibliotek/Internet Plug-ins", vad hittar du där? Du kan öppna och kolla direkt i Chrome, kopiera och klistra in länken i adressfältet och tryck enter: chrome://plugins/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Om du tittar i "Macintosh HD/Bibliotek/Internet Plug-ins", vad hittar du där? Du kan öppna och kolla direkt i Chrome, kopiera och klistra in länken i adressfältet och tryck enter: chrome://plugins/

Så här ser det ut

post-55299-0-11601300-1402069418_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Har du laddat ned något från CNET? Så kallad adware börjar bli vanligare. Du kan testa Bitdefenders verktyg för att ta bort adware.

 

Jag har inte laddat ner något från CNET vad jag vet. Men jag laddade ned Bitdefenders och den fann något som hette Genieo som den tog bort, men problemet med annonserna kvarstår ändå! :(((((( Det här känns ju helt hopplöst. Vad kan det vara för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sputniksweetheart

Nej vänta! Nu hände det något, de där annonserna och den där gröna understrykningen verkar ha försvunnit trots allt!!!!!!!!!!!

Kan knappt tro det, då var det den där Genieo.

 

Tusen tack för hjälpen, Alix!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Hej!

Jag har samma problem som Sputnikseetheart och har försökt med Bitdefender men utan framgång.

Det hjälpte första gången jag använde Bitdefender men kom sedan omedelbart tillbaka.

Vad mer kan jag göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr så hjälper inte det heller.

Bitdenfender säger att det inte finns någon Adware men det dyker upp reklam överallt och texter i både safari och Chrome är fullt med ord i grön text som är understrukna med två streck. Om jag håller pilen på det gröna ordet så dyker en ruta upp som erbjuder mig att söka på ordet från "scout.com".

 

Andra förslag på vad jag kan göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, jag har inte installerat xmplayer. Jag sökte efter det i spotlight för säkerhets skull och det fanns inte på min dator.

Jag är tacksam att du anstränger dig för att hjälpa mig.

Har du andra förslag?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har inte använt CNET vad jag vet i alla fall.

Det är möjligt men jag känner inte igen det.

Jag har sökt efter konvertingsprogram men om det var via CNET vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har svårt att göra mer på distans, det är hands-on som gäller för mig (jag är en sådan där typ som jobbar intuitivt utifrån tidigare erfarenheter).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sökte på spotlight efter CNET och där fanns en länk till ett mail som jag inte vet att jag har sett från pcnewseditor@raxco.com.

 

Hur de har fått min mailadress vet jag inte men kanske när jag sökte konverteringsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...