Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

rsync


xeric

Rekommendera Poster

Här var en riktigt bra genomgång av rsync:
Synchronizing folders with rsync - Juan Valencia's website

En annan sida med exempel:
Rsync - Backup All Your Data With a Single Terminal Command | Mac|Life

- - -

En viktig sak, som även nämns i första länken där, är att man anger / i slutet av sina sökvägar - annars skapas mappen man skall backa upp inne i destinations foldern. Exempel:

rsync <options> /sökväg/till/mapp /sökväg/till/destination
# /sökväg/till/mapp -> /sökväg/till/destination/mapp

rsync <options> /sökväg/till/mapp/ /sökväg/till/destination/
# /sökväg/till/mapp /-> /sökväg/till/destination/


Har gjort en liten function i min (filen:) ~/.bash_profile så man kan göra det ännu enklare, och så man slipper tänka på vilka kommandon det nu var igen. Använder oftast CCC, men för olika enskilda foldrar är det smidigt, och går fortare.

# rsync folder2folder
function rsyncdir() {
    # tar bort en ev "/", och lägger till en egen sen
    _from_dir=`echo "$1" | sed 's/\/*$//g'`;
    _to_dir=`echo "$2" | sed 's/\/*$//g'`;
    rsync -avzuc --delete "$_from_dir/" "$_to_dir/";
}


Kommandot:

rsync -avzuc --delete
  • --delete, gär att det även tar bort filen på destinationen om man tagit bort filen i originalfoldern. Vill man behållla alla filer och bara öka på varteftersom man backar upp fler gånger, så ta bort den bara.
  • -v, verborse. Visar i Terminal vad som händer och sker. Vill man ha ännu mer information, lägg till P (-avPzuc).
  • -u och -c, är väl kanske inte helt nödvändiga. Provar de lite, men de funkar ju. -u gör att den skippar filer om de är nyare på på destinationen.

 

 

Har man en annan dator (eg Linux) och vill köra ngt eget TimeMachine-liknande fanns det en bra sida här hur man kan göra: Time Machine for every Unix out there - IMHO

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har gjort en liten function i min (filen:) ~/.bash_profile ... <snip />

# rsync folder2folder
function rsyncdir() {
    # tar bort en ev "/", och lägger till en egen sen
    _from_dir=`echo "$1" | sed 's/\/*$//g'`;
    _to_dir=`echo "$2" | sed 's/\/*$//g'`;
    rsync -avzuc --delete "$_from_dir/" "$_to_dir/";
}

Som tillägg bara...

 

Man behöver inte skapa destinationsmappen innan. Det gör rsync. Så om man kör:

rsyncdir /mapp/att/spara/ /mapp/destination/

...behöver man inte skapa “destination” innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 8 months later...

Här var en riktigt bra guide om rsync. Både med olika exempel och med bra förklaringar till (dock på engelska).

 

Rsync (Remote Sync): 10 Practical Examples of Rsync Command in Linux

 

Exempel:

 

attachicon.gifrsync_9.png

Hej

Har du en bra lista på filer att utesluta? Jag hittade denna länk, men det var inte många träffar jag fick med "find". .DS_Store förstås, men i övrigt inte särskilt matnyttigt.

 

http://alanwsmith.com/rsync-exclude-list-for-mac-osx

 

Jag använder bara rsync till "/Användare/", så jag behöver inte exkludera filer utanför denna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du en bra lista på filer att utesluta? Jag hittade denna länk, men det var inte många träffar jag fick med "find". .DS_Store förstås, men i övrigt inte särskilt matnyttigt.

 

http://alanwsmith.com/rsync-exclude-list-for-mac-osx

 

Jag använder bara rsync till "/Användare/", så jag behöver inte exkludera filer utanför denna.

Du vill banta ner den listan som var där? ...till att bara bli OS X filer elller?

 

Listan där såg annars ganska komplett och bra och är säkert tänkt att kunna användas i olika miljöer. Fanns med både Linux-/Windowsfiler där.

 

Men är det bara till användarfoldrarna och inga andra och backupen i isig inte lägger till nåt, så gå på de “vanliga” filerna.

.DS_*
._*
*__MACOSX
.Trash*
Thumbs.db

Den sista är en sån gammal klassisk Windowsfil som brukar kunna hänga med om man t ex kopierat in nåt från en Windowsdisk. :) __MACOSX är också en sån “gammal” fil. Tror inte den finns (skapas) längre i OS X.

 

Övriga filer är väl lite vad du själv vill ha el behöver. Kan ju finnas en hel del dolda filer som du behöver ha med, om du t ex kör med Git så ligger det ju lite dolda inställningsfiler som är bara att backa upp.

 

Slå på att visa alla filer så kan du ju botanisera lite om det är ngt speciellt du inte vill ha med.

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles -bool true

# “false” för att gömma igen
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles -bool false
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Har du en bra lista på filer att utesluta? Jag hittade denna länk, men det var inte många träffar jag fick med "find". .DS_Store förstås, men i övrigt inte särskilt matnyttigt.

 

http://alanwsmith.com/rsync-exclude-list-for-mac-osx

 

Jag använder bara rsync till "/Användare/", så jag behöver inte exkludera filer utanför denna.

Det var jag som använt kommandot "find" fel. Listan var inte så dum är jag undersökte lite noggrannare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Du vill banta ner den listan som var där? ...till att bara bli OS X filer elller?

 

Listan där såg annars ganska komplett och bra och är säkert tänkt att kunna användas i olika miljöer. Fanns med både Linux-/Windowsfiler där.

 

Men är det bara till användarfoldrarna och inga andra och backupen i isig inte lägger till nåt, så gå på de “vanliga” filerna.

.DS_*
._*
*__MACOSX
.Trash*
Thumbs.db

Den sista är en sån gammal klassisk Windowsfil som brukar kunna hänga med om man t ex kopierat in nåt från en Windowsdisk. :) __MACOSX är också en sån “gammal” fil. Tror inte den finns (skapas) längre i OS X.

 

Övriga filer är väl lite vad du själv vill ha el behöver. Kan ju finnas en hel del dolda filer som du behöver ha med, om du t ex kör med Git så ligger det ju lite dolda inställningsfiler som är bara att backa upp.

 

Slå på att visa alla filer så kan du ju botanisera lite om det är ngt speciellt du inte vill ha med.

defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles -bool true

# “false” för att gömma igen
defaults write com.apple.finder AppleShowAllFiles -bool false

Min källa börjar vid /Volumes/Data/. Sedan kommer /Users/. Jag har mina användare på en HDD och systemet på en SSD. Följande är väl skräp, som kan hamna på exclude-listan?

 

.DS_Store

.DocumentRevisions-V100

.OSInstallerMessages

.Spotlight-V100

.Trashes

.file

installer.failurerequests

.fseventsd

.hotfiles.btree

.vol

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var jag som använt kommandot "find" fel. Listan var inte så dum är jag undersökte lite noggrannare.

Du kan även ta bort filer med “find” direkt om du vill/behöver. T ex

find ./ -name ".DS_Store" -delete
find ./ -name "._*" -delete

-delete är spec för OS X. För att köra en mer generell UNIXlösning gör det här samma sak.

find ./ "-name" ".DS_Store" -exec rm {} \;
find ./ "-name" "._*" -exec rm {} \;

 

Har de som alias i en av mina bashfiler. :)

# .DS_Store & ._files
alias rmDS='find ./ -name ".DS_Store" -delete'
alias rmDF='find ./ -name "._*" -delete'
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min källa börjar vid /Volumes/Data/. Sedan kommer /Users/. Jag har mina användare på en HDD och systemet på en SSD. Följande är väl skräp, som kan hamna på exclude-listan?

 

.DS_Store

.DocumentRevisions-V100

.OSInstallerMessages

.Spotlight-V100

.Trashes

.file

installer.failurerequests

.fseventsd

.hotfiles.btree

.vol

Ja, det ser väl bra ut, men byt .Trashes mot .Trash*

 

I diskens första nivå heter den: .Trashes, i hemfoldern: .Trash, så .Trash* tar båda.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det ser väl bra ut, men byt .Trashes mot .Trash*

 

I diskens första nivå heter den: .Trashes, i hemfoldern: .Trash, så .Trash* tar båda.

Då kör jag på det. Jag har märkt att "backup-dir" fylls med en massa onödigt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kanske skulle tillägga att rsync som följer med OSX och finns i /usr/bin/ är gammalt som gatan.

 

Här är bra länk för installation av en modernare rsync.

 

https://selfsuperinit.com/2014/01/04/an-updated-rsync-3-1-0-for-mavericks/

"Modernare" är inte samma sak som "bättre".

På vad sätt (tycker du) att den modernare är såpass mycket bättre att den skulle motivera besväret att installera?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Modernare" är inte samma sak som "bättre".

På vad sätt (tycker du) att den modernare är såpass mycket bättre att den skulle motivera besväret att installera?

Jag skrev aldrig att den modernare versionen var bättre. Det var menat som en upplysning att det rsync som följer med OSX är gammalt. Sedan är det upp till var och en att avgöra om de behöver en senare version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det jag försöker avgöra genom att fråga om din åsikt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det jag försöker avgöra genom att fråga om din åsikt. :)

 

Det är just det jag försöker avgöra genom att fråga om din åsikt. :)

Jag har ingen åsikt förutom att följande rader från sidan som jag länkade till förefaller göra förbättringen uppenbar:

 

"Because of the new GPLv3 licensing of rsync 3.0+, Mavericks still has the same old rsync 2.6.9 as prior iterations of OSX, which to say the least is extremely outdated and does not copy everything about an OSX file."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Modernare" är inte samma sak som "bättre".

På vad sätt (tycker du) att den modernare är såpass mycket bättre att den skulle motivera besväret att installera?

Jag har ingen åsikt förutom att följande rader från sidan som jag länkade till förefaller göra förbättringen uppenbar:

 

"Because of the new GPLv3 licensing of rsync 3.0+, Mavericks still has the same old rsync 2.6.9 as prior iterations of OSX, which to say the least is extremely outdated and does not copy everything about an OSX file."

Nä, den versionen som kommer i OS X är inte så kul... Det finns lite olika bra sidor om hur man uppdaterar. Jag har 3.0.9 som jag installerade, inkl några patchar. Det var han på CCC som hade den guiden innan på deras sidan men den är borta nu. I a f, så med 3.* som kom det med förbättringar och en “incremental scan”. Och att kunna backa upp, men bara fylla på med nyare filer.

 

Det hände lite med de olika flaggorna med så när man kopierar över filer blir det inte alltid rätt. Det var nåt också med att på 2.6.* så tar den med omodifierade filer varje gång.

 

“I strongly encourage you to use rsync 3.x or greater for Tiger and Leopard. The version of rsync that Apple ships with Tiger and Leopard does not perform as well as rsync 3.x, consumes more memory (especially for transfers of many files), and will copy unmodified resource forks every single time. This article will describe the use of rsync 3.x, therefore the command-line arguments may be incompatible with the Apple-supplied rsync.” »»

 

Här är en sida som inte finns längre, men här är det webarkivet (Safari: webarchive) jag har:

Patching rsync 3.0.9 for Mac OS X Lion Walkthrough | Backup OS X Blog.webarchive.zip

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, den versionen som kommer i OS X är inte så kul... Det finns lite olika bra sidor om hur man uppdaterar. Jag har 3.0.9 som jag installerade, inkl några patchar. Det var han på CCC som hade den guiden innan på deras sidan men den är borta nu. I a f, så med 3.* som kom det med förbättringar och en “incremental scan”. Och att kunna backa upp, men bara fylla på med nyare filer.

 

Det hände lite med de olika flaggorna med så när man kopierar över filer blir det inte alltid rätt. Det var nåt också med att på 2.6.* så tar den med omodifierade filer varje gång.

 

“I strongly encourage you to use rsync 3.x or greater for Tiger and Leopard. The version of rsync that Apple ships with Tiger and Leopard does not perform as well as rsync 3.x, consumes more memory (especially for transfers of many files), and will copy unmodified resource forks every single time. This article will describe the use of rsync 3.x, therefore the command-line arguments may be incompatible with the Apple-supplied rsync.” »»

 

Här är en sida som inte finns längre, men här är det webarkivet (Safari: webarchive) jag har:

attachicon.gifPatching rsync 3.0.9 for Mac OS X Lion Walkthrough | Backup OS X Blog.webarchive.zip

Ja, fileflags.diff, crtimes.diff och hfs-compression.diff verkar vara de patchar som behövs för OS X. Jag använder 3.1.1 och är mycket nöjd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, fileflags.diff, crtimes.diff och hfs-compression.diff verkar vara de patchar som behövs för OS X. Jag använder 3.1.1 och är mycket nöjd.

Ja, det är dem 3 tre. Skall väl också uppgradera så småning om, men 3.0.9 känns ok - funktionsmässigt sett. Länken du hade där bygger på samma guide som den jag använde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...