Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Avsluta iMessagekontakt


kiplon

Rekommendera Poster

Dottern har köpt ny telefon, har haft iPhone men har nu en Samsung.

Problemet är att vi messat varandra med iMessage, vilket ju inte funkar längre.

Men vi kan inte heller SMS:a varandra. iMessagekontakten ligger kvar fast hon inte har iPhone längre.

 

Vi har raderat varandras kontakter och lagt upp dem igen, men det hjälpte inte. Hur avslutar vi iMessagekontakten?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är hennes iPhone nu? Man ska stänga av iMessage i den innan man gör sig av med den.Samt ta bort den från Hitta min iphone på www.icloud.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Det lappen71 nämner kan tydligen innebära att meddelanden till förra ägaren hamnar hos nuvarande ägare om man inte stänger av funktionerna ordentligt.

 

Köpt Samsung, dotter i trotsåldern?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är hennes iPhone nu? Man ska stänga av iMessage i den innan man gör sig av med den.Samt ta bort den från Hitta min iphone på www.icloud.com

ja, hittade en länk efter det att jag hade lagt ut frågan http://webbtips.se/iphone/problem-med-imessage-efter-byte-av-telefon/comment-page-1/#comment-310

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det lappen71 nämner kan tydligen innebära att meddelanden till förra ägaren hamnar hos nuvarande ägare om man inte stänger av funktionerna ordentligt.

 

Köpt Samsung, dotter i trotsåldern?

ja, det håller jag med om :hihihi: Hur kan man gå från iPhone till en Samsung? Hon förstår inte ens frågan :armskeptisk:

 

Fast kalendern såg väldigt fin ut i hennes telefon :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kiplon,

det är väl precis detta som denna MacWorld-nyhet (för några dara sedan) handlar om (och som innehåller lösningen):

http://macworld.idg.se/2.1038/1.562533/apple-erkanner-problem-med-imessage

 

ankungarna

ja, det är ju precis så. Och naturligtvis har hon inte sin iPhone kvar eller sitt gamla SIMkort som passade till hennes telefon.

 

För min tanke var att hon kunde stoppa i sitt SIM-kort i min telefon och på så sätt avsluta sina Apple-förehavanden. Men hennes nya SIMkort passar ju inte i en iPhone.

 

Vi försökte också logga in på hennes Apple-id via webben för att ta bort hennes telefonnummer från ID.et men det går inte heller. Hon måste ange ett mobilnummer där

 

Så där står vi. Det får bli Whats App i fortsättningen.

Synd nog, för jag tyckte det var galant att kunna skicka iMessage från datorn till henne. Mkt lättare än att skriva på telefon.

 

Rackarns unge!! :)fast hon inte är liten längre...

 

(hon kan alltså messa mig, men mina meddelanden till henne kan inte levereras)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Kiplon,

det är väl precis detta som denna MacWorld-nyhet (för några dara sedan) handlar om (och som innehåller lösningen):

http://macworld.idg.se/2.1038/1.562533/apple-erkanner-problem-med-imessage

 

ankungarna

fast någon lösning presenteras ju inte på sidan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fast någon lösning presenteras ju inte på sidan.

"Det enda sättet att kringgå problemet har hittills varit att stänga av iMessage på den iPhone som numret har använts med, och sedan ta bort referenser till numret även från alla andra enheter som är inloggade på samma iCloud-konto. Men inte ens då är lösningen garanterad."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Vi försökte också logga in på hennes Apple-id via webben för att ta bort hennes telefonnummer från ID.et men det går inte heller. Hon måste ange ett mobilnummer där

 

 

Det ska räcka med Apple-ID och lösenord och inget telefonnummer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Det ska räcka med Apple-ID och lösenord och inget telefonnummer.

nix, det går inte att radera telefonnumret och sedan spara ändringen på ID-sidan.

Men tror inte att det spelar någon roll, för det löser ändå inte problemet misstänker jag

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev jag att du måste också ta bort telefonen från Hitta min iPhone om man nu hade det aktiverat och det har dom som är rädd om grejerna :)

Då räcker det med Apple-ID och lösenord för att logga in och ta bort enheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu skrev jag att du måste också ta bort telefonen från Hitta min iPhone om man nu hade det aktiverat och det har dom som är rädd om grejerna :)

Då räcker det med Apple-ID och lösenord för att logga in och ta bort enheten.

Hon bara hade en enda i-pryl, telefonen. Och hon har aldrig loggat in på iCloud, aldrig aktiverat Hitta min iPhone.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är telefonen? Du skrev "inte kvar", men det lämnar oerhörda möjligheter öppna för tolkning. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta, det gick visst att ta bort telefonnumret från id:et. Det var jag som glömde radera siffran vid landskoden

 

post-67957-0-20515400-1401462681_thumb.png

 

fast det förändrar ändå inte något

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var är telefonen? Du skrev "inte kvar", men det lämnar oerhörda möjligheter öppna för tolkning. ;)

Hon har sålt den.

 

Men är det inte hennes kasserade SIM-kort som är det största problemet? Eller? Ponera att hon söker upp den gamla telefonen som nu har ny ägare och går in på Inställningar. Kan hon då verkligen ändra hennes grejer där? Är inte telefonen liksom kopplad till den nya ägaren med dennes telefonnummer och dennes apple-id?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon har sålt den.

 

Till bästisen eller till en okänd i andra änden av landet?

 

Enligt MacWorlds artikel är det telefonen som är "nyckeln", inte det SIM-kort som råkar sitta i.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Till bästisen eller till en okänd i andra änden av landet?

 

Enligt MacWorlds artikel är det telefonen som är "nyckeln", inte det SIM-kort som råkar sitta i.

okej, jag tror hon sålde den till någon på orten på lokal FB-annonssida som någon har skapat. Det innebär alltså att hon kan leta upp köparen o sin sålda telefon, gå in och mecka med inställningarna där.

 

Men hur kan det hänga ihop? Det måste ju isåfall innebära att den nya ägaren använder min dotters apple-id?

Då blir ju jag riktigt orolig, vet inte om hon kopplat sitt konto iofs till id;et, men ändå

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

även om problemet inte är löst så kom jag på att det ändå går att SMS;a henne på vanligt vis.

Gm att klicka på utropstecknet och välja Skicka som SMS

 

post-67957-0-56916600-1401464513_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

okej, jag tror hon sålde den till någon på orten på lokal FB-annonssida som någon har skapat. Det innebär alltså att hon kan leta upp köparen o sin sålda telefon, gå in och mecka med inställningarna där.

 

Men hur kan det hänga ihop? Det måste ju isåfall innebära att den nya ägaren använder min dotters apple-id?

Då blir ju jag riktigt orolig, vet inte om hon kopplat sitt konto iofs till id;et, men ändå

 

Läste du inte artikeln om iMessage som postades i denna tråd?

Där står det klart och tydligt att det är en bugg så det är ingen som använder hennes Apple-ID.

Förutsatt att hon verkligen raderade telefonen innan försäljning så finns det inga spår från din dotters förehavande i telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ursäkta, det gick visst att ta bort telefonnumret från id:et. Det var jag som glömde radera siffran vid landskoden

 

attachicon.gifSkärmavbild 2014-05-30 kl. 17.09.12.png

 

fast det förändrar ändå inte något

 

Jag vet inte vad det är för sida du är på när du försöker ta bort telefon numret kopplade till Apple-ID?

För vad jag vet kan man bara ta bort dom genom i-enheten.

http://support.apple.com/kb/HT5538?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Läste du inte artikeln om iMessage som postades i denna tråd?

Där står det klart och tydligt att det är en bugg så det är ingen som använder hennes Apple-ID.

Förutsatt att hon verkligen raderade telefonen innan försäljning så finns det inga spår från din dotters förehavande i telefonen.

jo, jag läste den.

 

Och inser med förnuftet att det inte är någon fara. Och har också förvissat mig om att dottern inte hade något konto kopplat till telefonen.

 

För känner jag henne rätt så gjorde hon säkert inte mer än att hon drog ut SIMkortet och lämnade över telefonen till nya ägaren. ja, hon kanske raderade något manuellt också, iofs. Men misstänker att hon aldrig gjorde någon ordentlig Återställning.

 

Så allt är frid och fröjd eg, enda haken är att ingen med aktiverad iMessagefunktion i sin iPhone kan SMS;a henne. Om man inte gör den där manövern som jag visade på bilden en bit upp.

 

Retar mig faktiskt på Apple som inte kan lösa detta, det finns nog inte i deras värld att någon går ifrån iPhone. Vill bara då också betona att, även om kalendern var bättre i sitt utseende på hennes Samsung, så finns det inte i min värld att byta bort min iPhone. Iaf inte än så länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag vet inte vad det är för sida du är på när du försöker ta bort telefon numret kopplade till Apple-ID?

För vad jag vet kan man bara ta bort dom genom i-enheten.

http://support.apple.com/kb/HT5538?viewlocale=sv_SE&locale=sv_SE

genom /appleid.apple.com

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

genom /appleid.apple.com

 

Som inte har något som helst med iMessage att göra :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Som inte har något som helst med iMessage att göra :)

Nej, jag vet.... men nu är numret raderat där iaf, alltid något även om det inte ändrar på saken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...