Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ångest och död över kalendersynkronisering!


Sariputta

Rekommendera Poster

Hej allihopa!

 

Jag har tyvärr hamnat i en riktigt svår situation med min kalender på min iPhone . :superirriterad:

 

Ursprungsproblemet jag hade var att de saker jag lade in på kalendern i datorn inte synkroniserades över till telefonen, som det alltid gjort tidigare. (Och jag har alltid synkroniserat med sladd och aldrig med iCloud.)

 

När jag försökte lösa detta irriterande och allvarliga problem fick jag genom något diskussionsforum tipset att aktivera iCloud och synkronisera på det viset istället. Efter att ha gjort det igår kväll, utan att det fungerat, märkte jag i morse att alla mina kalenderposter i telefonen var försvunna!

 

De finns dock fortfarande kvar i datorn (än så länge) så jag undrar alltså två saker:

 

(1) Hur kan man få tillbaka alla poster in i telefonen? (Och se till att detta inte händer igen?) samt

(2) Hur kan man lösa ursprungsproblemet så att det man skriver in i kalendern på datorn senare hamnar i kalendern på telefonen?

 

Datorn jag har är en MacBook 13-tums, aluminium, slutet på 2008; med iOS X.9.2

Telefonen är en iPhone 5 S med iOS 7.1.1

iTunes är av version 11.1.5

 

Snälla hjälp mig innan jag spolar ner datorn i toaletten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I de första versionerna av Mavericks var synkronisering med sladd borttagen, detta därför att Apple rekommenderar iCloud istället och kör man dubbla system så får man dubletter (Apple lär ha fått många supportsamtal om dubletter, så ett enkelt sätt för Apple att lösa dubletterna var att ta bort den ena grejen så det inte blir dubletter :) ). I den senaste versionen av Mavericks är dock sladden inkopplad igen på grund av att många användare efterfrågade det, jag har dock inte testat den funktionen.

För enkelhetens skull kan vi säga att det finns två mappar - en som är en lokal mapp och en som är en iCloud-mapp. Den lokala mappen heter i Macen "På min Mac" och i iPhone heter den "På min iPhone". Den finns i kalenderprogrammet (finns också i Kontakter som fungerar på samma sätt).

Den lokala mappen är den som synkar med sladd.

När man kör igång iCloud så flyttas innehållet i den lokala mappen över till iCloud-mappen och synkas - man får normalt upp en ruta hur man vill att synken ska fungera första gången, ska man synka från iPhone till Mac eller från Mac till iPhone (gäller information som inte finns i båda enheterna).

Om man har visning i iPhone på den ena mappen - den som heter "På min iPhone" ja då ser man inte innehållet i iCloud-mappen och då är kalendern väldigt tom, för man tittar i fel mapp helt enkelt. För att se innehållet i iCloud-mappen så behöver man byta visning till iCloud-mappen.

 

Det går även att ha visning på så både den lokala och iCloud-mappen syns samtidigt.

Detta görs i kalender-programmet, man bockar för vilka kalendrar som man vill ha synliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...