Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför synkroniseras inte ALLA mina kontakter?


Eldvindovatten

Rekommendera Poster

Eldvindovatten

Ok, har precis uppdaterat min tlf till det senaste opertivsystemet så kanske felet ligger där men....

 

Mitt problem är som ämnet avslöjar. Jag får alltså inte alls över alla kontakter, de jag får över har hälften av namnen försvunnit. Är detta något känt problem eller vad? Har gjort massor av säkerhets kopierande och tagit back up men ingen av det verkar hjälpa? Är det så att jag skall återställa min tlf ÄNNU en gång för att få rätt på det eller har någon där ute ett bra tips?

 

Ha det super

 

/eldvindovatten

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Hur har du dina kontakter sparade i telefonen? Lokalt sparade? I iCloud, Google eller annan molnlösning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skillnad i senaste operativsystemet jämfört med tidigare, det är att synk via iTunes togs bort för kontakter och kalender. Detta därför att det finns synk via molnet (som iCloud). Synkar man både via iTunes och molnet får man dubletter. Jag tror att Apple bestämde sig för ett sätt för att undvika problem.

Om du har kontakter lagrade lokalt i din iPhone - alltså under "På min iPhone" så synkas de inte över till datorn. Det som låg under "På min iPhone" var det som iTunes tidigare synkade över. Det är kontakter som ligger under en molntjänst som synkas över till datorn, om både iPhone och datorn använder molntjänsten. Exempelvis om du har iCloud på din iPhone och på din dator så synkar de kontakter över som ligger på ditt iCloud - och de kontakter som ligger på din iCloud det är de som ligger under ditt Apple ID i Grupper i Kontakter.

Jag misstänker att du har haft kontakter både under "På min iPhone" och under ditt iCloud, men olika kontakter. Nu när synken via iTunes inte längre finns, så synkas bara iCloud-kontakterna och därför ser du inte alla kontakter.

Nu spekulerar jag, för jag vet ju inte hur du har konfigurerat ditt system - men det kan vara som jag misstänker.

Nu ska visst synk vara på väg tillbaks till iTunes i datorn, i nästa iTunes-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skillnad i senaste operativsystemet jämfört med tidigare, det är att synk via iTunes togs bort för kontakter och kalender. Detta därför att det finns synk via molnet (som iCloud).

Menar du att man är tvungen att synka via iCloud? Jag vill absolut inte ha sådan info i något moln alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Menar du att man är tvungen att synka via iCloud? Jag vill absolut inte ha sådan info i något moln alls.

Varför inte? Molnsynkning gör livet så mycket enklare. :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför inte? Molnsynkning gör livet så mycket enklare. :galetglad:

Aldrig hört talas om NSA eller FRA?

 

För övrigt litar jag inte ett dyft på att något molnföretag (Apple inräknat) är särskilt rädd om min data. De kan ju gå i konkurs eller lägga ner tjänsten vilken sekund som helst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Mjo NSA skulle ju kunna få tag i mammas telefonnummer och slå henne en signal en fredagkväll eller kanske påminna mig om tvättiden på måndag och bilbesiktningen nästa vecka. Men jag förstår din poäng.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om NSA eller FRA?

 

För övrigt litar jag inte ett dyft på att något molnföretag (Apple inräknat) är särskilt rädd om min data. De kan ju gå i konkurs eller lägga ner tjänsten vilken sekund som helst.

 

Haha om du verkligen har något att dölja så sluta använda en smartphone.

 

Om Apple skulle gå i konkurs (något som inte är troligt) så försvinner inte dina kontakter utan dom är fortfarande lagrade lokalt på din telefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Om Apple skulle gå i konkurs (något som inte är troligt) så försvinner inte dina kontakter utan dom är fortfarande lagrade lokalt på din telefon.

Visst men då finns ju verkligen inget sätt att synka med datorn.

(Nej, Apple lär ju inte gå i konkurs i brådrasket, men man vet aldrig. :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig hört talas om NSA eller FRA?

 

För övrigt litar jag inte ett dyft på att något molnföretag (Apple inräknat) är särskilt rädd om min data. De kan ju gå i konkurs eller lägga ner tjänsten vilken sekund som helst.

[+] :yeahbaby: Samma här. Litar inte alls på dem när det gäller säkerheten och integriteten. Men det är ju smidiga tjänster om man vill/behöver dem. Men just privata saker som kontakter, nyckelringar osv osv. Nä, aldrig!
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst men då finns ju verkligen inget sätt att synka med datorn.

(Nej, Apple lär ju inte gå i konkurs i brådrasket, men man vet aldrig. :) )

 

Det kommer med nästa uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apple lär ju inte gå i konkurs i brådrasket, men man vet aldrig. :)

Det kommer med nästa uppdatering.

:o ;):rolleyes:whistle.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om ett molnföretag går i konkurs så finns ju andra att synka med. Man måste inte synka via iCloud, man kan synka med andra tjänster som stödjer samma synkstandard som Kontakter använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

SirKnasen

Hoppa ner från velocipeden, putsa monokeln och ta av foliehatten nu. Detta är ju löjliga argument. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hoppa ner från velocipeden, putsa monokeln och ta av foliehatten nu. Detta är ju löjliga argument. :totaltgalen:

1000+ på det inlägget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår väl också att ni vill hålla er privata information privat. Men innehållet i Adressboken..?

 

Kan inte ni NSA-ängsliga göra två saker och presentera resultaten här:

 

1) Lista de tre värsta sakerna som NSA skulle kunna göra om de fick tillgång till innehållet i er Adressbok. Det absolut värsta. Var inte blyga nu!

 

2) Berätta sedan vilka av dessa saker som NSA inte skulle kunna göra ändå, även om de inte skulle tjuvlyssna på iCloud-synkningen.

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag förstår väl också att ni vill hålla er privata information privat. Men innehållet i Adressboken..?

 

Kan inte ni NSA-ängsliga göra två saker och presentera resultaten här:

 

1) Lista de tre värsta sakerna som NSA skulle kunna göra om de fick tillgång till innehållet i er Adressbok. Det absolut värsta. Var inte blyga nu!

 

2) Berätta sedan vilka av dessa saker som NSA inte skulle kunna göra ändå, även om de inte skulle tjuvlyssna på iCloud-synkningen.

 

 

/ Kiwi

Man måste dra en gräns någonstans och jag drar gränsen vid molnlagring. Det har inget att göra med VAD som lagras i molnet.

 

Med de argument /frågor som läggs fram av Kiwi så finns det väl inga som helst betänkligheter över någonting som NSA/FRA övervakar, eller? För vi har väl alla rent mjöl i påsen, så låt dem övervaka allt vi gör! Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi är redan övervakade när vi skriver på forum som det här, våra inlägg nagelförs just nu av NSA. Vill man vara helt skyddad så bör man inte använda internet överhuvudtaget. Så fort vi kopplar upp oss och skickar information så kan någon annan ta del av den.

Men Apple som företag lämnar inte ut uppgifter till NSA automatiskt, bara om de har en domstolsorder och det finns någon som är misstänkt. Då Apple är ett amerikanskt företag så är de skyldiga att följa den amerikanska lagstiftningen, det gäller givetvis även Google, Microsoft, Yahoo! och andra av Apples konkurrenter. Ingen skillnad där.

Nu behöver inte Apple lämna ut någon information till NSA, eftersom NSA har teknik för att ta reda på information själva då NSA avlyssnar internet. Nu är det inte bara NSA som avlyssnar internet, utan även hackers och brottslingar av olika slag.

Jag tror inte att ens lista över kontakter i Kontakter innehåller något som ingen annan redan vet. Har man telefonabonnemang så är man ju registrerad och den informationen kan hackers såväl som NSA ta reda på. Om man kör med kontantkort så har ens köp registrerats på ens kreditkort eller bankkort. Dessa uppgifter kan kopplas ihop när man samkör register, så det går att koppla ett kontantkort till en viss köpare och därmed en viss person även om kontantkortet inte är registrerat. Både NSA och hackers har resurser att göra detta.

 

Som sagt, vill man vara helt säker så bör man inte använda internet överhuvudtaget, eller för den delen några elektroniska tjänster eller kommunikationsteknologi alls.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man måste dra en gräns någonstans och jag drar gränsen vid molnlagring. Det har inget att göra med VAD som lagras i molnet.

 

Med de argument /frågor som läggs fram av Kiwi så finns det väl inga som helst betänkligheter över någonting som NSA/FRA övervakar, eller? För vi har väl alla rent mjöl i påsen, så låt dem övervaka allt vi gör! Eller?

 

Ett »slippery slope«-argument. Jag är förvånad att Du inte tog upp att NSA borde få kameraövervaka våra hem också.

 

Vi kan vända det åt andra hållet också. Varken NSA, FRA eller någon polismyndighet borde någonsin få övervaka något alls på nätet, oavsett hur goda skäl de än har. Eller?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi kan vända det åt andra hållet också. Varken NSA, FRA eller någon polismyndighet borde någonsin få övervaka något alls på nätet, oavsett hur goda skäl de än har. Eller?

 

Det är just det som är problemet. De gör det trots att de inte borde få det.

Det är bland annat därför jag inte litar på "molnet".

 

De som (med rätta) har förfasats i tråden om övervakningsskandalen har lyst med sin frånvaro i denna tråden, vilket förvånar mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är problemet. De gör det trots att de inte borde få det.

Det är bland annat därför jag inte litar på "molnet".

 

De som (med rätta) har förfasats i tråden om övervakningsskandalen har lyst med sin frånvaro i denna tråden, vilket förvånar mig.

[+] :yeahbaby:

 

- - -

 

Funderar på om vi inte är lite väl OT just nu. Vår diskussion hjälper inte TS hur han skall kunna synka alla sina kontakter. Så, om man skulle ta och flytta berörda inlägg till aktuell tråd så kan vi forts den (intressanta) frågeställningen där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är just det som är problemet. De gör det trots att de inte borde få det.

Det är bland annat därför jag inte litar på "molnet".

 

De som (med rätta) har förfasats i tråden om övervakningsskandalen har lyst med sin frånvaro i denna tråden, vilket förvånar mig.

 

Palle Paranoid :)

 

http://www.idg.se/2.1085/1.559121/tio-anvandare-som-supporten-hatar?showGallery=true&allimages=true

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte precis paranoid. Snarare bränd av verkligheten.

 

Min e-postleverantör sumpade e-posten en gång när deras server havererade. Tyvärr havererade deras enda backup samtidigt. Tack vare egna backupen (här hemma) så var det nog inte så många mejl som försvann. (På en IMAP-server så är det den som bestämmer. Så när jag ovetande om deras haveri startade e-postprogrammet så koppla det upp sig mot en tom server, så e-postprogrammet raderade då alla lokala mejl.)

 

Vidare så ville min arbetsgivare att vi skulle testa online-backup i stället för egen backup. Innan testerna hade kommit igång på riktigt så gick "moln"-firman i konkurs. Det blev (dessbättre) ingen moln-backup.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...