Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Minikeyboard problem


Minkowski

Rekommendera Poster

Jag har en mini keyboard och där saknas knapparna End och Home

Kan man inte få dessa via någon kombination av knappar ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fn + högerpil = end

fn + vänsterpil = home

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns Fn och piltangent. Men IKKE sa NIKKE

¿¿ #2 ??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en mini keyboard och där saknas knapparna End och Home

Kan man inte få dessa via någon kombination av knappar ?

kormicrokey25_3.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag sa fel. Jag menar INte musik keyboard utan tangenter till att skriva med. Vad heter det.??

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, jag sa fel. Jag menar INte musik keyboard utan tangenter till att skriva med. Vad heter det.??

Tangentbord.

 

Att få reda på märke och modell hade hjälpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänk vad smidigt det går om det ges rätt information...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hittar inget där : jag vill bara flytta till början och slutet av en pdf .
Det borde vara en enkel operation

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken PDF?

Vilket program?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dia2 har gett svaret.

Håll ner Fn-tangenten och tryck på högerpil. Det rullar neråt till slutet av det fönster som är aktivt.

Håll ner Fn-tangenten och tryck på vänsterpil. Det rullar uppåt till början av det fönster som är aktivt.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dia2 har gett svaret.

Håll ner Fn-tangenten och tryck på högerpil. Det rullar neråt till slutet av det fönster som är aktivt.

 

Håll ner Fn-tangenten och tryck på vänsterpil. Det rullar uppåt till början av det fönster som är aktivt.

 

Nej, det gäller inte alla program och inte enligt Apples artikel (se länk ovan).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gäller i Safari och det gäller även fönster i Finder. Gäller även iWork-programmen. Och så gäller det fönster i Apple Mail. Och det gäller Förhandsvisning när man visar en PDF. Det är de program jag provat.

I alla dessa ger Fn plus vänsterpil början (toppen) av fönstret och Fn plus högerpil ger slutet (botten) av fönstret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har glömt var jag läste det och vilket/vilka program det rörde sig om. Men där funkade inte fn + piltangeterna medan kommando + piltangeterna funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Förhandsvisning så piper den till om man kör cmd plus uppåt eller neråtpil, men i Safari så fungerar det med cmd plus uppåt för början av fönstret och cmd plus nedåtpil för slutet. I båda fungerar Fn plus vänsterpil för början av fönstret, och Fn plus högerpil för slutet av fönstret.

 

Så min lilla empiriska undersökning ger resultatet att Fn plus höger- eller vänsterpil, är det som fungerar i fler program jämfört med cmd plus uppåt- eller nedåtpil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Förhandsvisning så piper den till om man kör cmd plus uppåt eller neråtpil, men i Safari så fungerar det med cmd plus uppåt för början av fönstret och cmd plus nedåtpil för slutet. I båda fungerar Fn plus vänsterpil för början av fönstret, och Fn plus högerpil för slutet av fönstret.

 

Så min lilla empiriska undersökning ger resultatet att Fn plus höger- eller vänsterpil, är det som fungerar i fler program jämfört med cmd plus uppåt- eller nedåtpil.

Märkilgt då att Apple skriver i sin artikel att kommando är det som gäller. :stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan förtydliga också...

Fn plus uppåtpil ger början av fönstret och plus nedåtpil ger slutet av fönstret.
Fn plus vänsterpil ger första sidan i ett flersidigt dokument och Fn plus högerpil ger sista sidan i ett flersidigt dokument.

Så fungerar det i Förhandsvisning när man visar en PDF.

Surfar man på webben i Safari så blir det att Fn plus uppåt- eller nedåtpil bläddrar en skärmsida, medan Fn plus vänster- eller nedåtpil bläddrar början och slutet av webbsidan (om den tar upp flera skärmsidor).

Cmd plus uppåtpil eller nedåtpil ger i Safari samma resultat som med Fn plus vänster eller högerpil.

I Förhandsvisning fungerar Cmd plus uppåt eller nedåtpil inte alls.

I Pages finns det en intressant skillnad:
Fn plus vänster eller högerpil fungerar som det gör i Safari och Förhandsvisning m fl. Men i Pages så ger Cmd plus uppåtpil början av texten och Cmd plus nedåtpil ger slutet av texten, alltså den flyttar textmarkören till början eller slutet av texten. I Pages innebär Fn plus höger- eller vänsterpil att den flyttar visningen av dokumentet, men markören i texten flyttas inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märkilgt då att Apple skriver i sin artikel att kommando är det som gäller. :stjarnsmall:

Nja, alltså de har rätt för fönster där man kan mata in text.

 

Som de skriver: "Move the text insertion point". Och så fungerar det i Pages.

Dvs, kommando plus uppåtpil flyttar textmarkören till början av texten, och kommando plus nedåtpil flyttar textmarkören till slutet av texten.

 

Men Förhandsvisning har inte ett fönster för inmatning av text, den har inte en textmarkör på det sättet. Så där fungerar inte kommando plus uppåt- eller nedåtpil. Utan det gäller när man redigerar text i ett fönster i typ Pages eller annan ordbehandlare / textredigerare.

 

Så Apple har rätt, kommando plus uppåtpil eller nedåtpil fungerar för textmarkören "text insertion point". Men i fönster utan textmarkör så är inte riktigt så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, alltså de har rätt för fönster där man kan mata in text.

 

Som de skriver: "Move the text insertion point". Och så fungerar det i Pages.

Dvs, kommando plus uppåtpil flyttar textmarkören till början av texten, och kommando plus nedåtpil flyttar textmarkören till slutet av texten.

 

Men Förhandsvisning har inte ett fönster för inmatning av text, den har inte en textmarkör på det sättet. Så där fungerar inte kommando plus uppåt- eller nedåtpil. Utan det gäller när man redigerar text i ett fönster i typ Pages eller annan ordbehandlare / textredigerare.

 

Så Apple har rätt, kommando plus uppåtpil eller nedåtpil fungerar för textmarkören "text insertion point". Men i fönster utan textmarkör så är inte riktigt så.

Ah. Där har vi (förstås) skillnaden. Tack. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, att det är skillnad på flytt av textmarkören till början och slutet av texten (cmd plus uppåt eller nedåtpil) jämfört med visning av början och slutet av dokument (Fn plus vänster eller högerpil). :)

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fn- Höger resp Vänsterpil i programmet Preview. Man måste även ha
View - Thumbnails panelen måste visas.

Trycker man Fn - Höger så rullar panelen ner till sista thumbnail.

Sen klicka på thumbanailen

Sidan hoppar inte av sig själv dit alltså

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, man behöver inte ha visning av miniatyrer påslaget. Jag har inga miniatyrer påslagna. Öppnar jag en 65-sidig PDF i Förhandsvisning så kommer jag till sidan 65 när jag trycker Fn plus högerpil, och sedan hoppar den tillbaks till sidan 1 när jag trycker Fn plus vänsterpil.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...