Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMac läser inte installationsskivan. Hur omformaterar jag då?


SofiaPro

Rekommendera Poster

Jag skall sälja min iMac (från 2009) och skall "nollställa" den. När jag stoppar in skivan ("mac OS x Install DVD"), spottar datorn ut den efter ca 15 sek, utan att någon ikon dyker upp i finder.

 

Vet att det finns flera andra trådar i ämnet, men jag är hopplöst usel på att tyda dessa termer och ber ödmjukast om hjälp på en övertydlig nivå.

 

Har testat att starta om datorn snabbt, innan skivan kommer ut igen och hålla nere "C", men datorn startas som vanligt och skivan matas ut direkt vid uppstarten. Har även rengjort "skivinkastet"med dammsugare (om det nu kan ha någon betydelse).

 

Har insett att detta är ett ganska vanligt problem med mac. Skall egentligen sälja dennna imorgon, men kan såklart inte med att ta betalt om den inte funkar som den skall och inte är omformaterad. Några tips?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fultanka 10.6.3 och lägg på ett USB-minne och boota från detta.

Alternativt köp en billig extern USB-dvd-läsare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rätt skiva? Alltså till exakt DIN modell?

 

Testat en rengöringsskiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fultanka 10.6.3 och lägg på ett USB-minne och boota från detta.

Alternativt köp en billig extern USB-dvd-läsare.

Hon skrev så här:

 

....men jag är hopplöst usel på att tyda dessa termer och ber ödmjukast om hjälp på en övertydlig nivå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du rätt skiva? Alltså till exakt DIN modell?

 

Testat en rengöringsskiva?

Ja, den jag fick med när jag köpte datorn (ny). Har inte testat rengöringsskiva. Är det något jag köper löst?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hon skrev så här:

 

....men jag är hopplöst usel på att tyda dessa termer och ber ödmjukast om hjälp på en övertydlig nivå.

 

Tack... Vill du översätta åt mig :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Jag skall sälja min iMac (från 2009) och skall "nollställa" den. När jag stoppar in skivan ("mac OS x Install DVD"), spottar datorn ut den efter ca 15 sek, utan att någon ikon dyker upp i finder.

 

Vet att det finns flera andra trådar i ämnet, men jag är hopplöst usel på att tyda dessa termer och ber ödmjukast om hjälp på en övertydlig nivå.

 

Har testat att starta om datorn snabbt, innan skivan kommer ut igen och hålla nere "C", men datorn startas som vanligt och skivan matas ut direkt vid uppstarten. Har även rengjort "skivinkastet"med dammsugare (om det nu kan ha någon betydelse).

 

Har insett att detta är ett ganska vanligt problem med mac. Skall egentligen sälja dennna imorgon, men kan såklart inte med att ta betalt om den inte funkar som den skall och inte är omformaterad. Några tips?

Första åtgärden är att kolla om det är skivan eller skivläsaren det är fel på. Stoppa in en annan skiva och testa, gärna en installationsskiva av något slag, annars en film-dvd eller musik-cd. Om andra skivor fungerar bra så är det troligen din skiva det är fel på. Troligaste felet är smuts, fingeravtryck eller repor. Testa i så fall att göra ren skivan försiktigt med en fin trasa (torka från mitten och ut, inte i cirklar).

Om inga andra skivor fungerar är det troligen skivläsaren det är fel på, men det händer inte ofta. Men har du sån otur är det sällan mycket att göra åt, i enstaka fall fungerar rengöringsskiva men det är enligt min erfarenhet ovanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller du nere "C" eller trycker du bara en kort gång som en strömbrytare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Håller du nere "C" eller trycker du bara en kort gång som en strömbrytare?

Håller nere från det att skärmen slocknar tills den är på igen. Rätt? Fel?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Första åtgärden är att kolla om det är skivan eller skivläsaren det är fel på. Stoppa in en annan skiva och testa, gärna en installationsskiva av något slag, annars en film-dvd eller musik-cd. Om andra skivor fungerar bra så är det troligen din skiva det är fel på. Troligaste felet är smuts, fingeravtryck eller repor. Testa i så fall att göra ren skivan försiktigt med en fin trasa (torka från mitten och ut, inte i cirklar).

Om inga andra skivor fungerar är det troligen skivläsaren det är fel på, men det händer inte ofta. Men har du sån otur är det sällan mycket att göra åt, i enstaka fall fungerar rengöringsskiva men det är enligt min erfarenhet ovanligt.

 

Det glömde jag skriva. Testade skivan i min macbook och det var inga konstigheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fultanka 10.6.3 och lägg på ett USB-minne och boota från detta.

Alternativt köp en billig extern USB-dvd-läsare.

Skulle jag kunna "föra över" skivan på ett USB i en annan dator? är det vad du menar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle jag kunna "föra över" skivan på ett USB i en annan dator? är det vad du menar?

Ja det kan du göra och är helt klart att föredra framför att ladda hem OSX på nytt på olaglig väg.

Det gör du lämpligen med skivverktyget. Jag ska se om jag kan hitta en enkel guide att följa om du tror du behöver en.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det kan du göra och är helt klart att föredra framför att ladda hem OSX på nytt på olaglig väg.

Det gör du lämpligen med skivverktyget. Jag ska se om jag kan hitta en enkel guide att följa om du tror du behöver en.

Det skulle jag uppskatta. Testade den klassiska "drag-å-släpp" (så långt min kunskap sträcker sig) från skiva till min externa hårddisk. Men när jag skall starta setup-filen i iMacen står det att den inte går att använda "från den här volymen"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.techrepublic.com/blog/apple-in-the-enterprise/how-to-create-a-bootable-usb-to-install-os-x/#.

scrolla ner lite på sidan för rätt instruktioner för osx 10.6 från dvd

Sjukt snällt av dig. Finns en liten chans i världen att jag löser det med hjälp av google translate :whistling:

Sista frågan då... Har inget USB-minne, men en extern hårddisk. På den har jag en massa viktiga prylar. Kommer den att omformateras i och med detta, så allt försvinner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Formaterar du den externa hårddisken så försvinner allt på den så svar ja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fultanka 10.6.3 och lägg på ett USB-minne och boota från detta.

Alternativt köp en billig extern USB-dvd-läsare.

Köpte en extern brännare/läsare nu. Det funkar ända tills jag skall välja "skiva" att installera Mac OS X på. Då dyker det inte upp några alternativ. Kan detta ha med det ursprungliga felet att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FUNKAR! Tack alla hjälpsamma och pedagogiska.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...