Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilken webbläsare till Facebook?


bjoernowitsch

Rekommendera Poster

bjoernowitsch

I natt började det hända mindre trevliga saker i Facebook, som jag är med i. Jag ville ladda upp ett foto och klickade som vanligt först på knappen Lägg till foto, eller på tyska, Foto hinzufügen. Efter det blev muspekaren svart med den där lilla snurran som kan dyka upp ibland när den väntar på att något ska hända. Jag gick därifrån och gjorde andra saker, kom tillbaka och fick se att skärmsläckaren hade gått i gång, vilket den gör efter 5 minuter hos mig. Det här hände först i Ten Four Fox, en PPC-version av senaste Firefox. Jag försökte ladda upp bilden i Safari, och där hände samma sak. Efter att ha sovit på saken, försökte jag igen, men så kom jag på idén att installera Opera som jag hade laddat ner för länge sedan och har kvar på min externa hårddisk. När det var klart, kunde jag äntligen ladda upp bilder, men - fy, vad seg Opera är! Med Facebook framme ser jag den där badbollen nästan hela tiden, eftersom sidan laddas om när någon lägger upp något nytt. Opera, märkte jag, kan inte spara lösenord heller, utan man måste ha allt i huvudet för att det ska fungera. Jo, versionen av Opera jag har nu är 10.6.3 och Safari är 5.0.6, eftersom jag har Mac OS X 10.5.8 som senaste system i min G5:a.

 

Jo, det var en litet lång historia, men jag undrar vilken webbläsare, oavsett operativsystem, som Facebook fungerar bäst i, Det ska vara i någon sorts dator, inte iPad, iPhone eller annan mobiltelefon. Om någon kan svara, vore jag tacksam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att kunna använda de senaste vanliga webbläsarna på en PPC-mac installerade jag Lubuntu på min iBook. Men du kanske bara vill köra Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

För att kunna använda de senaste vanliga webbläsarna på en PPC-mac installerade jag Lubuntu på min iBook. Men du kanske bara vill köra Mac?

Ja, precis, jag kör alltså Mac OS X, både Tiger och Leopard. Mest blir det Leopard, på var sin partition.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Jag har inte testat den själv, men AuroraFox får goda vitsord. Kräver Leopard.

Njää, den har inte uppdaterats sedan januari 2013, vad jag kunde se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Icab 3 ska också uppdateras för PPC, men jag fick ingen kontakt med nedladdningssidan just nu. Hemsidan här.

Tyvärr inte! Det gick inte att öppna sidan med nerladdningarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då föreslår jag att du testar Linux på din G5, så att du kan köra senaste Firefox åtminstone. Lycka till!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Då föreslår jag att du testar Linux på din G5, så att du kan köra senaste Firefox åtminstone. Lycka till!

Linux har jag inte plats för, om jag ska behålla mina Mac OS X, men i stället hittade jag OmniWeb här: http://www.omnigroup.com/more

 

Jag laddade ner den och har testat den i Facebook. Hittills har den skött sig utmärkt. Jo, eftersom det är en PPC-version, är den litet gammal, kanske, men - törs man använda den, fast version 5.11.2 kom redan 2012. Jag läste att de jobbar på en ny version som då ska passa till OS X 10.9. Tack för era förslag!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

bjoernowitsch

Den skulle jag absolut föredra. :ThumbsUp:

När jag provade Webkit, fick jag inte upp programmet, utan Safari startade och jag fick läsa en ruta där de tackade mig för att ha installerat programmet. Efter det hände flera otrevligheter. En del av mina program kraschade, men sedan installerade jag om mitt Mac OS X 10.5, uppdaterade det till 10.5.8 och installerade om en del av programmen som hade kraschat. Sedan kunde jag öppna dem och också ladda upp ett foto i Facebook. Det var skönt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag provade Webkit, fick jag inte upp programmet, utan Safari startade och jag fick läsa en ruta där de tackade mig för att ha installerat programmet.

Ja, exakt. Den använder Safari's "skal", men är egen, och du ser i Dock'en med att det är en guldfärgad Safariikon. Startar du Safari kommer den vanliga ikonen upp.

 

Kul att det löste sig. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...