Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Bilder i finder plötsligt enbart i liten storlek + vit ram runt bild


iggy.stooge

Rekommendera Poster

iggy.stooge

Jag har använt finder mycket för att snabbt kunna gå igenom bilder, via den typ av visning man får i finderfönstret. Nu har det förändrats så att storleken på bilden som visas är den samma, och alldeles för liten, hur stor jag än gör finderfönstret. Tidigare blev bilden större ju större fönstret blev.


Finns något sätt att förändra tillbaka det till sättet det var innan? Bilden visar hur det ser ut nu där bilden är en väldigt liten del jämfört med fönstret. Tidigare hade den nästan fyllt fönstret och varit utan den vita ramen.



Bild finns här: 42149


Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var ligger bilderna du tittar på? Ligger de i iPhoto-biblioteket? Tittar du på de "riktiga" bilderna då, eller tittar du på miniatyrbilderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggy.stooge

Var ligger bilderna du tittar på? Ligger de i iPhoto-biblioteket? Tittar du på de "riktiga" bilderna då, eller tittar du på miniatyrbilderna?

Nix, de ligger i en vanlig mapp och jag ser dem så här i kolumner. Det är ju e g miniatyrer och själva bilden i sig är inte öppnad. Har tyckt det varit ett väldigt smidigt sätt att snabbt titta igenom en större mängd bilder genom att scrolla igenom en mapp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Nu har det förändrats så att storleken på bilden som visas är den samma, och alldeles för liten, hur stor jag än gör finderfönstret

När funkade det senast och vad har du gjort sedan dess?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggy.stooge

När funkade det senast och vad har du gjort sedan dess?

Det funkade igår och sen dess har jag laddat ner en ny os-uppdatering. Nu läste jag nog slarvigt vad den innehöll och det enda jag la på minnet var att det rörde Safari och att jag inte behövde starta om...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggy.stooge

Det märkliga som jag ser nu är att vissa bilder är sådana som i min länkade skärmdump, men faktiskt inte alls. Då är ändå alla fotona i den mappen av samma ursprung, scannade via samma scanner vid samma tillfälle, men ändå följer vissa med när man ändrar fönstrets storlek och är utan vit ram, när andra är som enligt första inlägget och skärmdumpen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det märkliga som jag ser nu är att vissa bilder är sådana som i min länkade skärmdump, men faktiskt inte alls. Då är ändå alla fotona i den mappen av samma ursprung, scannade via samma scanner vid samma tillfälle, men ändå följer vissa med när man ändrar fönstrets storlek och är utan vit ram, när andra är som enligt första inlägget och skärmdumpen...

inget svar på din fråga men om du slår mellanslag där på bilden så får du upp den i quicklook...så kan du fortsätta stega igenom bilderna i foldern precis som du gjorde tidigare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggy.stooge

inget svar på din fråga men om du slår mellanslag där på bilden så får du upp den i quicklook...så kan du fortsätta stega igenom bilderna i foldern precis som du gjorde tidigare.

 

Tack! Tyvärr så är den lika liten i storlek och t ex svårt att avgöra om den är en bild att behålla eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tack! Tyvärr så är den lika liten i storlek och t ex svårt att avgöra om den är en bild att behålla eller inte.

det låter som om bilderna är så små att de inte når upp i full storlek på ikonen - därför läggs den vita ramen till för att fylla ut. hur stora var bilderna från början?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iggy.stooge

det låter som om bilderna är så små att de inte når upp i full storlek på ikonen - därför läggs den vita ramen till för att fylla ut. hur stora var bilderna från början?

 

Märkligt nog så var det väldigt olika storlekar, från kanske 100 k till 2-3 mb och samma sak.

 

Men nu så startade jag om datorn och nu är den som vanligt... Tack för hjälpen ändå till dig och övriga!

 

det ska sägas att min finder och operativ inte alls uppfört sig som den ska på väldigt lång tid, även om det här var ett nytt fenomen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. välj »show view options« (äpple + J tangent) under »view« i finder; förutsatt att finderfönstret är i ikonläge (äpple + 1) drar du sedan i två reglage för att justera ikonstorlek ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...