Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kortkommandona på översta tangentbordsraden fungerar inte


yezper

Rekommendera Poster

Hej,

 

Nu har jag surfat runt i dryga timmen men hittar ingen lösning på mitt problem.

 

Som av en händelse funkar inte längre knapparna överst på tangentbordet, eller rättare sagt de beter sig som att fn-tangenten alltid vore nedtryckt. Exempelvis så funkar det inte att höja/sänka volymen.

 

Jag har hittat en del tips som säger att man ska avkryssa en ruta under tangenbordsinställningar, det är bara det att den rutan finns inte tillgänglig i min tangentbordsmeny. Jag hittade förklaringen nedan på ett annat forum men det är den rutan jag inte ser.

 

  1. Go to system preferences -> keyboard
  2. Then under the keyboard tab, unclick the first check box that says "Use all F1, F2, etc. keys as standard function keys."

Jag kör OS X Mavericks.

Otroligt tacksam om någon kan hjälpa mig.

Häls

Jesper

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på jobbet nu men jag postar en skärmdump när jag kommer hem. Den största skillnaden är att den ruta som du har markerat med rött finns inte alls och jag har inte heller valet 'Ställ in Bluetoothtangentbord'.

 

Om det har någon betydelse så har jag ett originaltangentbord, utan num pad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag sitter på jobbet nu men jag postar en skärmdump när jag kommer hem. Den största skillnaden är att den ruta som du har markerat med rött finns inte alls och jag har inte heller valet 'Ställ in Bluetoothtangentbord'.

 

Om det har någon betydelse så har jag ett originaltangentbord, utan num pad.

vad kör du för tangentbordslayout? Svensk pro är det som gäller för svenska tangentbord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör Svensk-Pro.

 

Till saken hör att detta 'helt plötsligt' slutade funka. Jag har inte rört någon inställning överhudvudtaget, iaf inte medvetet.

 

Det verkar för mig vara samma problem som tidigare kunde åtgärdas med att avbocka kryssrutan som är markerat i den röda rektangeln i SirKnasens inlägg ovan, det är ju just bara det att den rutan inte finns hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet löst. Jag skrev följande i ett Terminalfönster:

 

defaults write -g com.apple.keyboard.fnState -boolean true

 

Jag hittade det på ett annat forum där en användare verkade ha precis samma problem som jag hade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...