Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Flyttassistenten vill inte


Farbror Jan

Rekommendera Poster

Farbror Jan

När jag ska flytta allt jag har på en MBP 2009 till en "ny"/begagnad MBP 2012 får jag inte flyttassistenten att fungera. Maverick 9.2 på båda.

Jag har följt alla anvisningar. När de båda datorerna fått kontakt med varandra ska jag kryssa i vad som ska flyttas. Där finns inte särskilt många rutor, men när jag fyllt i dem och klickar på Fortsätt stänger måldatorn ned flyttassistenten.

När jag kopplar in den externa hårddisk där jag har Time Machine i måldatorn hittar den inte den säkerhetskopia jag vill återskapa.

 

Tacksam för tips.

Egna förslag:

- Klippa/kopiera hela hårddisken från gamla datorn med hjälp av dela-funktionen. Funkar det?

- Återställa hela datorn i skivverktyg och köra från början i Inställningsassistenten istället. Gör det någon skillnad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har supportat idag gällande ungefär samma som du idag, och får liknande problem. Med en ny TM-kopia från källdatorn, och sedan ansluten till måldatorn gick det dock bra till slut. Jag är inte imponerad av Flyttassistentsystemet, detta har hänt flera gånger nu på sistone (ett företag som byter ut sina 2009-modeller). Testa att starta om bägge datorerna först i säkert läge, innan du gör ett nytt försök. Så gjorde vi idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

Brukar sättra källdatorn i Target Disk Mode med en FireWire-kabel.

Tack för de båda svar jag fått.

Säker start har jag inte testat.

Target Mode - om det är att hålla ned T-tangenten när man startar så har jag testat det utan att det funkade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Target Mode - om det är att hålla ned T-tangenten när man startar så har jag testat det utan att det funkade.

Vad är det som inte fungerar? TargetDiskMode eller fortfarande strul med Flyttassistenten i måldatorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

Vad är det som inte fungerar? TargetDiskMode eller fortfarande strul med Flyttassistenten i måldatorn?

I källdatorn hoppar en firewire-symbol runt på skärmen. I måldatorn är det som tidigare - inget händer, och när jag klickar på sista Fortsätt bryts kontakten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då kan vi nog lägga all energi på måldatorn där problemet tycks ligga i.

Partionera, formatera och installera om den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

Okej. Nu blir jag lite "vad är det?". Så ta mig gärna steg för steg, om du har tid och ork.

Det finns väl något sådant i skivverktyg, via CMD+r?

 

(Jag kan inte kolla nu eftersom jag jobbar till 01.00, så det får vänta till i morgon förmiddag)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Farbror Jan

PROBLEMET LÖST

Tack snälla SirKnasen för hjälpen. Jag raderade, partionerade och installerade om OSX. Sedan gick det hur lätt som helst att hämta kopia från Time Machine.

 

Killen jag köpte MBP:n av hade uppenbarligen inte gjort det på helt rätt sätt. Då jobbar han ändå med att sälja Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...