Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Öppna program i fullskärmsläge vid uppstart


ChristianViking

Rekommendera Poster

ChristianViking

Hej, jag vill att spotify och safari ska öppnas automatiskt när datan startar i full screen mode, men jag lyckas inte få det att fungera. Jag kör Mavericks och har läst att programmet ska starta upp i full screen mode om det är i full screen mode när jag stänger av programmet eller datan. Men det funkar inte. Hur ska jag göra? :)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Funkar det inte i något program eller är det bara ett program som inte vill starta i fullscreen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lagt in som Startobjekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Det är spotify och safari som jag vill öppna i full screen. Jag har andra startobjekt, men dem behöver inget aktivt fönster.

 

 

Jo, både spotify och safari är tillagda som startobjekt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du stänger Safari med en öppen helskärm så öppnas Safari med helskärm. Annars öppnas ett fönster.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Det är det som inte fungerar. Jag stänger safari/spotify i helskärmsläge men ändå öppnas ett nytt fönster utan helskärmsläget när jag åter öppnar programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den där funktionen om att komma ihåg olika programs öppna fönster (har för mig det finns/fanns någon sådan) är den aktiv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Jag vet inte, vart hittar man den?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du har klickat på äpplet och sen stäng av kommer upp en rutan som räknar ner, där finns också ett alternativ om att öppna fönster vid start (minns inte exakt vad där står) ,men pröva det och se.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Om jag förstått dig rätt så är det inga problem att få programmen att öppnas automatiskt när du startar datorn, det är att få till helskärmsläget som är problemet.

 

Testade på min dator. Jag kör visserligen 10.8.5 men det är nog inte omöjligt att samma gäller för 10.9.

 

För att det ska fungera att stänga programmet i fullskärmsläge för att få det att öppnas i fullskärmsläge måste en inställning i Systeminställningar ändras först.

 

Se bilder. Under General (Allmänt) i Systeminställningar finns valet att stänga fönster när ett program avslutas. Detta val ska INTE vara förkryssat. Ej ikryssat så blir följden att om du stänger ett program i fullskärm så öppnas det i fullskärm nästa gång du öppnar det igen. Haken är - som texten i inställningen visar - att alla fönster du har öppna när du stänger programmet (och alla andra program) också sparas och öppnas igen. Vissa kan finna det lite irriterande. Skulle du vara en av dem så återkom - jag kan nog ha en alternativ lösning på hur man jobbar sig runt detta...

post-66896-0-39056500-1397376671.png

 

post-66896-0-47845500-1397376681.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Vill man slippa att alla fönster från förra sessionen öppnas när man startar ett program igen så finns det ett annat sätt att lösa detta på. Genom att göra ett script som öppnar det aktuella programmet och omedelbart växlar till fullskärmsläge. Sedan kan man spara scriptet som en applikation och till och med sätta t.ex. Safari eller Spotify ikonen på det. Sedan är det bara att lägga till som startobjekt och så har man löst saken.

Hur gör man detta då?

Scriptet kan se ut såhär. Det finns säkert fler varianter men detta är ett. Det betyder i stort sett att man säger till Safari att öppnas och sedan att växla till fullskärm genom en simulering av tangentkombinationen CTRL + CMD + F som är standard för att växla till fullskärmsläge i Safari.


tell application "Safari"
activate
end tell
tell application "Safari"
activate
tell application "System Events"
keystroke "f" using {control down, command down}
end tell
end tell




Man öppnar AppleScript Editor som finns bland Utilities (Verktygsprogram) i din programmapp eller Launchpad. Klistrar sedan in texten ovan och klickar på Compile i verktygsfältet - för att göra samma sak för t.ex. Spotify så ändra Safari till Spotify i scriptet. Sedan sparar man scriptet och väljer Application som filformat. För att få alternativet "Spara som" håller du inne Alt när du är i File (Arkiv) menyn. Välj ett lämpligt namn och spara på lämplig plats.

Vill man sedan ändra ikon så gå till dina program, högerklicka på t.ex. Safari och välj Get Info (Egenskaper). Längst uppe till vänster har du Safaris ikon. Markerar du den genom att klicka på den så kan du kopiera den (CMD+C) och klistra in den (CMD+V) på samma plats på din egna nyskapade App.

En hake med Spotify appen är att den inte har funktionen fullskärm som tangentkombination utan endast med musen från menyn. Det gör att scriptet inte funkar för Spotify, men det finns en lösning.

Gå till Systeminställningar och Keyboard. Välj fliken Keyboard Shortcuts. Leta upp Application Shortcuts i listan till vänster och klicka sedan på + tecknet. Du kan nu välja Spotify appen eller helt enkelt alla appar. Skriv texten "Full Screen" i raden i mitten och i raden längst ner trycker du på CTRL + CMD + F. Klicka på Add och du är klar.

Nu kan du gå till Systeminställningar och Users & Groups. Välj fliken Login Items och klicka på + tecknet. Leta upp din egna Safari/Spotify version och lägg till.

Nu startas ditt egna script upp varje gång du startar datorn. Scriptet öppnar Safari/Spotify och växlar omedelbart till fullskärmsläge. Vill man så kan man såklart ersätta Safari i dockan med den egna scriptet med. Men ta absolut INTE bort den riktiga Safari/Spotify appen från datorn eller flytta på den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ChristianViking

Jag kryssade ur rutan du nämnde och safari öppnar nu upp i fullskärmsläge med tidigare session. Men spotify öppnar fortfarande upp som ett fönster på skrivbordet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"Haken är - som texten i inställningen visar - att alla fönster du har öppna när du stänger programmet (och alla andra program) också sparas och öppnas igen." - men det finns en enkel lösning på det: stäng programmet på det sätt som du vill att det öppnas. :) Dvs, om man inte vill att programmet ska öppnas med en massa fönster så stäng dessa fönster innan du avslutar programmet. Om du inte vill att programmet ska öppnas i helskärmsläge så avsluta inte programmet i helskärmsläge, utan gå ur helskärmsläget först. Dvs, att när du avslutar programmet se till så att du har det tillstånd som du vill att det har när du öppnar det igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kryssade ur rutan du nämnde och safari öppnar nu upp i fullskärmsläge med tidigare session. Men spotify öppnar fortfarande upp som ett fönster på skrivbordet.

Ja därför att Spotify är klantigt programmerat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag kryssade ur rutan du nämnde och safari öppnar nu upp i fullskärmsläge med tidigare session. Men spotify öppnar fortfarande upp som ett fönster på skrivbordet.

 

Det beror nog på den anledning som Raphael nämner :)

 

Se mitt inlägg nr 2 ovan så har du ju en alternativ workaround där.

 

"Haken är - som texten i inställningen visar - att alla fönster du har öppna när du stänger programmet (och alla andra program) också sparas och öppnas igen." - men det finns en enkel lösning på det: stäng programmet på det sätt som du vill att det öppnas. :) Dvs, om man inte vill att programmet ska öppnas med en massa fönster så stäng dessa fönster innan du avslutar programmet. Om du inte vill att programmet ska öppnas i helskärmsläge så avsluta inte programmet i helskärmsläge, utan gå ur helskärmsläget först. Dvs, att när du avslutar programmet se till så att du har det tillstånd som du vill att det har när du öppnar det igen.

 

Det är en lösning såklart. Det trista är att man då flyttar "jobbet" från när man startar programmet till det att man avslutar. Men Apple har ju bara en global inställning för detta och inte program för program. Det är bara att fundera ut vad som passar en bäst och välja det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Spotify har också egenheten att inte lägga sig överst när man startar det. Finns det någon anledning till detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Spotify har också egenheten att inte lägga sig överst när man startar det. Finns det någon anledning till detta?

 

När du startar det manuellt eller när det ligger bland startobjekt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

När du startar det manuellt eller när det ligger bland startobjekt?

Startar manuellt.

 

(har nästan ingenting i startobjekt, eftersom jag aldrig stänger av datorn)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Startar manuellt.

 

(har nästan ingenting i startobjekt, eftersom jag aldrig stänger av datorn)

 

Underligt. För mig hamnar det längst fram (10.8.5 och senaste Spotify ver).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mer märkligt med Spotify. Klickar på ikonen i dockan, men då aktiveras en till symbol i dockan. Hmm...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Mer märkligt med Spotify. Klickar på ikonen i dockan, men då aktiveras en till symbol i dockan. Hmm...

 

Ja vad ska man säga om det...? Kanske som Raphael :hihihi:

 

Ja därför att Spotify är klantigt programmerat. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ikonen i dockan pekar på programmet som ligger i programmappen (den för datorn), men programmet som startar är det som ligger i programmappen för min användare... :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...