Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Svara på "Förslag till IVO-Beslut?"


KarlAstrid

Rekommendera Poster

Hej. Eftersom jag aldrig tidigare stått inför detta problem, att inkomma med synpunkter på "IVO-förslag till beslut" på 6 sidor, vill jag veta vilket vore bäst.

Jag kommer i högra marginalen på sidorna skriva in 1-2-3-4-5-6-? och stryka under raderna/stycket jag har synpunkter på och på ett nytt A-4 sammanfatta allt.

 

Skannar jag då in de sex sidorna (som är numrerade) på min iMac och där redigera sidorna och sedan skriver ut en pdf och skickar i väg som brev eller i mejl som borde vara enklast.

Hur brukar ni göra.

 

Enligt brevet från IVO kommer jag att vinna målet mot en tandläkare som "Glömde att rotfylla" innan han satte dit ny brygga. Det får man inte göra enligt reglerna och IVO. Aja Baja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag fattat rätt...

 

Du har sex papper med text.

 

Du vill markera vill text.

 

Du vill sedan samla den markerade texten i ett nytt dokument?

 

Stämmer det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt.

Jag vill svara på brevet, där jag markerar vissa rader, med en siffra i marginalen. Gjärna där de markerade raderna är i annan färg.

De hundratals gånger jag scannat in text från min Canon Pixma MG 8150 till min iMac mid 2011 har det bara varit ett A-4 som helt enkelt läggs upp och ner under locket och sedan trycker jag på scanna.

 

Nu när det är 6 sidor, måste jag tydligen scanna in varje A-4 för sig, eller kan jag lägga dom på varandra och scanna in dem och spara dom i ett pdf dokument som jag sedan kan öppna och redigera det jag vill med annan färg på det jag har synpunkter på, så slipper läsaren traggla sig igenom hela brevet på 6 sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du inte har arkmatare till skannern så blir det förmodligen sex separata filer.

 

Har du OCR-programvara till skannern? I så fall får du ett redigerbart dokument (per sida) där du kan klippa och klistra till ett annat dokument.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack Telly82.

Jag ögnade igenom manualen på 300 sidor och 10 språk, men hittade ingenting om OCR.

 

Det enklaste är förmodligen att ta kopior på alla 6 sidor och för hand skriva in numren i marginalen och med linjal ruta in stycket jag har synpunkter på, skriva ner en sammanfattning på ett A-4 och lägga allt i ett kuvert och skicka iväg till IVO.

Det jag ville var att scanna in alla sex sidorna (Var för sig) och lägga dom i ett pdfdokument som jag kunde redigera.

 

Så här ser mitt scannerfönster ut.

 

 

 

 

post-74618-0-81267700-1397139801.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Acrobat kan du lägga till sidor från andra PDF-filer, det finns flera sätt att göra det på. Enklast är att visa tumnagelspalten och där bara dra in filerna man vill lägga till.

 

Men varför krångla till det, den "Analoga" lösningen du nämner är den enklaste och snabbaste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I Acrobat kan du lägga till sidor från andra PDF-filer, det finns flera sätt att göra det på. Enklast är att visa tumnagelspalten och där bara dra in filerna man vill lägga till.

 

Men varför krångla till det, den "Analoga" lösningen du nämner är den enklaste och snabbaste.

Behövs inte Acrobat för det. Funkar i förhandsvisning.

 

För övrigt så kan även Canons scanningprogram lägga ihop sidorna. Man väljer flersidig PDF och scannar sida för sida och programmet frågar efter varje sida om man skall scanna en till eller om man är klar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...