Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Iphone 5S 4G kopplar ner internet vid samtal, full signalstyrka...


steen.peter

Rekommendera Poster

steen.peter

Hej Hopp!

 

Jag köpte ett par I-Phone 5S för två veckor sedan, mina första Apple produkter.

Jag måste säga att jag är väldigt nöjd, kvalitet var ordet.

 

Efter att ha kört andra fabrikat så verkar detta vara rätt för mig i alla fall.

 

Dock har jag fått ett större problem, i mitt jobb måste jag ha två datorer uppkopplade via internet delning från telefonens WiFi eller BlueTooth. Vi har gjort så i sedan GSM-tiden i början på 2000:talet utan problem.

 

Problemet är att internet kopplas ner när det ringer in samtal eller om man ringer ut, dessutom kan jag inte ta support samtal med mina datorer igång. Varenda gång det händer att någon ringer in, åker alla vpn tunnlar ner och man får börja om från början igen.

 

Jag har maximal signalstyrka alla 5 "pluppar" är tända vid sidan av LTE texten.

 

När det ringer, då släcks LTE och allt bryts utom samtalet då. Kollar man snabbt på telefonen så ser man fem pluppar och ett E efter samtalet slutat, efter en stund så kommer LTE texten igen och internet börjar fungera.

 

Efter ett supportsamtal till Telia, så säger dom till mig att 4G telefoner inte supporterar samtal samtidigt som 4G är igång och man surfar. Särskilt utsatt är Iphone 5S säger man till mig.

 

Jag stänger av LTE, då funkar allt, men det går lika segt som 3G och Edge. Det är 5 pluppar vid sidan av 3G.

 

Hade säljaren upplyst om detta för två veckor sedan hade jag kanske valt nåt annat alternativ.

 

Det är verkligen synd på en så fin produkt, om det nu är den som har problemet eller Telia.

 

Vad är detta, supportar verkligen inte en så fin telefon 4G samtidigt som man pratar i telefonen ?

Någon som vet och har erfarenheter av detta ?

Hur gör man, vad kan vara fel ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, 4G är än så länge bara data, telefonen hade behövt dubbla radiodelar för att kunna kommunicera över 4G och 3G samtidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Telia Kundservice

Hej! Precis som andlil skriver så kan du endast surfa via 4G i dagsläget. Att surfa på 4G och prata på 3G är inte tekniskt möjligt.

 

MVH
Thomas Axelsson

Telia Kundservice

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 4G-standarden som inte täcker in samtal. Det finns alltså ingen telefon (oavsett märke) där du kan surfa på 4G samtidigt som du talar (i 3G eller GSM).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skaffa ett Skype-premium-nummer och koppla dina samtal dit så är problemet löst.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sagts tidigare beror det på att 4g endast hanterar data. Och det kommer aldrig ändras.

 

Så för att ringa samtal krävs att operatören använder IMS, vilket i princip är en fancy version av Skype. Användaren ringer som vanligt fast med IP telefoni istället.

 

Så Lösningen finns det är bara att Telia inte valt att använda den ännu.

 

Istället vad man gör är att så fort det ringer eller du vill ringa skickad telefonen till 3G eller GSM där man har möjlighet att göra "vanliga" samtal och då går det inte att köra data samtidigt. När samtalet är slut skickas telefonen tillbaka till 4g igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...