Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Behövs CCleaner eller liknande program?


JonasHellman

Rekommendera Poster

JonasHellman

Hej! Förr när jag använda PC körde jag CCleaner titt som tätt för att hålla datorn fräsch och för att hålla hastigheten uppe. Slog mig att det kanske behövs på Mac också?

 

Är inte riktigt hemma på hur systemen och så fungerar, men behöver man göra rensning med CCleaner, reparera registret, diskdefragmentera osv?

 

Såg också att CCleaner hade något "Repair Disc Permissions", vad är det och är det något viktigt?

 

Jonas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte för OS X sköter det mesta.

...

"Repair Disc Permissions" heter på svenska att Reparera skivbehörigheterna. Det innebär att felaktiga behörigheter på filer rättas. Normalt är det inget problem, men före och efter uppgraderingar av OS X är det bra att göra och vid konstiga fel som inte går att riktigt sätta fingret på. Det görs i Vertygsprogrammet i OS X så det behövs inget extra. OS X defragmenterar i stort sett allt automatiskt så det finns oftast ingen anledning för ett defragprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid småstrul gör vi en Säker start som städar lite chacher mm.

http://support.apple.com/kb/ht1564?viewlocale=sv_SE

Krånglar hårdvarurelaterade saker som batteri på bärbart, av/på, fläktar så gör man en återställning SMC, kretsen som sköter det.

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Tar uppstarten lång tid (dvs datorn har svårt att hitta startskivan ) eller går klockan konstigt och lite andra grejjor återställer man NVRAM

http://support.apple.com/kb/ht1379?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan tycka att det behövs.

post-37828-0-44157300-1393781738_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Hej! Förr när jag använda PC körde jag CCleaner titt som tätt för att hålla datorn fräsch och för att hålla hastigheten uppe. Slog mig att det kanske behövs på Mac också?

 

Är inte riktigt hemma på hur systemen och så fungerar, men behöver man göra rensning med CCleaner, reparera registret, diskdefragmentera osv?

 

Såg också att CCleaner hade något "Repair Disc Permissions", vad är det och är det något viktigt?

 

Jonas

Det korta svaret är nej. Du behöver inte trassla med "rensning" av datorn. Så länge datorn fungerar som den ska finns ingen anledning att peta i systemet. Diskfragmenteringen i den mån den behövs sköts automatiskt. MacOS har inget register som laggar ihop och om något verkar fungera dåligt har du programmet Skivverktyg (i mappen Verktygsprogram) att antingen reperera skivbehörigheter eller kolla diskens integritet samt de andra åtgärderna som Axelman föreslår.

Så kallade rensningsprogram är bara till glädje för dem som säljer såna. I bästa fall gör de ingen nytta, i värsta fall ställer de till fler problem än de fixar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det då möjligt att jag har resultatet ovan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur är det då möjligt att jag har resultatet ovan?

Det är nog inte Så svårt att skriva ett program som rapporterar att det gör något det egentligen inte gjort :)

Men å andra sidan tror jag säkert att det gör jobbet, men behövs det egentligen när operativsystemet gör det själv?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Normalt behövs inte tex tömning av chacheer/tillfälliga filer eller ha ett program som autotömmer papperskorgen och påstår sig vara viktigt. Chachefilerna byggs ju snart tillbaka och ska vara där för att underlätta datoranvändingen. Det är när det blir fel på saker och ting som man kan tömma chachefiler för att det evt kan finnas problem där. Så CC är ungefär som ett antivirus på Macen, hårt jobbande med i stort sett ingenting men de som gjort progget vill verka viktiga så att du använder deras produkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska avinstallera programmet och se hur det ser ut efter någon månad.

Ska bli intressant.

Programmet rensar kraftfullt även i Windows kan jag säga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska avinstallera programmet och se hur det ser ut efter någon månad.

Ska bli intressant.

Programmet rensar kraftfullt även i Windows kan jag säga.

Funkar CleanMyMac 2 i Windows? :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror jag ska avinstallera programmet och se hur det ser ut efter någon månad.

Ska bli intressant.

Programmet rensar kraftfullt även i Windows kan jag säga.

Man kan inte jämföra Win och OS X på det sättet. Det är ett felresonemang att tänka att eftersom det fungerar eller är bra på Win så ska vi göra samma på OS X. Det är som att säga att eftersom jag behöver byta tändstift på min bensinbil så fungerar det på samma sätt i en dieselbil.

 

Fotnot:

En dieselmotor har inga tändstift utan en glödspiral som i princip aldrig byts.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Missförstå mig rätt. Du KAN använda CC och det gör saker. Men inte så mycket mer än vad du kan göra själv eller saker som datorn ändå sköter om i långa loppet. OS X är bättre än någonsin på att sköta sig själv så FÖREBYGGANDE åtgärder blir lite onödigt. Du måste inte ha det och du behöver det egentligen inte men tycker du att det är ok så använd det. Vi använder våra datorer väldigt olika så det betyder att vi har olika nytta av hjälpprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Funkar CleanMyMac 2 i Windows? :fundersam:

 

CleanMyPC ligger på samma installationsskiva.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan inte jämföra Win och OS X på det sättet. Det är ett felresonemang att tänka att eftersom det fungerar eller är bra på Win så ska vi göra samma på OS X. Det är som att säga att eftersom jag behöver byta tändstift på min bensinbil så fungerar det på samma sätt i en dieselbil.

 

Fotnot:

En dieselmotor har inga tändstift utan en glödspiral som i princip aldrig byts.

 

Jag började med OS X varianten, men då det ligger till Windows på samma installationsskiva installerade jag det på min dotters PC.

Så jag resonerade som så att om det var bra till OS X kanske det också är bra till Windows. Alltså tvärtom. Själv använder jag aldrig Windows, ser inget behov.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMatte v. 2.0

Tror jag ska avinstallera programmet och se hur det ser ut efter någon månad.

Ska bli intressant.

Programmet rensar kraftfullt även i Windows kan jag säga.

Precis som Axelman skriver så handlar det mest om att rensa bort cachefiler som egentligen finns där för att underlätta datoranvändningen och som snart skapas på nytt. I Windows har dock såna här rensningsprogram en teoretisk funktion, nämligen att rensa bort slagg i registret. I första hand gör det skillnad för folk som oavbrutet håller på att installera, testa och avinstallera program och funktioner i parti och minut. Den "normala" användaren i Windows lär inte annat än undantagsvis märka någon skillnad i praktiken, hur många gånger de än kör rensningsprogram. Min erfarenhet är att när väl systemet i Windows börjar lagga på grund av ett överlastat register så finns inget annat alternativ än att blåsa burken och börja om. Dessa problem var dock mycket värre under XP. I Windows 7 och framåt är problemen obetydliga.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Egentligen inte för OS X sköter det mesta.

...

"Repair Disc Permissions" heter på svenska att Reparera skivbehörigheterna. Det innebär att felaktiga behörigheter på filer rättas. Normalt är det inget problem, men före och efter uppgraderingar av OS X är det bra att göra och vid konstiga fel som inte går att riktigt sätta fingret på. Det görs i Vertygsprogrammet i OS X så det behövs inget extra. OS X defragmenterar i stort sett allt automatiskt så det finns oftast ingen anledning för ett defragprogram.

Meningslöst eftersom det sker automatiskt av installeraren vid en uppdatering av systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med de flesta här att det finns ett mycket begränsat behov av städprogram i OS X. Däremot har vissa av de här programmen en funktion som ”avinstallerare” av programvara som kan vara bra. Där tycker jag OS X har vissa brister. Ofta lämnas en hel del kvar när ett program tas bort. Man kan visserligen leta upp dessa rester manuellt, om man vet var man ska leta, men det hade varit bra med en automatisk funktion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag håller med de flesta här att det finns ett mycket begränsat behov av städprogram i OS X. Däremot har vissa av de här programmen en funktion som ”avinstallerare” av programvara som kan vara bra. Där tycker jag OS X har vissa brister. Ofta lämnas en hel del kvar när ett program tas bort. Man kan visserligen leta upp dessa rester manuellt, om man vet var man ska leta, men det hade varit bra med en automatisk funktion.

+1 Det är helt korrekt, där brister Mac OS X. "Dra bara programmet till papperskorgen". Nehej, du! Jag använder AppCleaner som är gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till programmakaren att skapa en av-installerare. Det är inte Apples skyldighet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är upp till programmakaren att skapa en av-installerare. Det är inte Apples skyldighet.

Då ska de väl inte tillhandahålla någon installerare heller, med den logiken... :rolleyes:

 

post-28798-0-33222400-1393926881.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skyldighet? De är väl inte skyldiga att göra en webbläsare, bildhanteringsprogam mm heller. Varför gör de då i-program och skickar med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska de väl inte tillhandahålla någon installerare heller, med den logiken... :rolleyes:

 

attachicon.gifinstallerare.png

Nä, då får vi väl avinstallera Installeraren. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Med tanke på att Apple vill framstå som användarvänligt så har de missat en detalj här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då ska de väl inte tillhandahålla någon installerare heller, med den logiken... :rolleyes:

 

attachicon.gifinstallerare.png

Den kan användas för avinstallation också, ifall programutvecklaren vill det.

"Men det är väl ingen som någonsin vill avinstallera mitt fantastiska och nödvändiga program..." ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag vore en Applenisse skulle jag köpa AppCleaner eller liknande av utvecklaren och integrera det med Mac OS X. Jag skulle verkligen vilja veta vad som gör det omöjligt. När tredjepartsprogram ligger kvar och skräpar är det Apple och Macanvändaren som har potentiella problem, verkliga eller varumärkesmässiga, inte tredjepartsprogramtillverkaren. Den sistnämnda är ju redan avhängd. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...