Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Numbers - Hur infoga sidhuvud och sidfot


BjornS

Rekommendera Poster

Hej

 

Första gången jag gör en årsredovisning med hjälp av numbers och nu har jag två problem.

 

Jag har lagt upp olika flikar med t.ex. intäkter & kostnader, tillgångar, skulder, noter osv.

Nu skulle jag behöva sätta sidnummer så att det adderas från blad 1 till blad 7 - hur sjutton gör man det?

 

Behöver också infoga sidhuvud som är samma för alla kalkylblad - samma fråga - hur gör jag?

 

Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

post-11001-0-75841300-1392206398_thumb.png

post-11001-0-16971500-1392206410_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Telly och tack för ditt svar.

 

Dock hittar jag inget verktyg som heter "Vy" - se bifogad bild.

 

Har löst manuellt men det vore ju bra för framtiden att veta hur man gör.

post-70154-0-95584600-1392208074_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, den heter visst "Visa". Finns i "Innehåll"s-menyn också.

post-11001-0-15822400-1392208492.png

post-11001-0-29461500-1392208501.png

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det ser så ut. Denna har jag:

post-11001-0-70693700-1392209183_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, du har en nyare version.

 

Kollat i "Numbers"-hjälpen och sökt på "sidhuvud" (utan citationstecken)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen

 

Verkar inte som det fungera - ska tillägga att dokumentet ursprungligen kommer från Excel.

 

Förslaget som finns i hjälpen ger resultat som visas nedan.

 

Får låta detta vila till nästa år och då får jag skapa ett helt nytt dokument från grunden i numbers.

 

Tack för ditt engagemang Telly :galetglad:

post-70154-0-04757200-1392212372_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Hej, krånglade oxå en stund här nu, nybörjare på mac o ny macbook pro o ny version numbers, som jag laddade ner ett några år gammalt ms excelark till. Gjort om dokumentet rejält, redigerat, klippt, klistrat, ordnat länkar, fixat o trixat lite. Körde sedan fast! Var 17 är sidhuvud o sidfot nånstans?! Svor nog en liten ramsa kanske efter lite letande bland menyer? Googlade o fann dessa poster, men ingen lösning? Upptäckte sedan något i numbers o simsalabim, löst! Gissar de andra i tråden löst detta på ett eller annat sätt men delar med mig av lösningen till nästa som letar ; )

Klicka på knappen "Format" (dvs penseln) på verktygsfältet i Numbers.

På fliken Tabell finns en meny; Rubriker och Sidfot

Det finns 3 alternativ under där; vänster för kolumnrubrik, mitten för rubrikrad samt till höger för sidfot.

För sidfot; markera önskat antal rader för sidfot (på höger alternativ enligt ovan) o tadaa, klart att redigeras enligt önskemål nederst i dokumentet =)

För sidhuvud; under menyn o alternativen finns även en box "Tabellnamn". Se till att den är ikryssad/markerad o tadaaa, du har nu ett sidhuvud som heter tabell 1, klart att redigeras om enligt önskemål överst i dokumentet =)

*fortsätter utforskning o expedition av numbers*

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej, krånglade oxå en stund här nu, nybörjare på mac o ny macbook pro o ny version numbers, som jag laddade ner ett några år gammalt ms excelark till. Gjort om dokumentet rejält, redigerat, klippt, klistrat, ordnat länkar, fixat o trixat lite. Körde sedan fast! Var 17 är sidhuvud o sidfot nånstans?! Svor nog en liten ramsa kanske efter lite letande bland menyer? Googlade o fann dessa poster, men ingen lösning? Upptäckte sedan något i numbers o simsalabim, löst! Gissar de andra i tråden löst detta på ett eller annat sätt men delar med mig av lösningen till nästa som letar ; )

 

Klicka på knappen "Format" (dvs penseln) på verktygsfältet i Numbers.

 

På fliken Tabell finns en meny; Rubriker och Sidfot

 

Det finns 3 alternativ under där; vänster för kolumnrubrik, mitten för rubrikrad samt till höger för sidfot.

 

För sidfot; markera önskat antal rader för sidfot (på höger alternativ enligt ovan) o tadaa, klart att redigeras enligt önskemål nederst i dokumentet =)

 

För sidhuvud; under menyn o alternativen finns även en box "Tabellnamn". Se till att den är ikryssad/markerad o tadaaa, du har nu ett sidhuvud som heter tabell 1, klart att redigeras om enligt önskemål överst i dokumentet =)

 

*fortsätter utforskning o expedition av numbers*

Bra! :yeahbaby:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...