Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad kan en en Apple-tv som inte en Mac-mini kan


dan.olovsdotter@yahoo.se

Rekommendera Poster

dan.olovsdotter@yahoo.se

Hej!

 

Funderar på att skaffa en Apple-Tv

och funderade lite längre varför inte en ny dator (har en 8 år gammal PC)

Varför inte en Mac Mini så min fråga är kan man göra allt med en Mac-mini som man kan med Apple-tv

 

/Danne

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slöseri med pengar att köpa en Mini och koppla till TVn. TVn är verkligen inte anpassad för att surfa/skriva/bildbehandling etc etc. Bilden är för liten så du kan knappt läsa menyerna från normalt TV-avstånd. Att sätta en stol framför soffbordet (för att komma närmare) är inte speciellt bra det heller.

 

Och för att svara på din fråga så kan väl en Mac Mini inte spela på TVn från dina iOS-enheter (Airplay). Tror jag i alla fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. Det går. Jag kommer inte på något som minin inte kan som Apple TV kan.

Har själv en mini som mediecenter kopplat till TV:n och tycker det är superbra.

Har även en TV i sovrummet med en Apple TV kopplad till. Minin är att föredra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jodå. Det går. Jag kommer inte på något som minin inte kan som Apple TV kan.

 

 

OK, jag hörde att det var väldigt krångligt med AirPlay via Mini, men det kan ju vara fel. :)

 

Det vore väl skam om inte Minin skulle vara bättre än Apple TV, med tanke på att den är (nästan) sex gånger så dyr, eller mer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis, vi pratar ju faktiskt om en fullfjädrad Mac.

Så det är klart att det blir betydligt mycket mer pengar.

Man får helt enkelt överväga om man tycker det är värt det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågetecknet för Mac Minin är just att ansluta iOS-enheter och strömma media till Mini via Airplay för ut på TV:n. Detta klarar en Apple TV av. Det har funnits tredjepartslösningar för Airfoil, men det är då ett eget system och programvara och inte via Airplay-funktionen i Mac OS och iOS.

Jag är osäker på om senaste versionen av Mavericks har ändrat på detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har installerat ett program på minin som heter Airserver när jag tänker efter.

Vet faktiskt inte om detta behövs efter uppdatering till Mavericks.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också en mini i tv hyllan,

Använder den som iTunes server som strömmar musik till köket med en airport express.

Synkar också mina iOS enheter via wi-ft till samma bibliotek.

Har den även som en Plex media server och kör filmer/serier till min iPhone och iPad. Kan även se det när jag är sitter på bussen till och från jobbet.

 

Har även installerat AirPrint server så jag kan skriva ut från mina iOS enheter fast min skrivare inte stödjer AirPrint. Minin måste dock vara påslagen, men det är den också i princip alltid.

 

Det går faktisk bra att surfa via tvn, kör med bluetooth mus och tangentbord så man kan sitta i soffan, ibland behövs cmd + för att öka text storleken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kan man få Apple-Tvs alla appar samlat på ett ställe i Mac mini? eller finns det något bra mediaprogram för det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan man få Apple-Tvs alla appar samlat på ett ställe i Mac mini? eller finns det något bra mediaprogram för det?

 

Dom appar som finns på en ATV finns bara den och inga du kan installera på en Mac Mini.

 

Enligt mig så finns det ingen mediaspelar lösning som är lättanvänd där du har alla funktioner som en ATV har.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...