Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iMessage – få vanligt sms om iMessage inte är tillgängligt?


SFL

Rekommendera Poster

Jag förstår mig inte riktigt på detta, om jag inte har internet på och någon annan med iPhone skickar ett sms till mig så ska väl det komma som ett vanligt sms istället för iMessage? För grejen är att det inte gör det, utan jag får då ett iMessage när jag väl slagit på internet på telefonen, spelar ingen roll om det är wi-fi eller mobilnätverket. Jag har på funktionen om att det ska skickas sms om iMessage inte är tillgängligt men detta verkar bara fungera när det är jag som skickar och inte när jag ska ta emot ett meddelande.

Verkar ju väldigt dåligt om det ska fungera på detta vis, jag menar kan man inte skicka vanliga sms iPhone användare emellan för att det ska gå på iMessage? Jag har en iPhone 5S.

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMessage fungerar på gprs/Edge också.

 

Hur kan det vara dåligt att skicka gratis iMessage?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det ska kunna skickas som SMS så gäller det att avsändaren skickar med telefonnumret istället för Apple ID-adressen, detta därför att ett SMS behöver ett telefonnummer.

Inställningen i din telefon för att iMessage ska skickas som SMS när internet inte är tillgängligt, det gäller enbart iMessage som du själv skickar. Din inställning påverkar inte inställningen i andras telefoner eller enheter.

Att du inte får SMS men får iMessage när du slår på internet igen, det kan handla om en eller flera faktorer enskilt eller i kombination.

1. Det skickade iMessage skickas med Apple ID och inte telefonnr, det kan då inte komma fram som SMS.
2. Avsändaren har inte funktionen skicka som SMS påslaget.
3. Avsändaren skickar från en iPad eller från en dator. SMS skickas från en iPhone (för det behövs ett telefonnummer). Man kan inte skicka SMS från en Mac med iMessage exempelvis, eller från en iPad utan 3G-kort.

Ja man kan skicka vanliga SMS mellan iPhones för de som har valt det.

Ja iMessage kan skickas över GPRS/Edge om datatrafik är påslaget i telefonen, om datatrafik inte är påslaget alternativt att det är dålig täckning för datatrafiken så skickas det som SMS om man har valt det.

Observera: Om avsändaren har skickat som iMessage, men mottagaren inte har iMessage påslaget, då görs det inte automatiskt till ett SMS för mottagaren.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMessage fungerar på gprs/Edge också.

 

Hur kan det vara dåligt att skicka gratis iMessage?

Klart det inte är dåligt, jag älskar hela iMessage funktionen men jag vill inte ha på internet hela tiden, speciellt inte när jag måste ha på mobilnätverket alltför länge för då går det åt mkt mer batteri. Plus mkt mer av min datamängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klart det inte är dåligt, jag älskar hela iMessage funktionen men jag vill inte ha på internet hela tiden, speciellt inte när jag måste ha på mobilnätverket alltför länge för då går det åt mkt mer batteri. Plus mkt mer av min datamängd.

 

iMessage drar inte mycket av din datamängd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att det ska kunna skickas som SMS så gäller det att avsändaren skickar med telefonnumret istället för Apple ID-adressen, detta därför att ett SMS behöver ett telefonnummer.

 

Inställningen i din telefon för att iMessage ska skickas som SMS när internet inte är tillgängligt, det gäller enbart iMessage som du själv skickar. Din inställning påverkar inte inställningen i andras telefoner eller enheter.

 

Att du inte får SMS men får iMessage när du slår på internet igen, det kan handla om en eller flera faktorer enskilt eller i kombination.

 

1. Det skickade iMessage skickas med Apple ID och inte telefonnr, det kan då inte komma fram som SMS.

2. Avsändaren har inte funktionen skicka som SMS påslaget.

3. Avsändaren skickar från en iPad eller från en dator. SMS skickas från en iPhone (för det behövs ett telefonnummer). Man kan inte skicka SMS från en Mac med iMessage exempelvis, eller från en iPad utan 3G-kort.

 

Ja man kan skicka vanliga SMS mellan iPhones för de som har valt det.

 

Ja iMessage kan skickas över GPRS/Edge om datatrafik är påslaget i telefonen, om datatrafik inte är påslaget alternativt att det är dålig täckning för datatrafiken så skickas det som SMS om man har valt det.

 

Observera: Om avsändaren har skickat som iMessage, men mottagaren inte har iMessage påslaget, då görs det inte automatiskt till ett SMS för mottagaren.

 

Jaha okej tack så mycket för svaret. Jag gissar att avsändarna skickar från sina appe-id:s för detta var inställt som standard på min telefon. Jag får väl helt enkelt ha på internet oftare då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

iMessage drar inte mycket av din datamängd.

Nä men om jag har på mobila nätverket hela tiden jag är ute nånstans så dras det ju bara av det. Räknar man ihop det på en månad så blir det nog ganska så mkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä men om jag har på mobila nätverket hela tiden jag är ute nånstans så dras det ju bara av det. Räknar man ihop det på en månad så blir det nog ganska så mkt.

 

Bara för att du har på mobiltnätverk men gör ingenting med telefonen dras ingenting från din surfpott.

Så nej iMessage tar inga mängder om det är bara text du skickar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Bara för att du har på mobiltnätverk men gör ingenting med telefonen dras ingenting från din surfpott.

Så nej iMessage tar inga mängder om det är bara text du skickar.

Vissa program hämtar ju data lite då och då i bakgrunden, det är ju inte så mkt men kan tänka mig att det blir en del och jag har inte oändligt med datamängd varje månad. Samt så tar det mkt batteri att ha på mobila nätverket har jag både läst och märkt själv.

 

Jag såg dock i inställningarna under meddelanden att jag kan nås på iMessage både på telefonnumret och mitt apple-id. Dock så kan man bara välja ett av dessa alternativ när det gäller från vilken av dessa man vill börja sina konversationer ifrån...så fattar inte riktigt. Tycker hur som helst att detta är en liten miss från Apple. Men nuförtiden är det ju meningen att man ska vara uppkopplad 24/7.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vissa program hämtar ju data lite då och då i bakgrunden, det är ju inte så mkt men kan tänka mig att det blir en del och jag har inte oändligt med datamängd varje månad. Samt så tar det mkt batteri att ha på mobila nätverket har jag både läst och märkt själv.

 

Jag såg dock i inställningarna under meddelanden att jag kan nås på iMessage både på telefonnumret och mitt apple-id. Dock så kan man bara välja ett av dessa alternativ när det gäller från vilken av dessa man vill börja sina konversationer ifrån...så fattar inte riktigt. Tycker hur som helst att detta är en liten miss från Apple. Men nuförtiden är det ju meningen att man ska vara uppkopplad 24/7.

 

Du kan stänga av att program uppdateras i bakgrunden.

Får man fråga hur stor surfpott du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMessage och SMS har egentligen inte så mycket varandra att göra, det är två helt olika funktioner som skickas på två olika sätt. Om Apples servrar skulle göra om skickade iMessage till SMS så skulle det bli dyrt för dem eftersom SMS kostar vanligtvis pengar. :) Istället hanteras det i telefonen, dvs går det att skicka som iMessage så skickas det som iMessage, om det inte går så får telefonen reda på det och skickar meddelandet igen fast som SMS - men den försöker alltså med iMessage först.

Man kan skicka och ta emot iMessage på telefonnummer, för man kan ansluta telefonnummer till ens Apple ID i iMessage, det görs i telefonen. Detta gör att även en iPad eller en Mac kan skicka som iMessage till ett telefonnr, så länge som datatrafiken är påslaget. Om datatrafiken inte är påslaget så görs inte iMessage om till SMS från dessa enheter för de kan inte skicka SMS för de kan inte skicka via mobilnätet, bara internet-nätet.

Det är alltså inte iMessage-servern som gör om iMessage till SMS, utan det är avsändarens enhet.

Du kan välja om du vill starta nya konversationer från ditt telefonnr eller ditt Apple ID ja och du kan också välja vilka Apple ID och mejl som du vill ha som ID som fungerar som mottagare. Detta innebär att avsändaren kan skicka med olika uppgifter till dig (telefonnr, mejl A, mejl B etc. ) och det kommer fram som iMessage till dig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...

I praktiken måste man ha iMessage påslaget om man vill kunna använda sms-funktionen på förväntat sätt. Annars får man ju inget svar till mobilen på ett sms om en mottagare använder iMessage. Vilket är ett elände när man ex-vis är utomlands, eller av andra skäl inte har mobildata påslaget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...