Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Skiva fast i DVD-spelaren


Dava2013

Rekommendera Poster

Hej

Jag har en iMac. I min DVD-spelare sitter skiva som jag inte får ut.

 

Jag har:

* provat EJECT-knappen.

* också provat att skicka DVD-ikonen till papperskorgen på skrivbordet.

* slutligen provat att hålla ned musknappen vid omstart.

 

Inget fungerar! :superirriterad:

 

Det låter (mekaniskt ) som om den testar men utan att få ut den...

 

Har någon i detta forum någon idé på vad jag kan testa nu?

 

Alla tips mottages tacksamt! :)

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om och håll musknappen nertryckt

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta om och håll musknappen nertryckt

Det hade han provat...

 

Du kan inte få in en tunn pincett och dra ut den?

Har gjort så i en cd spelaren i en bil, jag hade förr... Tryckte eject samtidigt och drog med pincetten och vips så kom den...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett plastkort eller liknande och försök lirka

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det ett mekaniskt problem och inget av de enkla sätten fungerar så kvarstår väl bara den stora omständiga lösningen, om det inte funkar med pincetter, omstarter, plastkort osv osv osv

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen/sida/4/svar--imac-21-mitten-2010

 

Lite bökig lösning kanske, men får ju samtidigt möjlighet att städa bort dammet i den.

 

Men det är nog ett riktigt finlir och kanske inte något man ska ge sig på om man är osäker. Det är ju liksom en sak att lyfta på glaset och rengöra enligt anvisningen och en helt annan att komma åt spelaren.

 

På andra DVD-enheter brukar det ju finnas ett litet återställningshål som man kan peta i med en trubbig nål men något sådant finns inte på iMacen, det borde det ha varit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har:

* provat EJECT-knappen.

* också provat att skicka DVD-ikonen till papperskorgen på skrivbordet.

* slutligen provat att hålla ned musknappen vid omstart.

Har vid ngt enstaka tillfälle fått en skica som inte vill matas ut (läs; ej fastnat). Fast börja med en omstart av datorn (gärna "säker start").

 

Du kan prova att mata ut den med andra program. T ex i Finder: högerklicka->mata ut el markera och ⌘E. Sen, iTunes har egen utmatningsfunktion och Diskverktyget med.

 

Vi Terminalen kan du köra:

drutil eject

Funkar inte det - prova med internal/external (för inbyggd resp usb-dvd)

drutil eject internal
# ...eller
drutil eject external

Sen kan man visst fixa det via open firmware, men så långt hoppas jag inte man skall behöva gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar om med ALT nedtryckt.

När du fått upp startskivorna, tryck ner eject 3 sekunder, och håll tummarna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du startar om med ALT nedtryckt.

När du fått upp startskivorna, tryck ner eject 3 sekunder, och håll tummarna.

Hej. Jag provade, men utan resultat. Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har vid ngt enstaka tillfälle fått en skica som inte vill matas ut (läs; ej fastnat). Fast börja med en omstart av datorn (gärna "säker start").

 

Du kan prova att mata ut den med andra program. T ex i Finder: högerklicka->mata ut el markera och ⌘E. Sen, iTunes har egen utmatningsfunktion och Diskverktyget med.

 

Vi Terminalen kan du köra:

drutil eject

Funkar inte det - prova med internal/external (för inbyggd resp usb-dvd)

drutil eject internal
# ...eller
drutil eject external

Sen kan man visst fixa det via open firmware, men så långt hoppas jag inte man skall behöva gå.

Tipsen fungerade inte. Jag testar vidare. TAck!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har någon gång lyckats få ut en skiva som inte ville matas ut med hjälp av ett plastkort (typ VISA) som jag tryckt in en bra bit parallellt med skivan (utan att släppa det, naturligtvis) under utmatningsfasen. Skivan följer då med kortet när man drar ut det. Detta var visserligen inte på någon iMac utan på en Playstation, men även den hade ”slot” för skivorna.

Viss risk med metoden finns säkert, vill det sig illa skadar man nog läsaren. Men är man desperat så…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett uträtat gem i ena sidan av öppningen har hjälpt mig. Kommer dock inte ihåg om det var övre eller nedre delen av öppningen

Kanske inte det vettigaste sättet men har som sagt hjälpt mig på en iMac 2008. Hittade tipset på nätet men det var längesedan så någon länk har jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Är det ett mekaniskt problem och inget av de enkla sätten fungerar så kvarstår väl bara den stora omständiga lösningen, om det inte funkar med pincetter, omstarter, plastkort osv osv osv

http://macworld.idg.se/2.1038/1.492947/sa-sopar-du-dammet-ur-macen/sida/4/svar--imac-21-mitten-2010

 

Lite bökig lösning kanske, men får ju samtidigt möjlighet att städa bort dammet i den.

 

Men det är nog ett riktigt finlir och kanske inte något man ska ge sig på om man är osäker. Det är ju liksom en sak att lyfta på glaset och rengöra enligt anvisningen och en helt annan att komma åt spelaren.

 

På andra DVD-enheter brukar det ju finnas ett litet återställningshål som man kan peta i med en trubbig nål men något sådant finns inte på iMacen, det borde det ha varit.

Hej

Nu har jag skruvat isär hela datorn. Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta...

 

1. Först tog jag ur DVD-skivan och skruvade ihop allt igen. Då fungerade ingenting - svart skärm.

 

2. Då öppnade jag upp allt igen och kopplade loss DVD-spelaren helt. Då fungerade ingenting igen - men med vit skärm.

 

3. Slutligen skruvade jag isär allt igen, monterade in DVD-spelaren igen samt satte i samma skiva igen. Allt fungerar igen. Förutom att jag inte får ut... skivan.

 

Så, som jag tolkar det måste iMacen ha en DVD-spelare inkopplad för att överhuvudtaget bota och starta. Kvarstår gör att byta DVD-spelaren till en fungerande av samma modell. I mitt fall heter den APPLE DVR-K06PD. Men det verkar inte gå att få tag på... Måste jag då alltså lämna in den på MAC-store...? Någon som vet?

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör med SirKnasen om inte den modellen av DVD-läsare går at öppna.

De äldre gick med små stjärnmejslar.

 

Vart bor du BTW?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett uträtat gem i ena sidan av öppningen har hjälpt mig. Kommer dock inte ihåg om det var övre eller nedre delen av öppningen

Kanske inte det vettigaste sättet men har som sagt hjälpt mig på en iMac 2008. Hittade tipset på nätet men det var längesedan så någon länk har jag inte.

Hej.

Jag provade detta men utan resultat. Tack!

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hör med SirKnasen om inte den modellen av DVD-läsare går at öppna.

De äldre gick med små stjärnmejslar.

 

Vart bor du BTW?

Tack för tipset. Jag har dock redan öppnat den helt. Med massor av varianter av mejslar. :( Jag kan få ut den. Men då startar den inte igen efteråt. Se inlägget ovan.

 

Jag bor i Arvika.

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac kan starta och boota OSX utan DVD-läsare inkopplad så jag vet inte riktigt vad du kan ha lyckats ställa till med.

Har inte varit med om en enda DVD-läsare som inte gått att skruva upp. Man får avlägsna plastramen runt den först.

Är inte utrymmet i springan för dvd-läsaren eller i chassiet tillräckligt stort för att skivan ska kunna matas ut? Slår skivan i? Hamnar inte dvd-läsare och springan i chassiet i rätt höjd med varandra?

Vad exakt är det för iMac du har?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En iMac kan starta och boota OSX utan DVD-läsare inkopplad så jag vet inte riktigt vad du kan ha lyckats ställa till med.

Har inte varit med om en enda DVD-läsare som inte gått att skruva upp. Man får avlägsna plastramen runt den först.

Är inte utrymmet i springan för dvd-läsaren eller i chassiet tillräckligt stort för att skivan ska kunna matas ut? Slår skivan i? Hamnar inte dvd-läsare och springan i chassiet i rätt höjd med varandra?

Vad exakt är det för iMac du har?

Hej

Jodå, visst går den att öppna (se inlägget ovan). Jag har haft isär hela iMacen och provat dels att ta ut skivan och att koppla ifrån DVD-spelaren helt.

 

Men, problemet är det att då startar inte datorn som den ska efteråt. Min enda lösning just nu har varit att sätta i både DVD-spelaren och den DVD-skiva som satt i från början för att det överhuvudtaget ska starta.

 

Modellen jag har heter:

 

A878H/A

24"/2.4GHZ/1GB/320GB/SD/AP/BT

 

DVD-spelaren som krånglar heter:

DVR-K06PD

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sägs ovan så kräver ingen Mac att du har en DVD-skiva i DVD-spelaren för att starta upp.

Skyddade du dig/datorn mot ESD?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 24" Mid-2007 är "Vintage" klassad så det är ingen idé att lämna in den till någon Service Provider då Apple inte lagerför några reservdelar till den längre. Men men... någon kanske har delar hemma på hyllan?

Men en DVD-läsare bör det väl kunna gå att få tag i.

Apples artikelnummer är 661-4385 Super Drive, 8x, Slot, om det kan hjälpa dig i sökandet.

Är väl kanske inte helt omöjligt att en Super Drive från en Early-2008 passar och fungerar men inget jag har testat.

661-4637 SVC,SUPER DR,8X,12.7",SLOT,PATA

 

Man får väl hoppas att du inte förstört något mer utan du helt enkelt inte monterade ihop datorn ordentligt när skärmen var svart och det räcker med ett DVD-byte.

Men du har fortfarande inte svarat på om det är något som tar i när du matar ur skivan. Går det mata ur skivan med dvd-läsaren hängades lös så inte datorchassiet är i vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som sägs ovan så kräver ingen Mac att du har en DVD-skiva i DVD-spelaren för att starta upp.

Skyddade du dig/datorn mot ESD?

Skivan som sitter i är en film. James Bond för att vara exakt. ;) Dvs jag syftar inte på att det är någon recovery-skiva eller dyl.

 

Nej, datorn verkar ha hamnat i någon form av moment 22 där den inte kan spotta ut skivan själv (vilket verkar vara ett mekaniskt fel) men funkar heller inte utan spelaren (om jag tar ur skivan eller hela seplaren)...

 

Ja, jag var skyddad mot ESD.

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iMac 24" Mid-2007 är "Vintage" klassad så det är ingen idé att lämna in den till någon Service Provider då Apple inte lagerför några reservdelar till den längre. Men men... någon kanske har delar hemma på hyllan?

Men en DVD-läsare bör det väl kunna gå att få tag i.

Apples artikelnummer är 661-4385 Super Drive, 8x, Slot, om det kan hjälpa dig i sökandet.

Är väl kanske inte helt omöjligt att en Super Drive från en Early-2008 passar och fungerar men inget jag har testat.

661-4637 SVC,SUPER DR,8X,12.7",SLOT,PATA

 

Man får väl hoppas att du inte förstört något mer utan du helt enkelt inte monterade ihop datorn ordentligt när skärmen var svart och det räcker med ett DVD-byte.

Men du har fortfarande inte svarat på om det är något som tar i när du matar ur skivan. Går det mata ur skivan med dvd-läsaren hängades lös så inte datorchassiet är i vägen.

Hej

Ja, jag är också inne på att byta ut spelaren helt. Tack för artikelnumret.

 

När jag tittat i sloten så ser jag inte att det egentligen skulle vara något problem med att få ut skivan den vägen. Inget är i vägen och inget ser ut att sitta snett. Skivan är också intakt då den går att titta på. Jag klarar heller inte att mata ut skivan när spelaren hänger löst.

 

Jag tror att det är ett mekaniskt fel på själva spelaren. Jag tror att det är den "undre delen (under skivan) som ska höjas vid "eject" som av någon anledning inte fungerar. Jag vet inte hur en korrekt spelares fjädrar ska se ut. Men en del av de fjädrar som jag ser i min spelare ser ganska spända ut, som om något sitter fast eller har fastnat.

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Slutligen gick allt bra. Men först efter att:

 

Jag fick kontakta den certifierade Mac-verkstaden fick jag veta att Apple inte bara klassat den som vintage och slutat tillverka reservdelar. De ville heller inte försöka hjälpa till i övrigt utan hänvisade till nyare modeller.

 

Så med hjälp av vad som sagts här ovan i tråden och med hjälp av en god vän lyckades vi på eBay hitta en fräsch spelare. Vi beställde och bytte. Då "säger datorn upp sig" och vill inte vara med då den känner av att något förändrats. Omöjlig att starta utom i felläget.

 

Då återstod att installera om den. Vilket efter många försök gick. Nu tuffar den på som om inget hade hänt. :D

 

Tack alla ni som på olika sätt hjälpt till i denna fråga!

 

/David

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...