Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Redigera GoPro filmer på iPad Air 16gb


dalmas12

Rekommendera Poster

Hej,

 

Jag är ny på forumet och har en enkel fråga till er som vet mer än mig. Idag har jag fått min nya iPad Air 16gb och jag undrar om det finns någon smidig lösning för hur man kan lagra stora mängder filmmaterial externt samtidigt som man redigerar de filmklipp man har inlagda på paddan.

 

Finns det någon bra lösning eller har jag snålat och köpt en för lite padda? Kan man använda en SD-adapter som extern lagring?

 

Hoppas ni förstår min fråga!

 

Vänliga hälsningar

Dalmas12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du vill lagra stora mängder på din iPad så kan man väl säga att du valde fel i att ta den minsta storleken, ja.

Vad jag vet finns minneskortsadapter till iaf den gamla 12 pins anslutningen. Kan inte svara på hur möjligheterna ser ut med lightning kontakten idag.

Borde existera tycker jag dock. (Kolla apple.se eller ring till dem och hör)

 

Så vitt jag vet kan inte iMovie på iPad exportera filmer till kortläsaren. Jag förmodar att det följer med någon form av app som importerar det som ligger på kortläsaren till Bilder appen men jag kan inte svara på om det går att exportera också. Det får du helt enkelt undersöka själv när du kollar på adaptorer.

 

Låter som du borde använda en dator kan jag tycka med tanke på vad du vill göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

 

Då jag sitter på en slö gammal vit macbook så går redigeringen vääldigt segt. Därav mitt köp av en ipad air.

 

Har du någon aning om det går att använda en time capsule för mitt ändamål (då jag sitter på en sådan) jag har även hittat en SD-adapter med lightningkontakt som jag tror mig behöva hursomhelst vara sig det fungerar att lagra på den eller ej.

 

// Dalmas 12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kan bara hålla med att en iPad på 16 GB är till för att surfa bara och kanske plocka hem ett och annat spel. Har man en så liten brukar man använda Dropbox för lagring om man vill ha mera utrymme.

 

Du kan inte använda en TC för extern lagring, så som en extern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej, tack för svaret.

 

Då får jag helt enkelt vänta och se huruvida utrymmet är tillräckligt eller ej och anpassa mig därefter.

 

/Dalmas12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar.

 

Då jag sitter på en slö gammal vit macbook så går redigeringen vääldigt segt. Därav mitt köp av en ipad air.

 

Har du någon aning om det går att använda en time capsule för mitt ändamål (då jag sitter på en sådan) jag har även hittat en SD-adapter med lightningkontakt som jag tror mig behöva hursomhelst vara sig det fungerar att lagra på den eller ej.

 

// Dalmas 12

 

Det borde gå ja.

Du kan ju importera dina färdiga filmer till iPhoto på din Macbook och på det sättet flytta över dem till din Time Capsule. Försökte se om det gick att exportera tillbaka saker via en SD-kort läsare på en iPad men det verkar vara rätt kört.

Du kan komma åt dina filmer på din Time Capsule via din iPad med hjälp av FileBrowser (Finns säkerligen mängder med fler sådana appar så kolla igenom utbudet så du får det du vill ha). Tror inte det finns något alternativ som kan överföra filerna till din Time Capsule dock.

 

Jag tror det är väldigt svårt att komma ifrån att använda din dator i det hela.

Hoppas det löser sig för dig iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har jag försökt använda FileBrowser under min imovie redigering, men minnet på paddan äts tyvärr upp väldigt snabbt. Så det fick bli min trötta macbook för att kunna fortsätta!

 

Men tack för hjälpen och återkom om ni vet någon mer bra lösning, för det vore kul att få använda paddan för redigeringen då det känns väldigt enkelt och smidigt!

 

/Dalmas12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Jag är ny på forumet och har en enkel fråga till er som vet mer än mig. Idag har jag fått min nya iPad Air 16gb och jag undrar om det finns någon smidig lösning för hur man kan lagra stora mängder filmmaterial externt samtidigt som man redigerar de filmklipp man har inlagda på paddan.

 

Finns det någon bra lösning eller har jag snålat och köpt en för lite padda? Kan man använda en SD-adapter som extern lagring?

 

Hoppas ni förstår min fråga!

 

Vänliga hälsningar

Dalmas12

Det enkla svaret är att du snålat, iPad är inte designad för det du vill göra riktigt tyvärr. Du kan ju dock lagra saker i molnet ex via dropbox eller en egen clouddrive eller liknande och på det sättet komma åt filerna du vill ha men för att ladda upp dom måste du ju antingen gå via paddan eller en dator etc. Jag hade nog valt en dator med tillhörande lagringslösning för att ha filmklippen mm lagrade och sedan redigerat på antingen dator eller padda beroende på behov. 16GB för en iPad är väldigt lite när vi pratar att ha den till redigering oavsätt. filmklipp är rätt många MB/GB stora beroende på kamera. Dessutom skall ju iOS samt appar ha sin plats...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...