Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Felsökning av Mac OS X


thevil
 Share

Rekommendera Poster

Felsökning av Mac OS X.

 

Det finns väl fyra olika sätt att hantera fel.

1. Strunta i orsaken till felet och försöka laga det med generella lagningsmetoder.

2. Hitta orsaken till felet och komma på en lösning.

3. Hitta orsaken till felet, laga det och se till att det inte händer igen.

4. Underhålla sin maskin så att det aldrig uppstår fel.

 

(Att tänka på; Biblioteksmappen i din hemma-mapp berör bara ditt konto. Biblioteksmappen ovanför ditt konto och i Systemmappen berör hela maskinen. Om en disk inte syns eller data verkar ha försvunnit kan egen felsökning och reparation ibland förvärra situationen och göra det svårare för specialföretag som exempelvis IBAS att återvinna data från disken.)

 

1. Generella lagningsmetoder.

 

- Kontrollera maskinvaran. Kör Apple Hardwaretest som följde med din maskin. HWT avslöjar dock inte alltid fel så man får tänka efter själv också. Vad är installerat på maskinen? Fråga andra som har samma konfiguration om de har upplevt samma problem. Om du har fått en kernelpanic så är det troligen något fel på någon maskinvara eller ett tillägg till kärnan (.kext). En kernelpanic känns igen på att det kommer upp en text om att du måste starta om din maskin skriven på flera olika språk. Uppstår felet om du kopplar bort maskinvaran?

 

- Reparera behörigheter. Program, installerare och användare kan göra så att rättigheterna och behörigheterna blir felaktiga. Det kan orsaka alla möjliga sorters fel från att ett program inte kan spara sina inställningsfiler till att det inte kan läsa in ett delat bibliotek.

 

Du reparerar behörigheter med programmet Skivverktyg, som ligger i mappen Verktyg i Program-mappen. Välj din disk i kolumnen till vänster och klicka på knappen "Reparera skivbehörigheter". Skivverktyg läser in vilka rättigheter det ska vara från .pkg-filerna i mappen Bibliotek/Receipts.

 

- Reparera filsystemet. Data i systemet kan bli korrupt av olika orsaker. Skivverktyg kan kontrollera och reparera en del av dessa fel, exempelvis att filen extents overflow och katalogfilen är ok och även att kataloghierarkien och enhetens bitmönster är korrekta. Skivverktyg kan också till viss del kontrollera att annan data är ok och ibland reparera den om det behövs.

 

Du reparerar din disk genom att starta från din installations-cd/dvd (stoppa in skivan, starta om datorn och håll ned C-tangenten så startar din Mac från cd/dvd-skivan) och köra Skivverktyg. Om du vill reparera någon annan disk än din startdisk så kan du använda Skivverktyg i din Verktygsmapp.

 

Om din Mac inte startar normalt så kan du prova att starta i "Säker start". Starta om din Mac och håll ned Shift-tangenten tills du ser texten "Säker start" på skärmen. Det kan ta lång tid och du ser inte vad som händer, men systemet försöker nu reparera eventuella fel.

 

Om du inte har tillgång till din installations-cd/dvd så kan du köra fsck i terminalen. (Skriv man fsck i terminalen för en beskrivning.) Säker start och fsck reparerar samma sak som "reparera" med Skivverktyg. Programmet terminal finns i mappen Verktygsprogram i Programmappen. Terminal ger dig ett cli (Command Line Interface) där du kan göra det mesta och mer än vad du kan i det normala GUI-gränssnittet.

 

Vissa fel kan inte Skivverktyg reparera och då måste man använda något tredjeparts program. De populäraste är Diskwarrior från Alsoft, Norton Utilities (Volume Recover) från Symantec och Disk Rescue från Prosoft.

 

- Radera cache. Om något program beter sig underligt eller om vissa delar inte fungerar kan det hjälpa att radera dess cache-filer. Sök efter cache i Finder så dyker de upp, ställ in så att sökfunktionen visar både dolda och synliga filer.

 

- Radera inställningsfilen. Om något program beter sig underligt eller om vissa delar inte fungerar så kan det var inställningsfilen som har blivit korrupt. I Mac OS X heter inställningsfilerna xyz.plist som står för property list. Det finns inställningsfiler för både enskilda program och för systemet och dess funktioner. Sök efter .plist i Finder så dyker de upp, ställ in så att sökfunktionen visar både dolda och synliga filer. Filerna återskapas av programmet om de inte finns. Om du vill se vad en fil innehåller för inställningar så kan du öppna dem i någon textredigerare.

 

- Kontrollera teckensnitten. Vissa program är mer känsliga för problem med teckensnitten än andra och vissa program kräver att speciella teckensnitt är installerade för att fungera. För att kontrollera teckensnitten utan något tredje partsverktyg så får man felsöka dem manuellt med Typsnittsbok eller för hand. Teckensnitten har också cache-filer som kan bli korrupta och som kan behöva raderas för att en förändring ska slå igenom.

 

(Du ska ha dessa i din fonts/teckensnittsmapp i biblioteksmappen i System-mappen: Courier.dfont, Geneva.dfont, Helvetica.dfont, Keyboard.dfont, LastResort.dfont, LucidaGrande.dfont, Monaco.dfont.)

 

- Kontrollera externa enheter och diskar och deras drivrutiner. Ibland kan orsaken till felet vara en inkopplad enhet och det räcker med att koppla ur den göra det man ska göra och koppla in den igen. Ibland är det enhetens drivrutin som spökar. I Mac OS X heter tilläggen xyz.kext som står för kernel extension och de kan ibland orsaka att systemet inte fungerar som det ska. Sök efter .kext i Finder så hittar du dem, ställ in så att sökfunktionen visar både dolda och synliga filer. Man kan även behöva radera .kext-cache för att förändringarna ska slå igenom.

 

2. Hitta orsaken och en lösning.

 

- Är det en Bugg? Vad säger Google? Felet kanske är allmänt känt och det kan kanske eller kanske inte finns en lösning på det. Försök att tänka ut hur man beskriver felet på engelska och gör en sökning i Google och på http://www.macfixitforums.com samt på http://forums.macnn.com och om det är en bugg kommer du förmodligen strax ha ett förslag på lösning. Större program och uppdateringar gås ofta igenom ordentligt i olika rapporter på http://macintouch.com

 

- Vad säger programmet Systemmeddelanden? Du hittar programmet Systemmeddelanden i mappen Verktygsprogram i Programmappen. Här kan du läsa olika programs loggfiler och hitta ledtrådar till vad som har gått fel och vad du kan göra för att fixa till det. Du klickar på symbolen längst till vänster för att få upp de tillgängliga loggarna som du kan titta på. Här kan du hitta loggfiler för systemet och för enskilda program, men framförallt så finns det en loggfil från CrashReporter, ett program som snurrar i bakgrunden på ditt system och när ett program krashar tar det och publicerar en stillbild av hur saker såg ut just då. Den här loggfilen kanske inte säger dig så jättemycket men efter att ha studerat några stycken så lär du dig vad som är viktigt och kan kopiera det och söka på detta i Google och fråga folk på forum.

 

Det kan vara bra att känna till att allt som står i Systemmeddelanden inte är fel. Programmen och systemet berättar mycket som inte är fel utan bara är en statusrapport över hur saker och ting fungerar just nu.

 

- Vilka program och processer var igång när felet uppstod? Om du använde Safari, Adobe Photoshop, och en betaversion av ett shareware program är det inte helt otroligt att det är betaprogrammet som orsakade felet, även om det inte går att direkt relatera till programmet. Du kan se vilka program och processer som körs i programmet Aktivitetskontroll som finns i mappen Verktygsprogram i programmappen. Här kan du även se hur minnet och disken används.

 

- Vilka tillägg och förändringar är gjorda i systemet? Finns det program installerade som förändrar saker i systemet? Många såna småprogram bygger på odokumenterade finesser som Apple av någon anledning inte har tagit med i systemet. En av orsakerna kan vara att de är buggiga eller gör andra program instabila och det kan vara en idé att stänga av dessa småprogram och prova igen.

 

3. Hitta orsaken och en lösning så att felet inte uppstår igen.

 

- Undersök och dokumentera. När du har felsökt och hittat felet så ser du till att göra något åt orsaken till att det uppstod. Det är förstås olika svårt beroende på vad för fel det är. Men när du har hittat orsaken till felet så gäller det att dokumentera vad som gick fel och helst även berätta för andra om din lösning (posta gärna lösningar på problem, speciellt om du har startat en tråd med en fråga) och då framför allt för utvecklaren.

 

Använd http://www.apple.com/macosx/feedback/

 

4. Underhållningstips för Mac OS X.

 

- Skapa ett extra konto som du har för att testa om det är något i ditt konto som gör att det är knas (exempelvis korrupt cache, .plist och dylikt). När något händer kan du logga in på det kontot och se om felet går att upprepa där eller inte.

- Se till att alltid ha tillräckligt med minne för att köra dina program och processer.

- Se till att alltid ha tillräckligt med tomt utrymme på hårddisken.

- Några underhållsvarianter som snarare är voodo än verklighet är att köra skripten daily, weekly, monthly (skriv man periodic i terminalen för en beskrivning) samt prebinding (skriv man update_prebinding i terminalen för en beskrivning).

- Det kan vara smart att inte installera uppdateringar innan Macintouch och MacFIxIt har gått igenom och berättat om dem.

- Att reparera behörigheterna innan och efter en installation är också att rekommendera. (Innan så att installeraren verkligen kan installera de filer den ska och efter för att se till att inte installeraren har ändrat behörigheterna fel.)

- Använd inte "systemoptimeringsprogram" utan att först ha läst igenom vad de gör för något.

- Det viktigaste tipset är förstås att se till att alltid ha en aktuell back-up på viktig data.

 

För att lära sig tips och tricks om hur du använder och sköter om OS X kan man läsa sidan Mac OS X Hints.

 

:devil:

 

Bra länkar att ha till hands.

Apple - http://www.apple.com/support - http://discussions.info.apple.com

MacFixIt - http://www.macfixit.com - http://macfixitforums.com

Mac OS X Hints - http://www.macosxhints.com

MacIntouch - http://www.macintouch.com

MacNN Forums - http://forums.macnn.com

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Uppdatering av Mac OS X och Mac OS X Server

 

Av någon anledning så händer det ibland att det blir fel vid en uppdatering av Mac OS X och Mac OS X Server. Det vanligaste tipset är att man innan och efter en uppdatering ska köra <Reparera skivbehörigheter> som är en funktion i programmet <Skivverktyg> som finns i mappen <Verktygsprogram> som ligger i mappen <Program>.

Tillägg 2006-01-15: Då man uppdaterar Mac OS X får man ge ifrån sig ett lösenord på administratörnivå vilket gör att uppdateraren kör över alla behörigheter. Ovanstående tips kan alltså vara ganska meningslöst.

 

Du kan välja mellan att uppdatera Mac OS X antingen genom att köra <Programuppdatering...> från Apple-menyn eller så laddar du hem en fristående uppdaterare från http://www.apple.com/support/. När du laddar hem en fristående uppdaterare så kan du välja mellan en som slutar på "delta" och en som slutar på "combo". Delta används när du ska uppdatera ett "steg" av uppdateringarna, t ex från Mac OS X 10.3.7 till Mac OS X 10.3.8. Combo kan dock användas för att t ex uppdatera från vilken version som helst av Mac OS X 10.3 till i det här fallet 10.3.8.

 

För att undvika att det blir fel är det också bra att köra programmet <Aktivitetskontroll> som finns i samma mapp som <Skivverktyg>. Stäng där ner alla andra processor som inte behövs för uppdateringen, stäng till och med ner "Finder".

Redigerad av Qwerty
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra initiativ thevil. :tummeupp:

Låt detta ligga överst i forumet. Många frågor om just detta med olika fel och problem får ett svar här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
Andreas Leijon

Fantastiskt bra idé thevil!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

:ThumbsUp:

 

Finemang!

 

Bra med dessa tips för en OS X-nybörjare som mig själv. Körde enbart Mac 1991-1999, switchade sen till PC (pga jobbet), men har nu tröttnat på PC-världen och är åter på banan... :rolleyes:

 

Sist jag "Macade" ver det hetaste MacOS 8.x, och det har ju hänte en hel del sen dess. Tack!

 

/a.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

- Reparera filsystemet. Data i systemet kan bli korrupt av olika orsaker. Skivverktyg kan kontrollera och reparera en del av dessa fel, exempelvis att filen extents overflow och katalogfilen är ok och även att kataloghierarkien och enhetens bitmönster är korrekta. Skivverktyg kan också till viss del kontrollera att annan data är ok och ibland reparera den om det behövs

 

<Klipp>

 

Vissa fel kan inte Skivverktyg reparera och då måste man använda något tredjeparts program. De populäraste är Diskwarrior från Alsoft, Norton Utilities (Volume Recover) från Symantec och Disk Rescue från Prosoft.

125291[/snapback]

Viktigt om man kör Mac OS X 10.4 (pga nyheten med support för Extended Attributes i filsystemet )

 

"Only use Mac OS X 10.4-compatible disk utilities with Mac OS X 10.4 volumes"

 

http://docs.info.apple.com/article.html?artnum=301269

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Imponerande och perfekt upplägg! :ThumbsUp:

Glöm bara inte att skriva ut listan innan nåt händer, sen kan det vara försent!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Zappa prammet! Min favorit, kan jag inte se. Återställ datorns Parameter RAM alltså:

Omstart, precis när datorn startar trycker man ner alt + äpple + P + R, håll nertryckt tills du hört två el tre bongar då du släpper.

 

Det kan fixa en del konstigaste saker, eller inte, men det är så enkelt att göra så man kan alltid zappa lite om nåt är knas.

 

Kan vara så att zappa prammet kan skilja lite på bärbara? Det finns oxå nån knapp nära batteriet man kan återställa moderkortet med, men det kan ngn annan berätta om som kan mer.

Redigerad av Jochum
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här är beskrivet om man vill sätta igång proceduren (cron-scriptet?) som en vaken mac gör mellan 3 och 5 på natten:

 

1. Open Terminal (/Applications/Utilities).

2. Type: sudo sh /etc/daily

Optionally, for Mac OS X 10.2 or later, you can use: sudo periodic daily

Tip: Typing "daily" runs tasks normally scheduled for a daily interval. Type "monthly" or "weekly" in place of "daily" to runs tasks scheduled for those intervals. Weekly tasks usually require a longer time to run than others.

3. Press Return.

4. Enter your Admin password when prompted, then press Return.

5. Quit Terminal when the task is complete.

 

Om man byter ut daily mot weekly gör datorn en mer omfattande genomgång.

Vad datorn gör? Städar lite och fixar lite… :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Om man byter ut daily mot weekly gör datorn en mer omfattande genomgång.

217222[/snapback]

Man kan oxå skriva:

sudo periodic daily weekly monthly

 

Så gör datorn allting på en gång.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jag ska försöka köra en skivbehörighetskontroll för att min dator beter sig lite konstigt. Men det avslutar sig själv hela tiden med felmeddelandet: "Skivverktyg har tappat kontakten med skivhanteraren och kan inte fortsätta. Avsluta skivverktyg och star om det igen." Händer gång efter gång efter gång..

Nån som varit med om nåt liknande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka köra en skivbehörighetskontroll för att min dator beter sig lite konstigt. Men det avslutar sig själv hela tiden med felmeddelandet: "Skivverktyg har tappat kontakten med skivhanteraren och kan inte fortsätta. Avsluta skivverktyg och star om det igen." Händer gång efter gång efter gång..

Nån som varit med om nåt liknande?

266680[/snapback]

Ja, det finns det. Sök här på MW eller på 99mac så hittar du andra som har samma(?) problem. Har tyvärr inte tid att leta åt dig, sorry...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ska försöka köra en skivbehörighetskontroll för att min dator beter sig lite konstigt. Men det avslutar sig själv hela tiden med felmeddelandet: "Skivverktyg har tappat kontakten med skivhanteraren och kan inte fortsätta. Avsluta skivverktyg och star om det igen." Händer gång efter gång efter gång..

Nån som varit med om nåt liknande?

266680[/snapback]

 

Du finner den tråden på nnan plats.

Kort sagt dra ut Itunes ur Programmappen och släng den, och backa ner till 6.0.1 igen

 

https://forum.macworld.se/index.php?showtop...&hl=skivverktyg

Redigerad av Pocahontas
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
Pocahontas

Det här kan vara bra att läsa om man vill lokalisera vad som orsakar Kernel Panic

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 weeks later...

Kan man få en sånn här till OS 9 , 8 7, 6. också?

Det är värt besväret att fixa till gamlingen också!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...
  • 9 months later...
  • 2 months later...
  • 1 month later...

Varför säger datorn när jag ska försöka reparera behörigheterna via CD skivan och sedan skivverktyg "Kontrollerar behörigheter för "Macintosh HD" inga giltliga paket" Min dator vägra starta och är i stort behov av hjälp!:(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Tackar alla kunniga. Kan ngn ge mig tips hur jag löser detta? Min Powerbook G4 har fram till senaste uppdateringen av Leopard fungerat finfint. Men efter detta startar den bara inte. Det går fram till den gråa rutan med det gråa äpplet. Sen står det bara och snurrar. Har testat de flesta uppräknade tricken utan framgång. När jag försöker göra en back up från systemskivan av HDn stannar den efter ca 10 GB av 60. Hopplöst. Tacksam för tips hur jag kan lösa detta eller back uppa HDn så jag kan radera och installera nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, var ska man posta det här inlägget? Det får väl bli här.

 

Visserligen har jag den senaste tiden spenderat en hel del tid med att hjälpa folk med sina krånglande OS m tillbehör, men jag tycker ändå att Mac OS X har blivit allt mer komplicerat och buggigt med tiden. Jag funderar allvarligt på att se om inte Linux kan vara ett alternativ, eller kanske Windows XP. Jag gillar inte Windows, men jag tycker inte att det krånglar lika mycket som Mac OS X.

 

Detta är väl som att svära i kyrkan, men tidigare idag påpekade Thomas Ytterberg i en annan tråd att Apple gör sitt Mac OS X, och att de sedan inte engagerar sig särskilt mycket i hur det används, trots alla de tredjepartsprogram som självfallet tillkommer.

 

Vad tycker ni? Jag tycker i alla fall att Mac OS X inte har blivit stabilare med tiden, och att tappet i stabilitet inte uppvägs av nya funktioner. Jag tycker heller inte att Apple kan hävda att de gör vad de gör, och att tredjepartstillverkarna får skylla sig själva. I slutändan blir i alla fall Mac OS X-användarna drabbade.

 

Hälsar Alix, ännu så länge Mac-fantast, men som ska testa Ubuntu på sin iBook vad det lider. Ge gärna din synpunkt på om det har blivit mer eller mindre felsökande i Mac OS X-miljö, eller om du tycker att det har blivit bättre.

Redigerad av Alix
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...