Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Lämna in för byte av glas på iPhone 4S - hur har Apple tänkt?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Är ny på det här med att lämna in iPhone för reparation. Fattar inte riktigt måste jag säga, förstår det som att Apple själva inte byter glas på iPhone? Har dom inget eget alternativ på hur man gör när glaset spricker?

 

Alternativen annars verkar vara diverse verkstäder som alla använder fake-delar eftersom Apple inte säljer reservdelar?

 

Låter ju helpuckat. Även om fake-delarna är av god kvalitet finns det väl många som jag som av ren princip vill ha original? Eller?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ny på det här med att lämna in iPhone för reparation. Fattar inte riktigt måste jag säga, förstår det som att Apple själva inte byter glas på iPhone? Har dom inget eget alternativ på hur man gör när glaset spricker?

 

Var har du fått det ifrån?

Du måste ju kunna lämna in den på vilken auktoriserad verkstad som helst och få glaset bytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var som f-n. Man kan inte välja iPhone: :stjarnsmall:

post-11001-0-40676800-1383685566_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Lan Master

InfoCare

TeleCare

 

Var av enbart den första kan ta emot telefon från privatperson, de andra har avtal med t.ex. butikskedjor, teleoperatörer m.f.

 

Sedan är det alltid en avvägning, vad är det för telefon, garantier kvar ?, hur länge osv.

För faktum är att i stunden glaset spricker så är telefonens garanti förbrukad.

Om du använder dig av auktoriserad verkstad så får du oftast 1-3 månader garanti på telefonen efter lagning eller på utbytesenheten.

 

Hos de oberoende är det olika, så jag kan bara tala för vår del.

Vi har 1 år garanti på själva reservdelen som vi monterar in i telefonen, däremot förblir resten av telefonen utan garanti.

Säg att det handlar om en iPhone 5 så pratar vi om en prisskillnad på ca 1000kr.

Delarna som används är oftast de samma så ingen skillnad där, skillnad är enbart i garanti på reservdelen kontra hela telefonen.

 

Om man nu har en telefon som är förhållandevis ny och skadorna täcks av hemförsäkring och man har tid att vara utan luren en stund så tycker även jag att man ska använda sig av apple / operatör / akut. verkstad för då kostar det 1500kr i självrisk och detta är marginellt mer än vad glasbyte på en ip5 kostar.

 

I alla andra fall så är det inte värt pengarna att gå till akut. verkstad.

 

Detta är min egen uppfattning och vad jag hade gjort med egen telefon oberoende av närheten till iPhoneReservdelar.se

 

PS.

Tro det eller EJ, men ingen av mina iPhones (det har varit nårra under åren) har fått glaset/lcd krossat och behövde lagas.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Hej!

Då skärmen skadats på iPhone 4S byter man ut hela telefonen. Detta kostar 2195 kr inkl. moms.

Observera att vi endast tar emot enheter från Telia och Halebop.

Med vänlig hälsning

Kim Frost

Ansvarig, mobilt

Apple Certified Macintosh Technician

LAN-Master

0774-10 22 00

• Rörstrandsgatan 37, 113 40 Stockholm

• Drottninggatan 2, 411 14 Göteborg

• Stora Trädgårdsgatan 3B, 211 28 Malmö

Auktoriserad service och support för Apple och Linux.

Se http://www.lan-master.eu för mer information.

 

 

Alltså, reparation av skadat glas till originaldelar går tydligen inte. Så alternativen är att reparera med icke-originaldelar och försöka att inte störa sig på att det inte är original...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Du får det att låta så dramatiskt...

Det är inte så att du får en dålig telefon för att du bytt glas.

Det finns dessutom inget att störa sig på, touchen är lika känslig panelen lika hög upplöst. Du märker nog ingen skillnad.

Saken är den att vi har faktiskt haft kunder som utfört byte hos oss för att senare i annat ärande lämna in sin telefon på garanti och detta gått genom utan problem

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Men jag säger inte att skillnaden är dramatisk rent rationellt. Men det sitter i huvudet.

 

Hur som helst, ska jag reparera med icke-originaldelar då vill jag vara säker på att skärmen är av samma kvalitet som Apple. Att det är i princip samma skärm från samma fabriker bara att det inte är Apple som levererar.

 

Vad jag läst på olika sidor på nätet så finns det skillnad på olika skärmar. Det finns kopior där fingeravtryck fastnar lättare på skärmen m.m.

 

Här står också lite om iphone-skärmar: http://www.phonedoc.se/standard/kvalite-tillit/vara-skarmar/

 

PCHuset, påstår ni alltså att era skärmar uppnår samma kvalité som Apples originalskärm?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Hej!

 

Om vi läser phonedocs förklaring om vad som är vad, så är vår skärm en kopia.

LCD och Touch är original, medan själva glaset är annat, dock fortfarande behandlad och glider fint och får en fin droppe på skärmen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men jag säger inte att skillnaden är dramatisk rent rationellt. Men det sitter i huvudet.

 

Hur som helst, ska jag reparera med icke-originaldelar då vill jag vara säker på att skärmen är av samma kvalitet som Apple. Att det är i princip samma skärm från samma fabriker bara att det inte är Apple som levererar.

 

Vad jag läst på olika sidor på nätet så finns det skillnad på olika skärmar. Det finns kopior där fingeravtryck fastnar lättare på skärmen m.m.

 

Här står också lite om iphone-skärmar: http://www.phonedoc.se/standard/kvalite-tillit/vara-skarmar/

 

PCHuset, påstår ni alltså att era skärmar uppnår samma kvalité som Apples originalskärm?

 

Vi har tittat på massor av skärm-leverantörer i olika länder (Tyskland, England, USA och Kina) för att jämföra kvalité och det skiljer sig inte speciellt mycket när det handlar om den visuella skärmbilden.

 

Däremot skiljer sig leverantörerna hur de sätter ihop själva skärmen en hel del har vi erfarit, ibland passar inte ramen riktigt och det kan vara andra kvalitétsmissar att man inte installerat kamerahållaren eller att den är lite felplacerad, eller högtalarfiltret är felaktigt pålimmat som mest påverkar reparationsfirman tid eller möjlighet att installera den i telefonen. Vi har i alla fall valt ut en leverantör där vi själva har komponerat ihop vilken kvalité vi vill ha på våra skärmar som då har original LCD och original bakgrundsbelysning (kopior har oftast en mer blåaktig och en del gulaktig ton i ljuset), men en kopia på glaset som genomgått våra testar (hållbarhet böjligt och visuellt/reflex osv). Vi tittar bl.a. på att alla primärfärger finns representerade och att skärmen inte innehåller mörka eller ljusa fläckar.

 

Det vi också ser är att Apple har själva olika skärmar i sina telefoner från olika skärmleverantörer så till och med Apple har inte riktigt något speciell originalskärm även om de alla möter Apples krav på visuella och tekniska specifikationerna (som inte finns allmänt tillgängliga men rimligen innehåller specifikationer om t.ex. reflex, strävhet, klarhet, vinkelbetrackning osv).

 

Om du vill ha en yta på kopiaskärmar som gör dessa till liknande som Apple-original kan man enkelt bestryka den själv med t.ex. följande:

http://www.ifixit.com/Guide/How+to+apply+anti-fingerprint+oleophobic+coating/9682

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

mumien.se

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
Peter Westerlund

Jag lånar min gamla tråd igen. Det börjar bli aktuellt med det där skärmbytet snart. Alltså, som vi kom fram till finns det inget original när det gäller skärmbyte och inte ens Apple använder samma skärmar. Det gör det ju däremot svårare för mig som konsument att veta vilka reparationsfirmor som har skärmar+glas av samma kvalitetskrav som Apple har. Finns det någon typ av benämning, skärm eller företag man ska se upp för?

 

Ni var ju några reparationsfirmor som skrev här. Om ni eller någon ny firma läser detta. Menar ni att ni har samma kvalitet som Apple? Är det någon som får levererat från samma fabrik som Apple köper ifrån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Igår såg jag att man håller på att inreda en butik där man kan reparera iPhone på St:Eriksgatan, nära S:t Göransgatan.

Sedan finns en liknande affär på St:Eriksgatan vid Vanadisplan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du får väl en originalskärm om du går till Apple och väljer en ersättningstelefon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Skickar du in på reparation hos oss så har du 1 år garanti på panelen så säkra är vi på kvalité i dessa.

Du kommer inte märka nån skillnad i upplösning eller touch känsla.

Själva retina panelen kommer från samma fabriker (samsung, toshiba eller LG)

Annars har du Applestore i täby där får du utbytes lur för 3 gånger kostnaden och garanti på 3 månader

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skickar du in på reparation hos oss så har du 1 år garanti på panelen så säkra är vi på kvalité i dessa.

Du kommer inte märka nån skillnad i upplösning eller touch känsla.

Själva retina panelen kommer från samma fabriker (samsung, toshiba eller LG)

Annars har du Applestore i täby där får du utbytes lur för 3 gånger kostnaden och garanti på 3 månader

Ja, 3 månader garanti och fortsatt reklamationsrätt hos återförsäljaren där du köpt telefonen från början för 1700:-, inte riktigt 3ggr ert pris.

Dessutom så slipper man ju andra problem som lätt uppstår när man skruvar isär och plockar ihop hela telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Den här telefonen är flera år gammal. Jag har fått den av min kusin. Var hon köpte den vet jag inte och jag tror inte hon har kvar kvittot heller.

 

Fick den nu idag, den är verkligen rejält skadad på skärmen.

 

Skulle helst vilja hitta en reparatör utanför tullarna. Helst norrort men annars söderort, har närstående som pendlar dit med bil dagligen. Vill helst få detta gjort samma dag som jag lämnar in den. Man är ju ivrig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Så du vill betala helst inget, få original delar, och få jobbet gjort samma dag.

En ekvation som inte går ihop :)

Du har några st duktiga firmor som ligger i stan (iphonereparation.se)

men det kostar, och det kostar extra att få express service

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

iPhoneReservdelar.se

Ja, 3 månader garanti och fortsatt reklamationsrätt hos återförsäljaren där du köpt telefonen från början för 1700:-, inte riktigt 3ggr ert pris.

Dessutom så slipper man ju andra problem som lätt uppstår när man skruvar isär och plockar ihop hela telefonen.

Det blir inte riktigt 3x priset, vi tar 699kr inkl tur retur frakt, men det känns ändå dumt att lägga 1700kr på en telefon som är troligtvis värd mindre än så (om det inte är 32GB modell i perfekt skick vilket den inte är då den gått sönder :) )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Så du vill betala helst inget, få original delar, och få jobbet gjort samma dag.

En ekvation som inte går ihop :)

Du har några st duktiga firmor som ligger i stan (iphonereparation.se)

men det kostar, och det kostar extra att få express service

 

Helst? Ja, såklart, vem skulle inte välja det? Men nu är inte världen så, och jag har inte påstått att jag kräver det. Jag vill som alla andra välja ett av de ställen som gör bäst service. Och av dom välja dom som tar minst betalt och har bra omdömen.

 

Jag tycker det är värt att göra research i alla fall. Det här är en del av min research.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Har nu fått det hela gjort.

 

Det blev iTech Store. Arbetet tog ca 2 timmar och första intrycket av resultatet ser mycket bra ut. 649 kr kostade det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
iphone_user_

Intressant med iTech Store på Rådmansgatan. Först verkar allt lovande och de är riktigt trevliga.

Men efter första reparationen börjar problemen med detta företag...

 

Därför vill jag lyfta ett varnande finger för iTech Store. De har bristande internkommunikation och kör med en obehaglig retorik(från ägarnas sida)

Jag lämnade nyligen in två stycken iPhone 6 för att göra ett rutinmässigt byte av sprucken skärm. Direkt efter reparationen blir båda telefonerna trasiga och helt oanvändbara, och när jag återvänder till butiken/verkstaden anklagar både damen i kassan och ägaren till företaget mig för att själv ha haft sönder BÅDA telefonerna. De påstår sig givetvis ha "dokumenterat" och "har bevis", men det är bara gammal hederlig kohandelsretorik från ägarens sida...

Från att ha haft två fungerande telefoner med spruckna skärmar har jag nu:

1. Två helt obrukbara iPhone 6 (-12 000 kr)

2. Lagt ned 1299 kr för reparation på ingenting

3. Spenderat 5-6 timmar med att vänta på reparation, vänta i telefon, och ta mig fram och tillbaka till verkstaden.

Kommer ta ärendet till ARN (Allmänna reklamationsnämnden). Återkommer med vad som sker!

Kan p.g.a. detta inte göra något annat än att säga varning för iTech Store på Rådmansgatan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

. Direkt efter reparationen blir båda telefonerna trasiga och helt oanvändbara,

Kan du förtydliga litet grann?

Vad då "blir"? Fungerade de direkt när du hämtade dem och gick sönder senare?

På vilket sätt är de trasiga? Är det samma fel på båda?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...