Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Halverad batteritid på Mavericks


mbpro30

Rekommendera Poster

Hade innan uppgraderingen till Mavericks en batteritid på min MacBook Pro (2011) på 8-9 timmar med Mountain Lion.

Nu har jag 4 timmar när batteriet är fulladdat.

 

Något tips på vad man kan göra? Läst på apple forumet fler som har fått samma sak men hittar inte något sätt som fixar det.

Provat att trycka Shift-Ctrl-Alt och Power men blev ingen skillnad.

 

De stod och skröt på eventet om hur bra optimerat det skulle bli med Mavericks, jo tjena...

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Maveriks ger bättre batteri tid normalt ?

 

8-9 t ner till 4 t då är det något som inte står rätt till

 

kontrollera Aktivitetskontroll vad datorn använder

 

har du återställt SMC ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan inte säga annat än att den beräknade batteritiden har ökat brutalt med OS X 10.9. Tidigare uppskattning låg på strax under tre timmar om jag mins rätt.

post-34005-0-49861400-1383167686.png

 

Strax efter så ser jag detta :galetglad:

post-34005-0-52674600-1383167931.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Trollvarning på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mmm speciellt när Apple säger att batteriet bara ska räcka upp till 7 timmar på en MBP 2011. Hur f-n kom TS upp i närmare 9!! Jag kommer upp i omkring 6 timmars slösurfning med min 13" Air mid-2012.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tagit bort en skrivardrivrutin som inte stöds i OS X 10.9 som låg med två processer öppna i bakgrunden, har nollställt minnet två gånger med Ctrl Alt Shift tangenterna.

Nu visar den 8,5 timmar vid fulladdat (har dock gått ner 30 min på 3 min användning). Så ungefär som innan uppgraderingen iallafall.

De två processerna hade dock inte mycket i energianvändning enligt Aktivitetshanteraren. CPU har haft 99 % idle för det mesta.

 

Har SSD disk i min MacBook Pro så det har inte varit nåt trollvärde jag skrev.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tagit bort en skrivardrivrutin som inte stöds i OS X 10.9 som låg med två processer öppna i bakgrunden, har nollställt minnet två gånger med Ctrl Alt Shift tangenterna.

Nu visar den 8,5 timmar vid fulladdat (har dock gått ner 30 min på 3 min användning). Så ungefär som innan uppgraderingen iallafall.

De två processerna hade dock inte mycket i energianvändning enligt Aktivitetshanteraren. CPU har haft 99 % idle för det mesta.

 

Har SSD disk i min MacBook Pro så det har inte varit nåt trollvärde jag skrev.

Kritik mot Apple väcker ofta sådana misstankar. På goda grunder, men jag kan inte se av ditt inlägg att döma att det var befogat här.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Jag var i färd med att uppgradera idag. Men så läste jag en kommentar på App Store om mycket sämre batteriprestanda. Det vore bra att få lite mer kött på benen om det här. Vad mer har framkommit, nån som vet eller kan tipsa om en bra länk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriprestandan är inte sämre med Mavericks.

Ta en backup innan så du kan backa tillbaka om du inte är nöjd med Mavericks. Kostar ju 0kr att köpa Mavericks så varför inte testa och skaffa din egen uppfattning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag var i färd med att uppgradera idag. Men så läste jag en kommentar på App Store om mycket sämre batteriprestanda. Det vore bra att få lite mer kött på benen om det här. Vad mer har framkommit, nån som vet eller kan tipsa om en bra länk?

 

 

Det är bättre batteritid med Mavericks och till stor del beroende på App Nap.

http://www.apple.com/osx/advanced-technologies/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Batteriprestandan är inte sämre med Mavericks.

Ta en backup innan så du kan backa tillbaka om du inte är nöjd med Mavericks. Kostar ju 0kr att köpa Mavericks så varför inte testa och skaffa din egen uppfattning?

Bättre att kolla upp först tänkte jag. För att slippa besväret att backa tillbaks sen. Gratis är inte alltid lika med bra. Samtidigt tycker man att de problem som eventuellt finns borde ha åtgärdats vid det här laget.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bättre att kolla upp först tänkte jag. För att slippa besväret att backa tillbaks sen. Gratis är inte alltid lika med bra. Samtidigt tycker man att de problem som eventuellt finns borde ha åtgärdats vid det här laget.

 

Så om Apple tar betalt istället blir Mavericks bättre ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Så om Apple tar betalt istället blir Mavericks bättre ;)

Exakt! :whistling:

 

Allvarligt talat tror jag att man släppt det gratis innan mycket var klart för att låta de stackars nördarna upptäcka problemen och rapportera till Apple utan kostnad.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Exakt! :whistling:

 

Allvarligt talat tror jag att man släppt det gratis innan mycket var klart för att låta de stackars nördarna upptäcka problemen och rapportera till Apple utan kostnad.

 

Det tror inte jag för jag har inte haft mer problem med Mavericks bara för att det var gratis.

Då var det mer fel men Lion när det kom och det kostade.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tycker bara det varit så många trådar om problem precis när det släpptes. Men jag minns inte hur det var med Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok. Tycker bara det varit så många trådar om problem precis när det släpptes. Men jag minns inte hur det var med Lion.

 

Det är alltid många trådar när ett nytt OS släppts.

I många fall är det användaren själv som ställt till det genom att inte följa rekommendationerna hur man ska göra vid en uppgradering.

Som tex. http://www.cnet.com/how-to/5-things-to-do-before-upgrading-to-os-x-mavericks/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...