Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacHedda

Rekommendera Poster

För några veckor sedan köpte jag en väderskyddad Pentax K-50 med två gluggar.

DA 18-55/3,5-5,6 AL WR + DA 50-200/4,5-5,6 ED WR

 

Har inte hunnit experimentera allt för mycket med inställningar etc ännu men har hunnit med att ta ett antal hundra bilder "so far".

 

Mina första intryck är att kameran känns välbyggd med ett riktigt bra grepp. Inställningar och menyer är väldigt lättnavigerade och lätta att förstå. AutoFokus etc fungerar utmärkt.

 

 

 

Ett smakprov:

 

post-27937-0-51628200-1381837364_thumb.jpg

 

 

Någon annan med erfarenhet av Pentax kameror?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pentax mitt favvomärke på analoga tiden, riktigt bra gluggar till överkomligt pris.

Sen en svacka hängde inte riktigt med de stora men de är ifatt idag, dock en mindre tillverkare.

Men ja i övrigt vet jag inte så mycket idag, den är säkert minst lika bra som Canon/Nikon/Sonys motsvarigheter. Bra med väderskyddad det kostar mer med de andra märkena.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Efter en månad med min K50 så är jag fantastiskt nöjd. Det är bara en sak som irriterar mig: Skärmen tänds automatiskt efter varje foto man tar. Detta stör väldeliga vid mörkerfotografering. Hoppas på att en framtida firmwareuppdatering kan åtgärda detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Pentax K10 och en Pentax K-x, jag har haft Pentax sedan 1988. :)
Det är bra kameror, hög kvalitet och utmärkt bildkvalitet. K-50 är ju den billigaste kameran på marknaden med vädertätning, man kan duscha med den och den klarar även kyla. Den är inte en kamera att bada med för den klarar inte att vara under vattnet (ok den klarar att bli doppad, men man ska inte simma med den under vattnet) men i regn och rusk så har Pentax bra vädertätning och Pentax har även flera vädertätade objektiv.

Pentax har gärna lite annat tänk än andra när det gäller finesser, som deras Hyper-lägen (som är en Pentax-klassiker sedan Z-serien från början av 90-talet).

Bra kameror som är väldigt fotograferingsvänliga.. Och de tillhör de mer kompakta bland systemkamerorna.

 

Bra objektiv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter en månad med min K50 så är jag fantastiskt nöjd. Det är bara en sak som irriterar mig: Skärmen tänds automatiskt efter varje foto man tar. Detta stör väldeliga vid mörkerfotografering. Hoppas på att en framtida firmwareuppdatering kan åtgärda detta.

 

Problemet löst efter mailkonversation med generalagenten. Lösningen fanns i menyerna men jag hade nog aldrig klurat ut det själv

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Efter 1½ år med min Pentax K50 så är jag fortfarande grymt nöjd. Har dock utökat linsparken med två gluggar:

 

Pentax DA 50mm f1,8

Ruggigt bra porträttlins men funkar till annat också.

 

 

Sigma 70-200mm f2,8 APO DG HSM - Favoriten i samlingen.

Trots ngt långsam autofokus så producerar den riktigt bra bilder. Tyvärr har Sigma lagt ner tillverkningen av linser till Pentax så det blir till att vara försiktig med den.

 

Blir dock investering i en teleconverter 1,4x och ytterligare ett kamerahus (Pentax K-3II) inom en inte alltför avlägsen framtid. Detta för att i möjligaste mån slippa byta objektiv när jag är ute och fotar.

 

 

Nedan några smakprov på bilder tagna med Sigma 70-200:an

 

post-27937-0-36734900-1435258429_thumb.jpg

post-27937-0-27696300-1435258467_thumb.jpg

post-27937-0-15855400-1435258572_thumb.jpg

post-27937-0-83855100-1435258737_thumb.jpg

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej Sigma har inte lagt ner tillverkningen av objektiv för Pentax. Sigma tillverkar fortfarande objektiv för Pentax och har ett rätt stort utbud. Däremot så har flera av Sigmas nyare objektiv som främst är framtagna för 24x36 kameror ej lanserats för Pentax, men detta ska inte tolkas som att Sigma har lagt ner Pentax. Möjligen kan Sigma vara mer intresserade av att lansera dem för Pentax när nya 24x36 kameran lanseras under kommande vinter.

Just 70-200 f/2.8 HSM har lagts ner för Pentax, i samband med att Sigma släppte en ny version av det. Som sagt, möjligen kommer den nya versionen för Pentax när Pentax 24x36 kamera är lanserad.

Är man intresserad av 70-200 f/2.8 så finns ju annars Pentax egna D FA Star 70-200 f/2.8 ED DC WR. Det är till skillnad mot Sigmas vädertätat.
http://www.ricoh-imaging.se/se/objektiv-k-fattning/hd-pentax-dfa-70-200mm-f28-ed-dc-aw.html

För övrigt har jag införskaffat mig en Pentax K-S2 och jag trivs väldigt bra med den, jag valde "forest green" för jag tycker det är så trist med kameror som är svarta eller silver. :)

 

Det fina med den är att fast Apple ännu inte stödjer Pentax eget filformat får råbilder för K-S2 så kan man koppla om K-S2 till DNG och DNG fungerar utmärkt i Apple Photos med flera program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Jo visst är den vädertätad, men så kostar den mer än dubbelt så mycket som Sigman...

 

 

Min K-50 (som för övrigt är röd) använder DNG som standard rawformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Pentax mitt favvomärke på analoga tiden, riktigt bra gluggar till överkomligt pris.

Sen en svacka hängde inte riktigt med de stora men de är ifatt idag, dock en mindre tillverkare.

Men ja i övrigt vet jag inte så mycket idag, den är säkert minst lika bra som Canon/Nikon/Sonys motsvarigheter. Bra med väderskyddad det kostar mer med de andra märkena.

 

entax mitt favvomärke på analoga tiden

 

Jaaaaaa ! min underbara K2DMD Bästa jag hade på den tiden !!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Pentax är mitt favoritmärke för den digitala tiden. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Det tog längre tid än tänkt innan det blev ett nytt kamerahus men i Mars kom den: Pentax K-3 II. - Vilket lyft!

En helt annan klass än K-50. Är supernöjd med båda kamerorna. K-50:an har numera + 75.000 exponeringar och funkar fortfarande precis lika bra så jag misstänker att K-3:an kommer att vara en lika trogen partner i många år.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...