Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ny SSD, Flytta över systemfiler samt program?


Landgren

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har precis skaffat en 120GB SSD och satt in i min MacPro.

Nu skulle jag ju vilja starta hela OS samt mina program från den disken istället för den nuvarande.

 

Hur gör jag på enklast sätt?

Jag har ju fortfarande vanliga filer osv som jag vill ha kvar på den gamla HD:n.

 

Vågar inte chansa mig fram då jag är rädd för att trycka galet på nåt.

 

Har dragit hem Carbon Copy Cloner men är osäker på vilka filer som är systemfiler osv.

 

Känner mig allmänt förvirrad just nu...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du MountainLion så kan du ju slå ihop dem till en FusionDrive. Tänk dock på att rubbet på båda diskarna går förlorat när du gör detta men du har väl en TimeMachine eller dylikt att läsa tillbaka sen med hjälp av Flyttassistenten efter ominstallation av OS X på Fusiondrivern?

Eller föredrar du hellre separata volymer? SSD för OS och program och den mekaniska hårddisken för dokumentlagring?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle föredra att ha de som separata volymer så som du säger med SSD för OS och program.

Frågan är bara hur jag går tillväga för att få över just OS till SSD. Programmen går ju alltid att ominstallera till rätt plats liksom.

 

Eller man kan installera MountainLion på SSD och köra det därifrån trots att det redan ligger på orginaldisken? =/

 

Som sagt....Jag har noll koll just nu

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har precis skaffat en 120GB SSD och satt in i min MacPro.

Nu skulle jag ju vilja starta hela OS samt mina program från den disken istället för den nuvarande.

 

Hur gör jag på enklast sätt?

Jag har ju fortfarande vanliga filer osv som jag vill ha kvar på den gamla HD:n.

 

Vågar inte chansa mig fram då jag är rädd för att trycka galet på nåt.

 

Har dragit hem Carbon Copy Cloner men är osäker på vilka filer som är systemfiler osv.

 

Känner mig allmänt förvirrad just nu...

Om du har installerat (monterat in) SSD'n... Starta upp med systemet (SATAdisken) du har och fomratera SSD'n som vanligt (Journaled extended, GUID). Sen med Carbon Copy Cloner klonar du över Systemet till SSD'n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har installerat (monterat in) SSD'n... Starta upp med systemet (SATAdisken) du har och fomratera SSD'n som vanligt (Journaled extended, GUID). Sen med Carbon Copy Cloner klonar du över Systemet till SSD'n.

 

Okej, SSD'n är formaterad men hur vet jag vilka filer jag ska klona? Är det hela mappen som heter "System" bara?

 

Jag vill ju inte missa några filer. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Okej, SSD'n är formaterad men hur vet jag vilka filer jag ska klona? Är det hela mappen som heter "System" bara?

 

Jag vill ju inte missa några filer. :)

Du klonar hela disken. Du väljer gamla disken som "källa" och SSD'n som "destination".

 

Vill du ha uppdelat kan du sen göra som SirKnasen var inne på med en egen Fuision drive, eller så kan man lyfta ur en del valda delar till annan disk sen, och lägga en "symlänk" till OS-disken. Så kör jag just nu. Funkar bra.

 

Men viktigast först är ju att du får igång datorn med nya disken, så kan man pilla med sånt senare. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du klonar hela disken. Du väljer gamla disken som "källa" och SSD'n som "destination".

 

Vill du ha uppdelat kan du sen göra som SirKnasen var inne på med en egen Fuision drive, eller så kan man lyfta ur en del valda delar till annan disk sen, och lägga en "symlänk" till OS-disken. Så kör jag just nu. Funkar bra.

 

Men viktigast först är ju att du får igång datorn med nya disken, så kan man pilla med sånt senare. :crossfingers:

 

Problemet är ju dock som så att orginaldisken innehåller mer än 120GB som SSD'n har som kapacitet. Därav mitt lilla problem och frågor angående att enbart klona systemfilerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah... Ja det blir ju knepigare då. :)

De som brukar ta plats är ju det man har i mapparna: Bilder, Dokument, Filmer osv.

 

När du väljer systemet i CCC ... i listan till vänster kan du med pilarna där vilka ner och kryssa ur det som inte skall vara med.

 

Om du bläddrar ner till Users/dinanvändare/ , och sen kollar unde Movies, Pictures, Documents ... och Downloads kanske. Kryssar ur det som finns i mapparna, men inte själva mappen i sig.

 

post-64246-0-59089100-1381692669.png

 

På bilden - det som slutar på ".bak" motsvarar det du har där.

 

Det du kryssar ur kommer ju inte med då.

 

post-64246-0-99520900-1381693128.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aah... Ja det blir ju knepigare då. :)

De som brukar ta plats är ju det man har i mapparna: Bilder, Dokument, Filmer osv.

 

När du väljer systemet i CCC ... i listan till vänster kan du med pilarna där vilka ner och kryssa ur det som inte skall vara med.

 

Om du bläddrar ner till Users/dinanvändare/ , och sen kollar unde Movies, Pictures, Documents ... och Downloads kanske. Kryssar ur det som finns i mapparna, men inte själva mappen i sig.

 

attachicon.gifccc.png

 

På bilden - det som slutar på ".bak" motsvarar det du har där.

 

Det du kryssar ur kommer ju inte med då.

 

attachicon.gifccc2.png

 

Tack!

 

Det funkade ju och nu är det startat från SSD'n :)

 

Hur gör man bäst nu då eftersom program och dylikt måste ju ligga på dubbla platser nu eller hur?

Kan man radera/avinstallera eller hur bär man sig åt för att ta bort från orginaldisken (det som numera ligger på SSD'n)?

 

Ber om ursäkt för alla noobie-frågor men det ska ju helst bli rätt :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Hej! hoppar in och lånar tråden , hoppas detta är okej då vi har samma problem! tänkte sätta in en SSD istället för skivläsaren, Har köpt en SSD på 120 gb och ska göra som Landgren, ha operativsystem och program på denna. Använda HDD som en lagringplats för tex filmer m,m.

Har dock med mycket för mycket saker på HDD så måste bara få över operativ systemet på ssd först för att sedan flytta de program jag vill ha där.

Förstod ej riktigt detta med CCC och hur det fungerade att klicka bort allt annat än OS X. Har en MBP mid 2012 om det spelar någon roll.


Ps var det svårt att sätta in SSD? jag köper caddy från amazon och har kollat på youtube hur man gör, verkar inte som så farligt om man hållt i en skruvmejsel förut?:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej! hoppar in och lånar tråden , hoppas detta är okej då vi har samma problem! tänkte sätta in en SSD istället för skivläsaren, Har köpt en SSD på 120 gb och ska göra som Landgren, ha operativsystem och program på denna. Använda HDD som en lagringplats för tex filmer m,m.

Har dock med mycket för mycket saker på HDD så måste bara få över operativ systemet på ssd först för att sedan flytta de program jag vill ha där.

 

Förstod ej riktigt detta med CCC och hur det fungerade att klicka bort allt annat än OS X. Har en MBP mid 2012 om det spelar någon roll.

 

 

Ps var det svårt att sätta in SSD? jag köper caddy från amazon och har kollat på youtube hur man gör, verkar inte som så farligt om man hållt i en skruvmejsel förut? :)

 

 

 

Du ska sätta SSD:n där original hårddisken sitter för att kunna utnyttja den högre hastigheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

 

Du ska sätta SSD:n där original hårddisken sitter för att kunna utnyttja den högre hastigheten.

Det är 6 Gbps på både "Hard drive interface" och "opticalbay" enligt Mactracker så då spelar det ingen roll.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är 6 Gbps på både "Hard drive interface" och "opticalbay" enligt Mactracker så då spelar det ingen roll.

Har min dator 6 Gbps? är väldigt novis på detta med! Har mid 12 i7 2,9 gHz

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...