Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Airport Express slår ifrån


TomasDSC

Rekommendera Poster

Min Airport Express (802.11n, första generationen) har börjat bråka med mig. Den är ansluten till mitt befintliga nätverk (Comhem, Cisco-router).

 

Den slår i från lite oregelbundet när jag lyssnar, men framför allt då datorn (Macbook, 2008, OS X 10.7.5) har gått ner i viloläge. Då måste jag starta om Airport Express för att kunna streama från iTunes.

 

Airporten syns i Airplay i iTunes, men iTunes kan inte ansluta till den. När jag rycker den ur uttaget är lampan grön konstant.

 

Jag har återställt Airporten och kopplat ihop allt igen.

 

Det har varit så här ett tag nu, men jag upplever att det har blivit värre sen jag uppdaterade iTunes i och med uppgraderingen till iOS7, men det är mer en känsla än något jag har konkret belägg för.

 

Är det så att min Airport börjar kasta in handduken. Min Firmware verkar vara 5.6, tror inte jag kan ha senare versioner med den modellen?

 

Anyway, any thoughts?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Pröva med att stänga av IPv6 på din dator under systeminställningar --> nätverk --> 'det protokoll du ansluter till internet med! typ Ethernet eller wi-fi' --> klicka på avancerat. Under tcp/ip finns en ruta där man kan bocka av IPv6.

 

Detta hjälpte av motsvarande problem för mig med mina expresser.

 

/Stefan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej,

 

Pröva med att stänga av IPv6 på din dator under systeminställningar --> nätverk --> 'det protokoll du ansluter till internet med! typ Ethernet eller wi-fi' --> klicka på avancerat. Under tcp/ip finns en ruta där man kan bocka av IPv6.

 

Detta hjälpte av motsvarande problem för mig med mina expresser.

 

/Stefan

 

Tyvärr ingen förändring. Så fort streamen slutar och iTunes måste ansluta till Airport igen säger den att den inte hittar enheten och jag måste dra ur den ur eluttaget och starta om den. Mycket irriterande.

 

Tack ändå!

 

/Tomas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Tyvärr ingen förändring. Så fort streamen slutar och iTunes måste ansluta till Airport igen säger den att den inte hittar enheten och jag måste dra ur den ur eluttaget och starta om den. Mycket irriterande.

 

Tack ändå!

 

/Tomas

Jag har samma problem med mina Expresser, framförallt med mina 802.11g, det verkar som att de inte längre stöds. Jag resettar dem med gamla versionen av Airport inställningar, den nya hittar dem inte ens. Min 802.11n kräver omstart, vilket även gäller min Extreme 802.11n, oftare efter uppgradering till 10.8 eller som nu 10.8.5.

 

Så nu sitter jag med tre g-varianter som är i praktiken oanvändbara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant nog verkar Airfoil kunna hitta Airporten utan att jag startar om den. Kan det vara den senaste uppgraderingen av Airfoils programvara som spökar? Går det i så fall att återgå till en tidigare version?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Familjen har 3 st Airport Express. Sannolikt inte av samma generation, 1:a och 2:a (har inte begripit hur man ser detta).

Vi har haft och har bekymmer med dessa "klipp" (dropouts har jag förstått att de kallas) vilket är mkt irriterande.

Ibland kan det funka klockrent i flera dagar medan det ibland är helt hopplöst med ideliga klipp, avbrott om typ 5 till 20 sekunders längd. När detta sker så klipper det då för samtliga våra Express.

Hittar hittar inget mönster, förklaring. D v s inte när någon pratar i trådlös telefon eller när microvågsugn el dyl är igång.

Satsade (bl a p g a dessa dropouts) på "top-of-the-line"-produkten Time Capsule men inte heller den routern med Dualband har löst biffen.

Jag fick tips om att försöka scanna av omgivande trådlösa signaler och tankade hem programvara iStumbler 2 men det har inte heller givit några spår/förklaringar.

Har också MÅNGA ggr testat att byta channel men det ger ingen långvarig lösning.

Googlat men hittar inga begripliga förslag till lösningar.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

En intressant ( :superirriterad:) detalj i sammanhanget är att av våra 3 Express så är en placerad i äldste sonens rum.
Hans rum är 11 kvm stort och 1 Express i rummet borde ju sannerligen ge fullt WiFi/nätverk.
Konstigt nog så gör det inte det. Det laggar för honom och WiFi-skalan visar inte full pott utan växlar mellan 1 och 2 pinnar. :evilgrin:

 

?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En Airport Express klarar 5 GHz-bandet, eller?

 

Å att då växla, utifrån vilket band som routern (i vårt fall Time Capsule) väljer? (Om man ställt den på Automatiskt.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med att välja AirPort Express som Ljud ut (AirPlay), både i Systeminställningar och med alt+Volymkontroll. Trots att Expressen fanns med i listan, ”hoppade” inställningen tillbaka till Inbyggda högtalare och det krävdes omstart av Expressen.

Provade då att sätta lösenord på AirPlay för Expressen i AirPort-verktyg. Hittills har det fungerat. Dock måste jag ange lösenord om jag väljer Expressen med alt+Volymkontroll, trots att ”Kom ihåg lösenord” är ikryssat.

Detta är säkert ingen lösning för er som tappar uppkopplingen, men om det inte går att välja AirPort Express, kan det vara värt att testa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft problem med att välja AirPort Express som Ljud ut (AirPlay), både i Systeminställningar och med alt+Volymkontroll. Trots att Expressen fanns med i listan, ”hoppade” inställningen tillbaka till Inbyggda högtalare och det krävdes omstart av Expressen.

Provade då att sätta lösenord på AirPlay för Expressen i AirPort-verktyg. Hittills har det fungerat. Dock måste jag ange lösenord om jag väljer Expressen med alt+Volymkontroll, trots att ”Kom ihåg lösenord” är ikryssat.

Detta är säkert ingen lösning för er som tappar uppkopplingen, men om det inte går att välja AirPort Express, kan det vara värt att testa.

 

OK. Nä, det är inget bekymmer/scenario hos mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 8 months later...

Jag har haft problem med att välja AirPort Express som Ljud ut (AirPlay), både i Systeminställningar och med alt+Volymkontroll. Trots att Expressen fanns med i listan, ”hoppade” inställningen tillbaka till Inbyggda högtalare och det krävdes omstart av Expressen.

Provade då att sätta lösenord på AirPlay för Expressen i AirPort-verktyg. Hittills har det fungerat. Dock måste jag ange lösenord om jag väljer Expressen med alt+Volymkontroll, trots att ”Kom ihåg lösenord” är ikryssat.

Detta är säkert ingen lösning för er som tappar uppkopplingen, men om det inte går att välja AirPort Express, kan det vara värt att testa.

Bumpar den här tråden med hopp om att nya lösningar finns!

 

Har samma problem med ljuden och testade ovanstående, men utan framgång.

 

Ibland funkar det klockrent, ibland inte alls. Och ibland kan jag välja min Express från iTunes, men inte från systeminställningar/menyraden. Vilket gör att jag inte kan lyssna på Spotify den vägen...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Vårt hushålls bekymmer med "droup-outs" består.

Som kompletterande fakta kan jag berätta att det även händer vid musiklyssnande där AppleTV (3) är källan - och då TRÅDBUNDEN sådan. D v s iMacen är "motorn" och via husets trådbundna nätverk till AppleTV:n så spelas det musik i vardagsrummet.

Oftast funkar det bra - men idag t ex så har det efter ngn timmes (problemfritt) spelande börjat klippa var 3-4:e sekund. (Kortare avbrott om 5-10 sekunder men givetvis helt döfött att lyssna till.)

???

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Känner mig helt nollad nu vad gäller tänkbar felkälla.

Inträffar alltså även för trådbunden utrustning (ATV och Airport Express).

I de fall jag kör via iMacen (Spotify/Airfoil/Remoteless med iMacen som "källa") så lirar musiken utan störningar på DEN. D v s dropouts märks aldrig där... så mitt Intranät torde ju därför kunna uteslutas.

Routern skulle man ju då vilja säga... vilket vore högst anmärkningsvärt med tanke på att det är en TimeCapsule från Apple... men det kan ju oxå uteslutas då jag har testat med andra routers tidigare.

I helgen rullade anläggningen från lunch till sena natten. Då med "iMac-konfiggen" enl ovan och med trådbunden AP Express.

Funkade klockrent i 14 timmar i streck... sen började eländet... :-(((

?!?!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...