Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fotbollstråden ⚽️


kallestropp
 Share

Rekommendera Poster

Jag tycker damerna springer på rätt bra, det är väl högst individuellt men de snabbaste tjejerna kan bara va en fraktion långsammare än herrarna. Undrar om det finns nån mer vetenskaplig undersökning om damfotboll verkligen är långsammare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man kollar världsrekord på 100 m så springer damerna ca 1 sek långsammare, dvs 10% långsammare än männen, därför kan man anta att en fotbollsmatch skulle kunna gå 10% långsammare, men sen är det ju individuellt ganska mycket Zlatan är nog inte så snabb han kan säkert springas om av många av damerna. Plus att det handlar inte bara om spring utan hur fort man slår en passning etc etc så om kvinnorna är lika snabbtänkta, de kan ju faktiskt va ännu snabbare jag vet inte statistiken om det, så om man skulle jämföra den snabbaste minuten i varje match där spelet liksom böljar fram typ så är nog skillnaden minimal, däremot kan man tänka sig att damerna har kanske 10% sämre kondition, - vart jag tvungen att kolla vad gäller maraton är världsrekorddamen 9% långsammare än den manliga motsvarigheten, så därav när spelarna börjar bli trötta i fotbollen kan man tänka sig att det skulle kunna gå ungefär 9% långsammare, men om det är krig om bollen tror inte jag man kan se någon skillnad, därför att det beroende på om det är smarta passningar så är det bollen som rör sig, plus det faktum att det beror mycket på om speluppläggaren är tveksam och försvaret gott så står man ju länge å bollar bollen mellan varann å tvekar på hemmaplan då går det ju inte fort för något kön... Ja jag vet inte vart det här slutar men det är lite att fundera över. Jag tyckte italienskorna sprang fort igår men det kanske var de långa hästsvansarna som förstärkte upplevelsen av fart. :D

Men apropå det i dagens dator och it-värld, har de inget program som mäter varje spelares medelhastighet under en match? Det borde ju på nåt sätt slutgiltigt kunna indikera om damerna spelar långsammare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyckte det var bra fart i matchen Island-Schweiz. Mycket spring, inte skönspel alltid men spännande var det. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det blir svårt att hinna med att se nåt mer än Sveriges matcher nu när Simnings-VM har börjat.

Fotbollen på TV'n, och simningen på din Macbook. :yeahbaby: Sen är det bara att träna upp sin split vision. :ThumbsUp:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Fotbollen på TV'n, och simningen på din Macbook. :yeahbaby: Sen är det bara att träna upp sin split vision. :ThumbsUp:

Eller så kör man bara split screen. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller så kör man bara split screen. :D

Nja, det blir för smått. På sin höjd att man kan följa spelet med den som har bollen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

10% långsammare än männen, därför kan man anta att en fotbollsmatch skulle kunna gå 10% långsammare, ...

Du menar att damerna spelar 99 minuter långa matcher?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Du menar att damerna spelar 99 minuter långa matcher?

:D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Nja, det blir för smått. På sin höjd att man kan följa spelet med den som har bollen.

Men du har väl stor skärm? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men du har väl stor skärm? :)

En vanlig 24", 1920x1200px. TV'n 32" - fast de är på varsin våning. Fast jag klarar mig - ser hellre fotbollen om sändningarna krockar. Tittar aldrig på TV på datorn, mer än några enstaka klipp. :)

 

Att köra en split screen på datorskärmen får du antingen 2 långsmala, eller 2 högsmala rutor - sen skalas videospelaren ner till max höjd eller bredd i resp ruta. Blir max 10-12". Nej, det funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

En vanlig 24", 1920x1200px. TV'n 32" - fast de är på varsin våning. Fast jag klarar mig - ser hellre fotbollen om sändningarna krockar. Tittar aldrig på TV på datorn, mer än några enstaka klipp. :)

 

Att köra en split screen på datorskärmen får du antingen 2 långsmala, eller 2 högsmala rutor - sen skalas videospelaren ner till max höjd eller bredd i resp ruta. Blir max 10-12". Nej, det funkar inte.

Jag har ingen tv, så jag är van att det blir litet. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen tv, så jag är van att det blir litet. :D

Fast det är inte TV/datorn som gör... Arsenal är så små. :totaltgalen::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Fast det är inte TV/datorn som gör... Arsenal är så små. :totaltgalen::D

:totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

City har gjort klart med Mendy från Monaco, en riktigt bra vänsterback. De har nu lagt ut cirka £210 miljoner den här sommaren och bara sålt för £33 miljoner. Tyvärr kommer de ha ett riktigt bra lag...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken skitmatch det var. Tycker man inte kände igen spelarna riktigt. Svårt att sätta fingret på, men någonstans kändes det lite som en vilo/lägg-match. Och ingen såg speciellt besviken ut efteråt heller. Jaja, det var gansla underhållande match i a f, och vidare var vi ju sen innan. Kanske också en av anledningarna till att det såg ut som det gjorde.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Förra sommaren var han en av de mest eftertraktade mittfältarna, nu vill Bayern bli av med honom. Om AC Milan får honom så börjar de få ett schyst lag.

 

https://www.thesun.co.uk/sport/football/4101550/manchester-united-miss-out-renato-sanches-ac-milan-close-in-on-35million-deal-for-midfielder/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sevensleeper

Det vore ju kul att "knäppa dem på näsan", om än att det är en talang snarare än en färdig spelare. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dags för kvartfinaler... :yeahbaby:

2 bra matcher ikväll.

Nederländerna - Sverige, SVT2 17:00
England - Frankrike ...i TV4, trodde jag :glare: - med säkert i någon av deras kanaler. Runt 20:00 om jag inteminns helt fel.


post-64246-0-29240600-1500628532.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om nån undrar varför holländarna spelar i orangea färger så klipper jag in förklaringen nu:

 

"Varför orange? Nederländerna som landet ju heter – men även många holländare säger Holland – har ju en flagga som är röd, vit och blå.

Anledningen är det holländska kungahuset som härstammar från ätten Oranje-Nassau. Där urfadern var Willem van Oranje, eller William den tyste, som startade ett uppror mot Spanien på 1500-talet.

Orange har alltså blivit det holländska kungahusets färg. Faktum är att orange fanns i flaggan från början men har ersatts av rött."

 

http://blogg.fotbollskanalen.se/lundh/2008/06/21/darfor-kor-hollandska-fans-med-orange/

 

Om nu nån undrar varför landet har två namn kan jag hjälpa er även med detta, Holland är en region i Nederländerna 17,35% stor av hela landets yta men där bor ca 40% av landets befolkning som idkade handel med omvärlden och är således den viktigaste regionen, så har det blivit att Holland blev synonymt för Nederländerna fast det inte är så... Så nu vet ni det om ni inte visste.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det var rent ut av sopigt idag. Fanns stunder det såg bra ut. Men ineffiktiviteten... fast lite stolpe ut med. Hands i straffområdet - det bortdömda målet tycker inte jag var ngn offside. Jaja, nu ör det över. Holland var duktiga. Deras 1-0 var riktigt snyggt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi får gratulera de Danska damerna för bragden att slå Tyskland, Tuborg var gang :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...