Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

iOS 7 - Kalle Anka ringde och ville ha tillbaka sina ikoner


carlsson

Rekommendera Poster

Sorgligt, men det är bara att konstatera det många befarade när Steve Jobs dog - att Apple sakta men säkert åker ned i avloppet. Liksom alla stora arv tar det några år att förskingra det, men säkert är att förmögenheten nu långsamt löses upp. Tramset med iOS 7 är bara ytterligare ett kvitto på detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 119
  • Created
  • Senaste svar

Sorgligt, men det är bara att konstatera det många befarade när Steve Jobs dog - att Apple sakta men säkert åker ned i avloppet. Liksom alla stora arv tar det några år att förskingra det, men säkert är att förmögenheten nu långsamt löses upp. Tramset med iOS 7 är bara ytterligare ett kvitto på detta.

Så det är därför Apple sålt 4 miljoner fler telefoner jämfört mot släppet av iPhone 5

Haha älskar dessa domedags profeter och deras dåliga minne när deras förutsägelser inte faller in.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så det är därför Apple sålt 4 miljoner fler telefoner jämfört mot släppet av iPhone 5

Haha älskar dessa domedags profeter och deras dåliga minne när deras förutsägelser inte faller in.

Det var nog inte försäljningssiffrorna jag syftade på. Jag skiter väl i om Apple säljer många iPhone. Om det är viktigt för dig att tillhöra det lag som säljer flest kanske du borde ta en titt på Windows respektive Android?

Själv är jag mer intresserad av innovativ teknik och genomtänkta gränssnitt. Sånt där som glada färger och blingbling intresserar mig inte alls.

Och om något redan har inträffat kan det jag skrev knappast vara någon förutsägelse? Alternativt har det inte inträffat och då är det väl lite tidigt att fälla någon dom över vem som hade rätt?

 

"Ha ha älskar dessa hån fulla tomtar som inte ens kan skriva riktigt svenska"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var nog inte försäljningssiffrorna jag syftade på. Jag skiter väl i om Apple säljer många iPhone. Om det är viktigt för dig att tillhöra det lag som säljer flest kanske du borde ta en titt på Windows respektive Android?

Själv är jag mer intresserad av innovativ teknik och genomtänkta gränssnitt. Sånt där som glada färger och blingbling intresserar mig inte alls.

Och om något redan har inträffat kan det jag skrev knappast vara någon förutsägelse? Alternativt har det inte inträffat och då är det väl lite tidigt att fälla någon dom över vem som hade rätt?

 

"Ha ha älskar dessa hån fulla tomtar som inte ens kan skriva riktigt svenska"

Att håna min dyslexi tycker du visst är ok?

 

Domedagsprofeter som du har spått Apples undergång i många år men historien har bevisat att ni haft fel varje gång.

Apple har haft fler misslyckade produkter tidigare och klarat sig och att du inte gillar iOS 7 betyder inte att du kommer har rätt.

Bara det att 200 miljoner användare av iOS enheter har uppdaterat visar att ni är ute och cyklar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Modernisera är ofta att skala av - kolla in den barocka stilen från 1600-talet - menar du att funkis inte är att modernisera därför att det ju är så avskalat jämfört med barocken?

Faktum är att nästan hela moderniseringsprojektet och funktionalismen som pågått sedan 100 år är en enda lång kedja av avskalningar. Att det var ännu mera avskalat på stenåldern har inte med saken att göra :-D

Det går i vågor. Allt. Det platta är en självklar estetisk trend sedan många år inom hela den grafiska industrin (man använder t.ex. inte skuggor på text längre - det är pinsam kitch). Man använder inte ens serifer sedan många år. Ive och Apple följer bara ett konsensus av smak på planeten just nu - det är inte konstigare än att byxindustrin slutade sälja utsvängda jeans. Att folk som inte är insatta, håller på med eller lever på grafisk design vet detta är normalt. Det platta är alltså idag det modernaste av modernt. Att försöka få grafiska objekt att se 3D ut - skuggningar, relieff etc - är genant amatörtjafs - helt ute - det är Kalle i Flåsträsk som gör en flyer för Folkets Hus loppmarknad på lördag. Det är som hockeyfrilla eller överkamning :-D Bonnläppigt. All skeumorfism är också klockren kitch - bonnigt så det skriker om det.

Men nästan alla på jorden vet inte om detta och det är bra - det finns viktigare saker att hålla reda på. Men att påstå att ett företag som t.ex. Apple inte skulle ligga rätt i den grafiska estetiken rent trendmässigt och tidskopplat - är helt fel - det tyder bara på att man inte hänger med i ämnet.

 

 

 

 

Slutsats: Apple tittar på vad andra gör och kopierar efter bästa förmåga istället för att göra det rätta.

 

För övrigt är det väl enklare att ta på sig ett par vida otrendiga jeans än ett par trendiga åtsittande?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att håna min dyslexi tycker du visst är ok?

Ska du vara hånfull och dryg får du nog kolla stavningen och språket först, om du inte vill att det ska slå tillbaka. Åtminstone själva glåporden bör nog skrivas riktigt om man vill vara på den säkra sidan... :)

Hur många som uppdaterat är väl knappast relevant? Frågan är väl hur många som är nöjda med att ha gjort det. Har du statistik på det också? Det kanske tom är 200 procent av alla som uppdaterat som är supernöjda? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du vara hånfull och dryg får du nog kolla stavningen och språket först, om du inte vill att det ska slå tillbaka. Åtminstone själva glåporden bör nog skrivas riktigt om man vill vara på den säkra sidan... :)

Hur många som uppdaterat är väl knappast relevant? Frågan är väl hur många som är nöjda med att ha gjort det. Har du statistik på det också? Det kanske tom är 200 procent av alla som uppdaterat som är supernöjda? ;)

man behöver ju faktiskt inte märka ord, på det sättet. Om det ska vara så himla noggrant med varenda mening man skriver här i trådarna så är det nog många som drar sig för att tota ihop inlägg, däribland jag :) För det är ju inte precis grammatik och rättstavning i skolan vi håller på med här, eller hur!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja om iOS nu var funktion.

Men om man ska vänja sej vid något som iOS 7 kan man ju köpa tex en bil som hissar ner rutan när man vrider om startnyckeln. Det går ju att vänja sej.

Men funktion är ju bara något som funkar och det tycker inte jag att iOS 7 gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du vara hånfull och dryg får du nog kolla stavningen och språket först, om du inte vill att det ska slå tillbaka. Åtminstone själva glåporden bör nog skrivas riktigt om man vill vara på den säkra sidan... :)

Hur många som uppdaterat är väl knappast relevant? Frågan är väl hur många som är nöjda med att ha gjort det. Har du statistik på det också? Det kanske tom är 200 procent av alla som uppdaterat som är supernöjda? ;)

Ska du ge tillbaka på min hånfullhet och dryghet så gör det med ord och inte att anmärka på min stavning.

Jag skulle aldrig kommentera angående tex om du hade downsyndrom eller liknande.

 

Sen kan man diskutera ifall jag är hånfull när jag kallar dig domedagsprofet.

För du förutspår Apples undergång är inte det en domedag så inte vet jag.

 

Antalet som uppdaterat är visst en indikation på att folk vill ha iOS 7 lika mycket som att Windows 8 är i det närmaste en flopp eftersom PC försäljningen gått ner..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag skulle aldrig ställa skeumorfism mot platt design - det är ju absurt. Det är inga motsatser - inte salt och sött heller :-D Jag tror ingen i denna tråd har ställt dessa stilat mot varandra i meningen att det skulle vara olika poler på en axel. Det är bara två olika stilar och filosofier som ser annorlunda ut helt enkelt.

Ordet "skeumorf" har ju också pajat senaste tiden - dess ursprungliga betudelse/innehåll är numera kvaddat (som "anarki" t.ex. - ords innebörd förändras plötsligt - ibland tar det längre tid). Eftersom det verkar som folk tolkar "skeumorft" på det "nya" sättet så använder jag det på det sättet - är bara ute efter att kommunicera.

 

Jag håller inte med. Är det ngt som utvecklas och händer inom webdesign är det just skuggor, gradienter osv. Anv bara på ett annat sätt och men nya tekniker. Att ställa skeumorfism (såsom "realistisk utseende") mot platt design och säga att ena är ute och det andra är det enda som gäller, är helt fel. Båda stiarna, teknikerna är lika snygga och användbara utifrån ett projekts ändamål/önskemål. Jag skulle aldrig utesluta en "3D-look" om det känns rätt. Lika så med en platt. Det har alltid funnts olika varianter av kraftfull design, kontra minimalistisk design. Är rätt övertyggad om att även ifortsättningen kommer man kunna se både skeumorfistiska websidor, och de med platt design, och förmodligen en hel del hybrider.

 

- - -

 

Appropå skeumorfism:

iOS 7 is the most skeuomorphic, most liberating version ever

 

Food for thoughts... ;)

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Precis vad jag menar - läs bara vad jag skriver.

okej, men jag är en riktig lantis och förstår ju kanske inte vad som gäller i den trendiga innevärlden. Och vad som ska anses snyggt och trendriktigt. Men jag vet ju vad jag ser och vad som tilltalar mig. Det borde räcka!

 

Jag är dessutom stolt och glad över att jag fixar att ha en egen uppfattning om saker och ting. Istället för att alltid bara låta mig ledas över vad man ska tycka! Jag vill inte svälja allt med hull och hår, för det är jag alldeles för fullvuxen för!

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är Ive som designat alla dessa vackra prylar som säljer som smör i solsken - oavsett vad man tycker personligen så anses han vara en av modern tids största och mest inflytelserika designers och grejer från Apple har förändrat utseendet på miljoner prylar inom helt andra områden. När hans estetik nu också kommer till mjukvaran så innebär det ingen kollaps - det är bara en logisk förtsättning och det är givetvis the real shit - och att andra hann före (tryckt media, Windows t.ex. - hur ser Android ut (vet inte) om det inte ser ut typ som iOS7 så gör nästa update det) har inget med saken att göra - det är ingen idrott det handlar om.

Alla människor har oförklarliga fläckar på hjärnan; Jobs hade skeumorfismen och barnrumpan Forstall var hans vapendragare i frågan. För mig är Apple sedan 30 år en estetisk högborg - nästan allt dom gör (utom t.ex. aluminiumtangenterna på en PowerBook/MacBook-modell en gång) tilltalar mig rakt in i mitt estetiska solar plexus - dom är en källa till skönhet i ett hav av fulhet inom konsumentartiklar (även om hela branchen ryckt upp sig tack vare Apple). Att nu den sista skönhetsfläcken ryker - skeumorfismen - är en anledning till glädje och kalas - en lättnad (det var trist att behöva börja med att fixa kalendern och adressboken i varje Mac man kickade igång eller installerade - man skämdes när man hjälpte vänner med deras nya Mac - tur att många såg skiten och det dök upp program som t.ex. Mountain Tweaks så det blev enkelt att fixa till det fula - har också ett Terminal-kommando som ändrar den vidriga "3D"-dockan till en skitsnygg platt dock). Jag förväntar mig alltså att Maverick också rensats från pinsamheterna som Jobs godkände p.g.a. fläcken på hjärnan. :-D

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Zimmerman, jag tror att du missar en sak: Det finns vanliga människor och det finns såna som dig.

 

Delar vi upp alla som använder en iPhone ser det nog ut så här:

10% Tekniknördar (du, jag och vi andra som är här inne)

90% Vanliga människor

 

En av anledningarna till att den stora massan gillar < iOS7 är att det är tydligt, snyggt och "mysigt". Frågar du min fru, min kompis fru eller nån av mina icke-tekniknördiga kompisar, så svarar alla att iOS 6 är betydligt snyggare än sjuan. Dom skiter i att det är modernt med "platt design" och dom tyckte om iPhone för att det var enkelt och tydligt. Inte för att det bestod av massa ljusa texter på vit bakgund eftersom det är "modernt". Dem är inte trogna Apple men köpte Apple-prylar för att det var enkelt. Den effekten har suddats ut nu iochmed sjuan.

 

Jag tillhör den gruppen av människor som i princip aldrig stört mig på skeumorfism. Visst, i vissa lägen har det sett för jävligt ut, men oftast har jag inte brytt mig. Ofta behöver vi människor något att relatera till. Varför är det en not på iTunes-symbolen t ex? Det är ju också en slags skeumorfism.

En play-knapp? Titta på bandspelare från 60-talet och du hittar precis samma symbol där.

Att då också sätta lädereffekt på Anteckningar på iPad:en gör att vi känner oss mer hemma. Jag tror att de enda som har irriterat sig på detta är nämnda grupp om 10%.

 

 

Jag har installerat ett otal Macar åt kunder och jag har aldrig hört någon som beklagat sig över att kalendern eller adressboken är "ful". Snarare tvärtom. Folk är otroligt tacksamma över att slippa gråa och platta fält som dominerar Windows, eller otydliga och konstiga gränssnitt som försvårar. Om Mavericks får samma gränssnitt som iOS 7 så tror jag att vi får ett problem - Om vi inte bestämmer oss över att det är 10% av köparna som bestämmer förstås.

 

 

Detta är min helt ovetenskapliga slutsatser. Kalla det för magkänsla om du vill. Magkänsla som baseras på uttalanden från alla "vanliga människor" som jag har pratat med som installerat iOS 7. Och återigen: Jag hoppas jag har fel. Jag hoppas att man växer in i iOS 7 och tittar tillbaka på det gamla och undrar vad fan det var för skit. Men personligen är jag inte där än.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du läst mina tidigare inlägg i tråden så hade du insett att jag aldrig missar det. :-) Som sagt; jag vet att allmogen skiter i vad jag tycker - och vad Apple tycker - om estetiska saker - dom har ingen smak alls - och det är bra ty det finns viktigare saker här i livet. Men detta har inte med saken att göra; detta är ett nördforum och JAG och Apple och några till här tycker att et estetiska är viktigt - vi är nördar helt enkelt. Vad allmogen tycker - eller snarare deras frånvaro av tyckande - skiter jag fullståndigt i :-D

 

Sen: Vem känner sig mera hemma med en läderimitation på en adressbok eller anteckningsbok eller anything i en smartphone? Svar: gamlingar - som minns hur en sådan såg ut i verkligheten. Alltså; sådan skeumorfism är inte bara ful - den är obsolet och icke funktionell. Dagens unga och kommande generationer har ingen susning om vad som försöker efterliknas med sådan skeumorfism. Sådant är ju komiskt feltänk :-D Det är som att använda en stilistisk bild på en skrivmaskin - en Facit kanske - för att illustrera att detta är ett ordbehandlarprogram. :-D

Du tänker som en gamling (jag är också gammal), men du måste tänka vidare - längre - se bortom bara egna referenser - see the big picture ;-)

 

DS. Blanda inte ihop arketypiska symboler med skeumorfism. DS.

Zimmerman, jag tror att du missar en sak: Det finns vanliga människor och det finns såna som dig.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är som att använda en stilistisk bild på en skrivmaskin - en Facit kanske - för att illustrera att detta är ett ordbehandlarprogram. :-D

Hmmmm....

web.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför hörde man inte det här gnället om hur fult osv iOS <7 var innan iOS 7 presenterades?

 

För min del beror det på två saker:

- Jag orkar inte bry mig speciellt mycket om vad rykten säger. Ingen idé att lägga energi på något som kanske inte händer.

- Hur fult kan det bli? Jag hade nånstans hoppats att Apple skulle gjort det bättre än vad ryktena sa.

 

Men jag är säkert, som Zimmerman säger, för gammal... Lyssnar inte ens på P3 längre. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

För min del beror det på två saker:

- Jag orkar inte bry mig speciellt mycket om vad rykten säger. Ingen idé att lägga energi på något som kanske inte händer.

- Hur fult kan det bli? Jag hade nånstans hoppats att Apple skulle gjort det bättre än vad ryktena sa.

 

Men jag är säkert, som Zimmerman säger, för gammal... Lyssnar inte ens på P3 längre. :D

Med "iOS <7" avsåg jag givetvis tidigare versioner av systemet, iOS 6, iOS 5 osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om några år så kommer dom flesta att skratta när dom ser iOS 6 ikoner - dom kommer att betraktas som gräsliga eller bara komisk kitch - sen kommer en retroperiod då man ironiskt kommer att göra grejer i liknande stil - det blir hipt m.a.o.

Jag tycker själv att en del ikoner - Musik t.ex. - inte håller, men i stort så är detta rätta vägen och hade Ive bestämt förr när det gäller mjukvarudesign så hade det sett ut så här för länge sedan - 6'ans ikoner hade inte saknats ty dom hade aldrig funnits.

Vissa saker har dessutom med krass teknisk verklighet att göra; feta fonter använde man förr för att det är sättet att öka läsbarhet vid låg upplösning, men nu med retinaskärm finns ingen anledning att använda feta foter - lika lite som det finns anledning att använda feta fonter på papper. YV/video gick igenom samma sak när HD kom; på gamla PAL/NTSC-tiden - lågupplöst gammel-TV - så var man tvungen att blaffa på med feta fonter, men med HD behöver man inte det längre.

 

Det finns dock några allvarliga misstag i iOS7 - misstag som måste bero på att ansvarig är färgblind eller har en något annorlunda färguppfattning än genomsnittet (det föekommer) - t.ex. kontrastuppfattning. Kolla in Anteckningar; det är gul (ljusgul dessutom) text på vit bakgrund (som dessutom är belyst underifrån)!!!! Läsbarheten är usel - detta är ett brott mot dom enkla principer för grafik som finns sedan färgtryck kom (t.ex. aldrig knallröd text mot svart bakgrund) - det har med människans färguppfattning och spectrafrekvenser att göra - ren och enkel fysik. Det som förvånar mig är att INGEN på Apple märkte felaktigheten i Antecningar (Notes) - antingen är alla delvis färgblinda eller så tordes ingen säga sanningen för Ive (han kanske är "blind" i detta spectrum - ser kanske ljusgult betydligt mörkare än genomsnittet.

 

Redan nästa uppdatering kommer att ha fixat detta - jag sätter en fet peng på att dom redan justerat det - antingen blir texten betydligt mörkare gult eller en helt annan färg.

 

 

Om några år så kommer dom flesta att skratta när dom ser iOS 6 ikoner - dom kommer att betraktas som gräsliga eller bara komisk kitch - sen kommer en retroperiod då man ironiskt kommer att göra grejer i liknande stil - det blir hipt m.a.o.

Jag tycker själv att en del ikoner - Musik t.ex. - inte håller, men i stort så är detta rätta vägen och hade Ive bestämt förr när det gäller mjukvarudesign så hade det sett ut så här för länge sedan - 6'ans ikoner hade inte saknats ty dom hade aldrig funnits.

Vissa saker har dessutom med krass teknisk verklighet att göra; feta fonter använde man förr för att det är sättet att öka läsbarhet vid låg upplösning, men nu med retinaskärm finns ingen anledning att använda feta foter - lika lite som det finns anledning att använda feta fonter på papper. YV/video gick igenom samma sak när HD kom; på gamla PAL/NTSC-tiden - lågupplöst gammel-TV - så var man tvungen att blaffa på med feta fonter, men med HD behöver man inte det längre.

 

Det finns dock några allvarliga misstag i iOS7 - misstag som måste bero på att ansvarig är färgblind eller har en något annorlunda färguppfattning än genomsnittet (det föekommer) - t.ex. kontrastuppfattning. Kolla in Anteckningar; det är gul (ljusgul dessutom) text på vit bakgrund (som dessutom är belyst underifrån)!!!! Läsbarheten är usel - detta är ett brott mot dom enkla principer för grafik som finns sedan färgtryck kom (t.ex. aldrig knallröd text mot svart bakgrund) - det har med människans färguppfattning och spectrafrekvenser att göra - ren och enkel fysik. Det som förvånar mig är att INGEN på Apple märkte felaktigheten i Antecningar (Notes) - antingen är alla delvis färgblinda eller så tordes ingen säga sanningen för Ive (han kanske är "blind" i detta spectrum - ser kanske ljusgult betydligt mörkare än genomsnittet.

 

Redan nästa uppdatering kommer att ha fixat detta - jag sätter en fet peng på att dom redan justerat det - antingen blir texten betydligt mörkare gult eller en helt annan färg.

Håper det går bra på norsk:-)

 

Det er mulig at gulfargen i "Notes" er et brudd på prinsipper for grafikk, men jeg tror akkurat den har mest med smak å gjøre. Jeg digger designet på den appen. Synes det gule er veldig tiltalende og godt å lese!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Intressant artikel om man orkar läsa allt:

http://gizmodo.com/why-we-hate-change-1263949872

 

...fast dom kommer egentligen inte fram till nåt mer än "...most of the time you simply need to take a breath and realize it's really not as bad as you think."

 

Yada yada.

Verkligen ett sanningens ord :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svär nog i kyrkan nu! Katastrofal design på ikonerna ! Låt folk bestämma/välja själva. Är trött på allt styrande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag svär nog i kyrkan nu! Katastrofal design på ikonerna ! Låt folk bestämma/välja själva. Är trött på allt styrande!

Heja heja! Fram för valfrihet åt oss alla! Släpp iOS fritt, nuuuuuuu :totaltgalen::stjarnsmall:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...