Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Säkerhet på nätet


snowreeler
 Share

Rekommendera Poster

snowreeler

Härom dagen läcktes uppgifter om hur de stora internetbaserade företagen släppt in de amerikanska säkerhetsmyndigheterna i sina servrar. Nu vill man från myndigheternas sida börja jaga de som läckte dessa uppgifter till tidningarna.

http://www.dn.se/ekonomi/jakt-pa-dem-som-lackte-i-usa/

 

Nu är min fråga, som jag vill hålla fri från såväl politiktråden som andra trådar om internet, är detta med övervakning av internet och medborgarna en oantastlig sanning eller är det överdrivna konspirationsteorier skapade av de som förläst sej på böcker om just sånt här?

 

Som jag själv ser det är myndigheternas intresse av medborgarnas göranden och låtanden av det mer "oskyldiga" slaget. De vill nog inte leka 1984 utan de är mer intresserade av att stoppa brott. Men jag har då inte sett några siffror som säger att terrorism eller slavhandel blivit mer förhindrat än tidigare med hjälp av övervakning av internet.

 

Min egen konspirationsteori, som jag absolut inte har några bevis för, är att man är i maskopi med de stora företagen och alla uppgifter politiker och myndigheter får reda på om oss allihop på sikt hamnar i dessa företags händer för att de ska kunna rikta sin reklam direkt till oss.

 

Det här sista behöver ni inte bry er om. Det är bara min lilla teori som sagt. :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Släppt in, den formuleringen kan ju tolkas som att det vore fel att göra det. Om myndigheten bara har bett om tillträde och företagen gett tillstånd utan tvingande lag så är det väl fel, men om någon lag i USA tillåter intrånget så kan företagen inte göra så mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag tycker inte så mycket alls om det eftersom jag sedan länge utgått från att det är ungefär så det går till. Så jag får väl säga "jaha" och rycka på axlarna.

 

Nu är det terrorister man jagar. Förr var det kommunister eller för den delen knarksnugglande sydamerikaner. I Die Hard var det västtyskar. Alltid är det någon man jagar vars infångande/likvidering är så viktig att ändamålen helgar medlen. Jag lever inte upp till de standarder som krävs för att bli spionerad på, så jag bryr mig inte nämnvärt.

 

Principerna kan man tycka något om. Man kan ogilla att det fungerar på det sättet. Men åter igen, vem blir förvånad? Livet är för kort för att bli upprörd över allt som CocaCola Cowboysarna hittar på.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag - och många andra så klart - har alltid utgått från att allt på nätet skannas av diverse nationers myndigheter - framför allt svenska myndigheter (för oss svenskar) och Förenta Staterna (där servrarna ligger). För mig är detta en gäspning...och det enda som förvånar mig är att många förvånas och att det plötsligt blir stort i media (som ju beror på att det endast är i USA det anses vara ett grundlagsbrott att skanna icke misstänkta medborgare en masse - och blir något stor media i USA så blir det också det i Sverige).

Eftersom jag alltid utgått från att Inet är som ett öppet torg mitt på dagen så står jag inte och gapar ut personliga hemligheter där. Även om t.ex. USA skannar allt jag gjort på nätet så finns det ingenting där som jag är det minsta rädd om - ingenting som jag inte rätt av skulle berätta för dom om dom istället frågade mig snällt. :-D.

Visst är det ruttet att stater skannar icke misstänkta medborgare, men det är ju inget nytt eller ovanligt. I USA håller staten t.o.m. reda på vilka böcker du lånar på bibblan - det gör man inte i Sverige i alla fall...vad jag vet. Hur som helst är allt detta en fjärt i rymden om man jämför med t.ex. förslag om att avtvinga alla elever urinprov, eller nationellt DNA-register på alla medborgare - bara två exempel på lagförslag som helt seriöst debatteras i Sverige lite då och då. Eller lagen om att man kan åtalas och straffas för att man har specifika molekyler (narkotikaklassade preparat) i sitt eget blodsystem - inne i sin egen kropp alltså; den lagen har vi redan sedan länge och det är i min bok mycket, mycket mera kränkande och oetiskt än att staten skannar min e-post etc.

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag antar att de vill spåra terrorister, så om det kan rädda människoliv gör det mig mindre om de på kuppen får reda på att jag ätit säsongens första semla eller vad jag tycker om Anders Borgs ekonomiska politik. Saker jag f ö inte brukar hemlighålla så det bjuder jag på. Om jag skulle ha nåt hemligt för mig så skulle jag inte skriva det på annat än på papperslappar man kan elda upp efteråt eller äta upp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vi skulle ju kunna skoja lite med NSA/CIA/FBI/PTV/BBC? Vi gör alla var sitt inlägg med texten ALL-KAJDA (fast rättstavat) klockan 9 GMT+2 i morgon... :totaltgalen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde ett kåseri får några år sedan på det temat och la in en massa farliga ord just med tanke på att de skulle dechiffreras och att huset skulle stormas....jag hade väl lite tråkigt ett tag. :whistling: Typ:

...

Den nya husan var bombsäker på att hon glömt den i bushen. -Si aj ej, sade hon förargat över sin glömska och lyfte för att attackera problemet. Hur kund' je glömma var jag lad'in? Som husa manglas je av alla krav så jag tror je sprängs. På vägen viftade hon undan bin som stack henne i bakre försvarslinjen. Osv

 

Svärta för att förtydliga

  • Rösta upp 2
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur kund' je glömma var jag lad'in?

Varför får inte jag lägga min, när Usama Bin la din?

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går USA fortare än USB? När kommer USC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man ser fräck ut när man pluggar med Macen.

Man är fräck och har kommit ut när man pluggar maken. :blush:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det börjar med en silvernål och slutar med en silverskål säger ordstävet. Problemet är inte den ökande övervakningen just nu. Problemet är vad vi vänjer oss till och var nästa gräns passeras. Till slut är vi helt inringade och 1984 blir mer eller mindre fullständigt förverkligat. Demokratin går till diktatur av pragmatiska (?) skäl som är välmotiverade och "låter bra". Tittar man på vad som ligger i pipen i vapensystem som ännu är på siencefictionstadiet så blir man mörkrädd. Vad sägs om autonoma minidrönare kamouflerade som fåglar som sitter i ditt träd och kan döda dig med sprängkraften hos en liten handgranat? Som kan sitta passiva inväntande en kordinationsorder eller fatta eget beslut utifrån specifika direktiv? Vad gör vi när Bin Laden får tag på dessa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

"The road to hell is paved with good intentions" - visst är det så. Valet står mellan att ge efter för de onda krafterna eller att behålla ett öppet samhälle som Stoltenberg (ungefär) uttryckte det efter ABB's massaker på Utøya.

OM vi konstant slår tillbaka mot dem som slår oss förflyttar vi oss till deras nivå och säljer ut existensberättigandet.... om rädlsan får oss att låsa om oss och se misstänksamt på vår granne har de onda krafterna vunnit.

Redigerad av Axelman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, terrorismen har ju redan vunnit en stor delseger när demokratier partiellt monterar ner sig själv. Det är ju gammal test; Bader Meinhofs hela grundide var att med terror tvinga fram en polisstat som medborgarna tillslut skulle resa sig mot. Det blev en polisstat men någon resning blev det ju inte. Majoriteten av tyskarna accepterade den partiella nedmonteringen av den öppna demokratin - eller dom flesta brydde sig inte ett skit då det inte syns eller påverkar den lunkande vardagen.

Allmogen har inga principiella gränsdragningar för vad en stat får göra eller inte göra mot sina egna medborgare - det har bara upplysta medborgare som kan historia etc. Så länge polisstaten inte försämrar livskvaliteten för allmogen - eller på något sätt "syns" och stör vardagen - så kan staten göra nästan vad som helst.

Exempel: IB-affären för inte så länge sedan. Hade allmogen verkligen förtstått och insett vidden av övergreppet på den demokratiska kroppensom IB innebar, så hade givetvis inte journalisterna hamnat på kåken utan helt andra personer hade hamnat där och den största regeringskrisen - ja, politiska krisen över huvud taget - i vår svenska historia hade brakat loss.

Men; allmogen antingen ignorerade skiten eller tyckte att det ju ändå bara handlade om långhåriga "kommunister".

Vi har EXAKT den stat vi kollektivt förtjänar. Glöm inte vårt FRA - den reformen passerade vårt parlament utan alltför mycket bråk. Varför? Jo, allmogen sket i det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Jag är inte rädd för övervakningen i sig men tycker det är oroande beroende på vilka som kan dra fördel av det.

 

Vad gäller terrorism tror jag inte att det överhuvudtaget går att besegra med några maktmedel. Det enda som hjälper är att "älska" bort den, dvs se till att människorna som skulle kunna rekryteras har det så bra, får så mycket utbildning och så mycket respekt att de inte känner sig motiverade att ansluta sig till terrororganisationer.

 

Man kan ju konstatera att google lägger in annonser som är anpassade efter vår surfning; dom som utformat denna anpassning är i allra högsta grad fördomsfulla. När jag letar efter reservdelar till datorn eller iphonen kommer erbjudanden om asiatiska kvinnor som ett brev på posten. Om jag däremot letar efter recept på olika smörgåstårtor tycker dom att jag behöver parfymer och nya skor.

Det ska bli intressant att se vad mina senaste sökningar leder till för reklam.

Redigerad av Kabo
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Man bör dock - för att lugna dom som inte förstår hur IT och internet egentligen funkar - klargöra vad man kan veta och inte veta om en människa genom t.ex. internet.

Det är ju bara databaser som säljare har - t.ex. Apple (iTunes Store) - där ett kreditkort är kopplat till en identitet - som spionen verkligen kan koppla görningar till en fysisk person.

 

Många tror t.ex. att Google vet deras surfvanor och anpassar sökträffar och reklam därefter. Detta stämmer givetvis inte; Google känner till ett IP-nummers surfvanor och anpassar sökträffar och annonser efter det. Dessutom lägger dom kakor i datorn bakom det specifika IP-numret. Det finns nu många som tror att Google vet allt om en som fysisk person - och att även om man sätter sig och surfar på t.ex. en dator på ett web-cafe - så anpassar Google allt efter en som person :-D.

Om man inte gett Google riktiga identitestuppgifter som IRL kan leda till en fysisk person så vet dom givetvis inte ett smack om den personen. Google känner bara till datorers och IP-nummers vanor :-D

Så - om man byter ut IP-numret och rensar ut kakorna så måste Google börja om från början.

Jag möter många som i sin okunskap inte känner till detta - det är vanliga människor med låg eller ingen kunskap om teknik - samma personer som tror att man kan använda en mobiltelefon för avlyssning/buggning även om den är avstängd (vår SÄPO-chef trodde också på detta innan någon rättade honom - pinsamt, men han är ju bara en byrokrat, dom på fältet vet ju hur det funkar så klart).

 

Många vet inte heller att man kan slippa reklamen genom en liten plugg till webbläsaren. Detta funkar inte till iOS...men hur är det med Andromeda? Någon som vet?

Jag har själv inte sett reklam på en Mac på många, många år. Allt blir ju rappare också så klart när webbläsaren slipper rendera all denna skit.

 

 

Redigerad av Zimmerman
  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Många tror t.ex. att Google vet deras surfvanor och anpassar sökträffar och reklam därefter. Detta stämmer givetvis inte; Google känner till ett IP-nummers surfvanor och anpassar sökträffar och annonser efter det.

Googles spårning baseras inte alls på ip-nummer. Det vore tämligen meningslöst av många anledningar. Dels så ser inte Google ipnumret för din dator utan för din router/nat/brandvägg. Om du sitter på ett företag, skola, hotell eller bara i en stor familj så visas samma ip för alla som sitter bakom routern. Dessutom använder de allra flesta mobila enheter nu för tiden (laptops, mobiler, plattor) och rör sig mellan olika nätverk dagligen. Dessutom har de allra flesta uppkopplingar dynamiska ip-nummer som kan ändras från dag till dag. Google håller bara koll på dig via kakor på respektive enhet. Däremot har de inga problem i teorin att ha hygglig koll på vem du är IRL. Det finns ganska avancerade algoritmer som genom att tolka vad du pysslar med på nätet och varifrån du gör det som kan räkna ut vem du är. De allra flesta servrar du ansluter till använder Googles tjänster (Google Analytics, mfl) vilket gör att de vidarebefordrar information om dig när du ansluter. Även detta forum skickar information till Google när du loggar in här.

Det går att blockera samtliga adresser som Google använder för att spionera, men det kräver tredjeparts-programvara och skapar en del trassel i vardagssurfandet. Jag tillhör själv den skara som blockerar alla snokartjänster jag känner till. Inte för att jag är orolig eller rädd utan bara av princip.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Många vet inte heller att man kan slippa reklamen genom en liten plugg till webbläsaren. Detta funkar inte till iOS...men hur är det med Andromeda? Någon som vet? ...

 

Man måste roota (ungefär som att jejlbrejka) en Android (jag antar att du menar det) för att kunna installera adblock. Senare versioner av Android låter sig dock inte rootas, i alla fall inte när jag kollade upp saken senast med min Android, som har Sonys variant av ICS 4.0.4. Det är ett inlåst elände med reklamen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

snowreeler

http://www.dn.se/ekonomi/han-avslojade-overvakningen/

 

Här är han som avslöjade den senaste omgången av övervakning. Hela den här affären påminner på nåt vis om det Oscar Wilde sa rörande rävjakt: The unspeakable chasing the uneatable. Det är lika absurt och onödigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Postad (redigerade)

Man bör dock - för att lugna dom som inte förstår hur IT och internet egentligen funkar - klargöra vad man kan veta och inte veta om en människa genom t.ex. internet.

Det är ju bara databaser som säljare har - t.ex. Apple (iTunes Store) - där ett kreditkort är kopplat till en identitet - som spionen verkligen kan koppla görningar till en fysisk person.

 

Många tror t.ex. att Google vet deras surfvanor och anpassar sökträffar och reklam därefter. Detta stämmer givetvis inte; Google känner till ett IP-nummers surfvanor och anpassar sökträffar och annonser efter det. Dessutom lägger dom kakor i datorn bakom det specifika IP-numret. Det finns nu många som tror att Google vet allt om en som fysisk person - och att även om man sätter sig och surfar på t.ex. en dator på ett web-cafe - så anpassar Google allt efter en som person :-D.

Om man inte gett Google riktiga identitestuppgifter som IRL kan leda till en fysisk person så vet dom givetvis inte ett smack om den personen. Google känner bara till datorers och IP-nummers vanor :-D

Så - om man byter ut IP-numret och rensar ut kakorna så måste Google börja om från början.

Jag möter många som i sin okunskap inte känner till detta - det är vanliga människor med låg eller ingen kunskap om teknik - samma personer som tror att man kan använda en mobiltelefon för avlyssning/buggning även om den är avstängd (vår SÄPO-chef trodde också på detta innan någon rättade honom - pinsamt, men han är ju bara en byrokrat, dom på fältet vet ju hur det funkar så klart).

 

Många vet inte heller att man kan slippa reklamen genom en liten plugg till webbläsaren. Detta funkar inte till iOS...men hur är det med Andromeda? Någon som vet?

Jag har själv inte sett reklam på en Mac på många, många år. Allt blir ju rappare också så klart när webbläsaren slipper rendera all denna skit.

 

 

Det måste vara en försvinnande liten del som tror detta? Kanske ska man inte generalisera och tro att människor inte vet bättre än så. Även om det förmodligen finns de som tror att "storebror ser dig" när de sitter vid sin dator.

 

Jag tycker att hela frågan om Övervakningssamhället är lite överdrivet? Vem skulle vara intresserad av om jag skriver bin laden eller al qaida i ett mail eller som här i en tråd i ett forum? Inte någon skulle jag tro. Även om jag naturligtvis vet att tekniken finns för att ha koll på all mailflöden osv osv

 

Däremot retar det mig något enormt med dessa styrda reklamflöden, kommer väl ihåg hur jag en gång för några år sedan köpte en datakabel från en webbutik och hur det sedan dök upp massor med reklam överallt på alla möjliga datatillbehör... Det är skönt att numera slippa all denna reklam tack vare blockeringen!

 

----------------

 

Det blir allt vanligare att våra medicinska journaler läggs ut på nätet, så att jag som patient kan sitta hemma på kammaren och läsa min egen journal. Det är bra!

 

Om mitt personnummer kommer på vift så är det ingen större fara, men tänk om en journal kommer på vift?

 

Jag är mer orolig över att saker kan få fötter ute på nätet, än att Storebror ser mig!

 

Jag är mer orolig över att någon ska hacka mitt kontonummer till mitt bankkonto än att Storebror ser mig! Numera har jag aldrig mer än lite fickpengar på det konto jag använder när jag betalar något.

Redigerad av kiplon
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man bör dock - för att lugna dom som inte förstår hur IT och internet egentligen funkar - klargöra vad man kan veta och inte veta om en människa genom t.ex. internet.

Det är ju bara databaser som säljare har - t.ex. Apple (iTunes Store) - där ett kreditkort är kopplat till en identitet - som spionen verkligen kan koppla görningar till en fysisk person.

 

Många tror t.ex. att Google vet deras surfvanor och anpassar sökträffar och reklam därefter. Detta stämmer givetvis inte; Google känner till ett IP-nummers surfvanor och anpassar sökträffar och annonser efter det. Dessutom lägger dom kakor i datorn bakom det specifika IP-numret. Det finns nu många som tror att Google vet allt om en som fysisk person - och att även om man sätter sig och surfar på t.ex. en dator på ett web-cafe - så anpassar Google allt efter en som person :-D.

Om man inte gett Google riktiga identitestuppgifter som IRL kan leda till en fysisk person så vet dom givetvis inte ett smack om den personen. Google känner bara till datorers och IP-nummers vanor :-D

Så - om man byter ut IP-numret och rensar ut kakorna så måste Google börja om från början.

Jag möter många som i sin okunskap inte känner till detta - det är vanliga människor med låg eller ingen kunskap om teknik - samma personer som tror att man kan använda en mobiltelefon för avlyssning/buggning även om den är avstängd (vår SÄPO-chef trodde också på detta innan någon rättade honom - pinsamt, men han är ju bara en byrokrat, dom på fältet vet ju hur det funkar så klart).

 

Många vet inte heller att man kan slippa reklamen genom en liten plugg till webbläsaren. Detta funkar inte till iOS...men hur är det med Andromeda? Någon som vet?

Jag har själv inte sett reklam på en Mac på många, många år. Allt blir ju rappare också så klart när webbläsaren slipper rendera all denna skit.

 

Fast vad menas med en avstängd telefon? Mina lurar de här årtusendet har inte haft någon riktig strömbrytare och de senaste har inte heller något batteri som jag kan pilla loss själv. Men luren blir väl avstängd när jag petar på skärmen för att bekräfta att jag vill stänga av? Jag antar det för sedan räcker det ju att jag petar på en knapp så lyser igen och är definitivt inte avstängd. Den kan även få nya funktioner helt trådlöst. Men den kan inte avlyssnas.

 

Förväntar du dig att folk med låg teknikkunskap ska veta hur internet fungerar? Hur många vet hur det gamla telenätet (koppartrådarna) fungerade?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Förväntar du dig att folk med låg teknikkunskap ska veta hur internet fungerar? Hur många vet hur det gamla telenätet (koppartrådarna) fungerade?

Nej, det är just därför jag gjorde inlägget (som rättats på några punkter).

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag tror också på att Google m.fl. kan ha ganska bra koll på mina surfvanor via kakor, avancerade algoritmer etc.

 

Men trots detta så träffar ungefär 95% av alla annonser på Facebook/Google helt fel.

 

Nu har jag ju sedan ett tag tillbaks blockerat så mycket jag kan - av princip - för att inte bli trackad, men de gissade lika fel före jag ordnade med detta.

 

Min slutsats: Google, Facebook med fler har inte en aning om vem jag är. Deras "riktade" reklam är grova generaliseringar baserat på att de räknat ut att jag är man och vart jag bor. Ibland verkar de inte ens ha koll på det.

 

Inte ens Facebook, som jag ändå frivilligt försett med en massa information om mig själv, verkar ha en aning om vem jag är. Och de ska vara värda fantasibelopp baserat på föreställningen att de vet allt om folk och spekulationer om vad den informationen är värd.

 

Alltså samma företag som dagligen tycker att jag behöver damskor...

 

//KJ

  • Rösta upp 1
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är min fråga, som jag vill hålla fri från såväl politiktråden som andra trådar om internet, är detta med övervakning av internet och medborgarna en oantastlig sanning eller är det överdrivna konspirationsteorier ...

Nu tror jag nog att i det här fallet är det så myck mörkerläggning och munkorgar överallt, så att överdriva till max och konspirera vansinnigt - sen ligger man nog rätt nära sanningen. :)

 

Om man hoppar tillbaka ett par steg. Det framgick ju efteråt att tillslaget mot PirateBay kom till efterpåtryckningar. Så helt rimligt känns det ju inte att ev USA var påtryckande om att vi skulle signalspana (FRA). Sen enligt en artikel i AB, säger PP att Sverige låg bakom datalagrings-direktivet i EU, som det sen hette att vi skulle införa för att EU ville. Och EU har ett "utbytesavtal av/med datauppgifter i texten "data-sharing agreement" med USA. Det känns ju såklart väldigt konspiratorisk, men samtidgt inte helt ologiskt att plussa ihop allt i en händelseljedja. De måste nog ha en ordentlig hållhake på oss.

 

EU är bra. De gick ut redan första dagen och var upprörda, och kommer söka lagstiftning mot det här. Merkel var ut i dag och har sagt att hon skall ta upp det med Obama nästa veca vi ngt besök. Men här i Sverige. Har inte hört en enda politiker uttala sig i frågan (el blivit intervjuad). Ja, sånär som på den artikeln där i AB. Kan ju ha missat nåt, men inget man läst/sett i a f.

 

Positivt nu är ju i a f att senaten börjar kräva korten på bordet. http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/11/obama-administration-pressure-nsa-surveillance (samma artikel som ovan)

 

- - -

 

Som jag förstått det, så får de inte enligt lag övervaka egna, och att övervakningen skulle inte vara riktad mot amerikaner eller boendes i USA. Så det innebär väl då att övervakningen gäller - ja, resten av världen.

 

En annan sida (hittade den inte just nu) hade ifrågasatt det nästan synkroniserade neklandet från ITjättarna. Och analyserat ner det. Allt de sa va i princip rätt men lämnade hel klart öppningar för att de var inblandade.

 

Jaja, jag känner mig inte så orolig. Anv inte "molnet" mer än lite Dropbox o lite Twitter. Har inte sett Dropboxs namn än i ngn artikel, och Twitter hade ju satt sig på tvären innan (mot allmänt utdelande av data). Har 1 Googleadress kvar (snart borta den med), men jag är aldrig inloggad, och jag kör popmail.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Positivt nu är ju i a f att senaten börjar kräva korten på bordet. http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/11/obama-administration-pressure-nsa-surveillance (samma artikel som ovan)

Nu har de stämt "staten": http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/11/nsa-surveillance-challenged-court-data , http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/12/anger-mounts-congress-telephone-surveillance-programmes

 

Sen vill "IT-jättarna" kunna få lämna ut info om vad det är som lämnas ut (de har alltså munkavle på sig idag?): http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/12/microsoft-twitter-rivals-nsa-requests

 

...och EU jobbar på :yeahbaby:: http://www.guardian.co.uk/world/2013/jun/11/europe-us-privacy

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share




×
×
  • Skapa nytt...