Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tidning byter fotografer mot iPhone


Nyhetsroboten

Rekommendera Poster

snowreeler

Är kamerafunktionen i dessa telefoner tillräckligt bra då för att ge bilder med kvalitet nog för tidningarna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tja, kameran funkar rätt bra :)

 

post-67957-0-99217100-1370107918_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är kamerafunktionen i dessa telefoner tillräckligt bra då för att ge bilder med kvalitet nog för tidningarna?

Nej! Dessutom är journalisterna inte fotografer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra nyhetsbilder kan ha nästan hur dålig kvalitet som helst, bildjournalistik är inte samma sak som fotografi. En fördel är givetvis om bilderna faktiskt är bra. Att ha 28 professionella fotografer är i sig ingen garanti för god bildjournalistik, jag har jobbat med fotografer som ingalunda var bildjournalister, och ett resultat därefter. Duktiga fotografer som också tänker journalistik är guld värda, och som sådan hyllar jag gärna min forne kollega Dan Rapp på Smålänningen i Ljungby. Som nattchef tog jag in den bästa nyhetsbilden, och det knorrades emellanåt från fotografhåll om att den var tekniskt dålig. Det struntade jag fullständigt i. Med det sagt är utvecklingen naturligtvis ändå oroväckande överlag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är kamerafunktionen i dessa telefoner tillräckligt bra då för att ge bilder med kvalitet nog för tidningarna?

Jodå, men det finns väl viss risk för att tidningarna kommer att bli väldigt mkt bredare framöver. (Så fort journalisterna inser att man kan göra koola panaroamabiler med telefonen). :borstatanderna:whistle.gif
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Papperversionen av dagstidningar är väl så lågupplösta att det inte märks någon större skillnad? Fast det kan väl vara lämpligt att behålla någon som kan hantera en riktig kamera, fotografera fotboll med telefon verkar inte smidigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Utan teleoptik kan man inte bedriva seriöst journalistisk fotografi. Det måste ju ändå alla fatta.

Nog är det meningen att journalisterna i Chicago ska ha med sig kameror med teleoptik - små kompakter t.ex.

 

En iPhone - eller vilken smartphone som helst med dessa fasta vidriga vidvinkellinser - kan man bara använda journalistiskt i ett mycket litet antal situationer.

 

Det är inte upplösning det handlar om - det racet blev ointressant redan för många år sedan. Det är optiken (tele!) och dynamiska omfånget (ljust bränner ut på iPhone-foton) som det handlar om.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Expressen kickade ju sina fotografer för några år sen, men har återanställt de flesta tror jag.

Det här handlar om ekonomi inte kvalitet. Jag tror inte journalisterna kan bli bra fotografer, till det krävs en helt annan utbildning och öga för bild. Ja, fotograferna blir säkert inte bra journalister heller. Det finns en anledning till att de här två yrkena finns och samarbetar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra nyhetsbilder kan ha nästan hur dålig kvalitet som helst, bildjournalistik är inte samma sak som fotografi. En fördel är givetvis om bilderna faktiskt är bra. Att ha 28 professionella fotografer är i sig ingen garanti för god bildjournalistik, jag har jobbat med fotografer som ingalunda var bildjournalister, och ett resultat därefter. Duktiga fotografer som också tänker journalistik är guld värda, och som sådan hyllar jag gärna min forne kollega Dan Rapp på Smålänningen i Ljungby. Som nattchef tog jag in den bästa nyhetsbilden, och det knorrades emellanåt från fotografhåll om att den var tekniskt dålig. Det struntade jag fullständigt i. Med det sagt är utvecklingen naturligtvis ändå oroväckande överlag.

En undran, tog du in undermåliga journalistalster med samma argument?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En undran, tog du in undermåliga journalistalster med samma argument?

Om du menar om en annan än den bäst skrivna artikeln har toppat ettan och löpet, så, ja, absolut, många gånger. Undermåliga bilder och artiklar försökte jag naturligtvis rädda. Det är lättare med texter än med bilder, kan jag avslöja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du menar om en annan än den bäst skrivna artikeln har toppat ettan och löpet, så, ja, absolut, många gånger. Undermåliga bilder och artiklar försökte jag naturligtvis rädda. Det är lättare med texter än med bilder, kan jag avslöja.

Alfabetoshop? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Apropå att rädda bilder kan jag avslöja att Smålänningens vd ville införa (och faktiskt införde) Fotostation, ett program, för att ersätta den skicklige grafiker som satt och efterbearbetade bilder. Med stolthet i rösten sade vd:n att Fotostation klarade av att göra 80 procent av alla bilder bra i tryck. Jag påpekade då att så var det redan, men att det var de 20 procenten som vi har problem med och som grafikern satt och slet med. I det läget var jag bara besvärlig och bakåtsträvande... Detta var i början av 2000-talet, då räknenissarna tog över allt mer. De har spridit sig sedan dess.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Berglund's Brain Bites Better, heter programmet... :P

Bra! +1

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är givetvis lättare att lära dom som kan skriva att ta hysade bilder som kan publiceras efter lite shoppande. Att lära fotografer att skriva är nog en tuffare nöt. :-). Det är betydligt färre som kan skriva - framför allt skriva koncentrerat för nyhetsmedia - än vad det är som kan fota. Tekniken har gjort foto hyfsat enkelt, men skrivande...tja, det är som det är...oförändat en hjärnverksamhet sedan begynnelsen. Någon hårdvara som fixar det finns inte.

Men...teleoptik måste man ha. Att ingen annan här markerat denna fundamentala sanning färvånar mig. Det där med iphone är bara trams.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Det är givetvis lättare att lära dom som kan skriva att ta hysade bilder som kan publiceras efter lite shoppande. Att lära fotografer att skriva är nog en tuffare nöt. :-). Det är betydligt färre som kan skriva - framför allt skriva koncentrerat för nyhetsmedia - än vad det är som kan fota. Tekniken har gjort foto hyfsat enkelt, men skrivande...tja, det är som det är...oförändat en hjärnverksamhet sedan begynnelsen. Någon hårdvara som fixar det finns inte.

Men...teleoptik måste man ha. Att ingen annan här markerat denna fundamentala sanning färvånar mig. Det där med iphone är bara trams.

Inlägg 7?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...