Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook Air eller Pro?


Rivah

Rekommendera Poster

Jag är helt ny i Mac världen och har precis köpt mig en Iphone och är såld.
Det är dags för mig att även köpa en Macbook av något slag och har alltid varit inne på en Air eftersom den är lätt att ha med sin jämfört med Pro.

men jag är tveksam på om jag tänker rätt och är orolig för att det inte är tillräckligt utrymme på air.
Jag kommer främst använda den till surfande, skriva och viss film och musik lagring.

 

Vad tror ni Mac vana användare?
Tacksam för alla tips och tankar jag bara kan få!!!

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är ju bara du som vet hur mycket musik och film du vill lagra på datorn och kunna ta med dig.

Vad använder du för utrymme på din nuvarande dator för det ändamålet? Måste det inte följa med dig överallt så är ju en extern disk ett alternativ.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte nya Macbook Pro Retina 13,3 tum förra veckan. Jag rekommenderar den starkt före Air.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

MBPron i sin nuvarande form är hur smidig som helst! Men hade du en iMac så skulle jag säga Air eftersom du då redan har en riktig maskin. Om den bärbara blir din enda fullvuxna dator så ta en Pro. Den har också mycket bättre skärm med bra färgåtergivning. Där brister Airen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

har haft både air o pro,o kan starkt rekommendera PRO! (om du inte har några större krav...)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder i nuläget en 13" Air med 128 Gb SSD och 4 Gb RAM samt 1,8 GHz i5. Den fungerar strålande till att använda i skolarbetet och är lätt att transportera. Seghet är inget jag märker av. Jag har min musiksamling lagrad på datorn och filmer på en extern hårddisk. Om jag vet med mig att jag ska vill titta på film på resande fot lägger jag över de filmerna som jag vill se.

 

Min rekommendation, baserat på dina användningsområden och det högre priset på Pro:n är att köpa Air:en. Har du däremot gott om pengar och känner att skärmen är viktig för dig ska du satsa på Pro:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder i nuläget en 13" Air med 128 Gb SSD och 4 Gb RAM samt 1,8 GHz i5. Den fungerar strålande till att använda i skolarbetet och är lätt att transportera. Seghet är inget jag märker av. Jag har min musiksamling lagrad på datorn och filmer på en extern hårddisk. Om jag vet med mig att jag ska vill titta på film på resande fot lägger jag över de filmerna som jag vill se.

 

Min rekommendation, baserat på dina användningsområden och det högre priset på Pro:n är att köpa Air:en. Har du däremot gott om pengar och känner att skärmen är viktig för dig ska du satsa på Pro:n.

Bra information!

 

Har man extern disk, om man nu har många tunga filer, så är MBA 13 tum ett bra alternativ. Den är ju så behändig att ha med sig. MBP är betydligt tyngre tycker jag som inte orkar kånka på tunga väskor överallt.

 

(Man får nog rum med fasligt mycket i en MBA också)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är lite det som går i mina tankar oxå. Jag bär omkring på min dator dagligen så tyngden har ändå mycket att säga.

Filmer kanske jG Max hAr 5 st åt gången annars mest skrivande. Air 13' och PRO 13' kostar lika mycket... 13' känns ändå skönt o ha när man ändå köper en ny dator?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är lite det som går i mina tankar oxå. Jag bär omkring på min dator dagligen så tyngden har ändå mycket att säga.

Filmer kanske jG Max hAr 5 st åt gången annars mest skrivande. Air 13' och PRO 13' kostar lika mycket... 13' känns ändå skönt o ha när man ändå köper en ny dator?!

Om du bara har fem filmer åt gången kommer du inte att lida av 128 Gb, det duger gott.

 

De kostar lika mycket om du tar Pro:n utan retina, annars är det ca 2000 kr i prisskillnad. Om det står mellan Air:en och Pro:n utan retina tycker jag att du ska satsa på Air:en med tanke på det smidigare formatet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

13" Air väger ca 1,3 kg och 13" Pro ca 2 kg. Det är inte länge sedan det var grymt lätt med en 13"-are som bara vägde 2 kg...... det går fort i utvecklingen! Diskussionen går nästan så att man kan få för sig att Pron är lite tung och klumpig........ :tappahakan::hihihi: Gå till en Mac-återförsäljare och känn och titta ordentligt på burkarna. :donjuan:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Haha! Kan erkänna att mitt låter lite knasigt :totaltgalen: . Sant är att ingen av datorerna väger särskilt mycket om man jämför med äldre maskiner, men om vikten är det viktigaste (höhö) så har Air:en en klar fördel. Dessutom är dess yttre så nära hårdvaruporr man kan komma :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 11" Air..... :pompoms: Fungerar väldigt bra. Den har större upplösning så det blir nästan en 13" fast smått.... :donjuan: DEN är bärbar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska du släpa runt på datorn varje dag rekommenderar jag absolut MBA. Visst, den har inte riktigt lika bra skärm som MBP, med tanke på färgåtergivning, men det är inget man stör sig på. Jag har en 11" Air och den skulle lätt klara av dina krav. Vissa säger att man inte klarar sig med en Air som huvuddator, men det går alldeles utmärkt. Se till att köpa en med 256GB SSD bara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

köp en air, har både en pro och en air hemma. airen är så jävla mycke goare att ligga å surfa å grejja med, den är så sjukt liten å smidig.

 

om du inte ska hålla på en jädra massa med photoshop å sånt då, för då kanske du behöver en pro, men ska du bara surfa å sånt så är airen perfekt, köp den minsta å koppla in den till tvn när du ska kolla på film

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

Kul att läsa denna tråden med flera.

Jag funderar på en liten bärbar och står i valet och kvalet mellan en Air eller en Pro.

Jag tror slaget är vunnet till Airens fördel. En liten 11" skulle matcha mitt behov, men då med 8 MB i RAMen.

Sen får jag väl automatisk backup till min AirPort Time Capsule också om jag fattat det hela rätt. Bara att lägga till den nya datorn antar jag, hur fanken man nu gör det? Får bli en senare fråga, MBA först.

Jag har ju en iMac som jag stortrivs med sedan jag bytte PC mot Mac och då måste man ju ha en liten grunka i soffan också. Eller hur?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Min K-hustru har lovat mig en liten att ha i knät, ja en liten dator alltså. Fyller ju år om en dryg vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Air är mest portabel, och skillnaden i vikt mellan Air och Pro ja den är kännbar om man har datorn med sig mycket. Sen finns ju nya 12" också, som verkar absolut smidigast men den ligger högre i pris. Men är portabiliteten viktigast så AIr, definitivt det tycker jag (eller nya 12" om man har pengarna :) ).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Air och är supernöjd med den.

Har några tusen bilder lagrade på den plus en massa program, den fungerar utmärkt! Enda negativa med den är att den inte har en DVD-spelare, men det är egentligen skit samma med tanke på att det går så smidigt att streama idag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Min K-hustru har lovat mig en liten att ha i knät, ja en liten dator alltså. Fyller ju år om en dryg vecka.

Jag fick en MacBook Air.

Frugan döpte den till Skrutten.

Vaffö då då, undrade jag?

Jo du har ju en stor dator på skrivbordet med ett äpple på och den här lilla är ju som ett äppelskrutt i jämförelse.

Är inte min K-hustru rar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enkla svaret på dilemmat Macbook Air eller Pro, det är: Air, utom då du behöver Pro.

:laserbok:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Jag hoppar in här?

Om en vill använda iMovie för enklare videoredigering (inte ens full HD utan 720/1080)

Tror ni då att det räcker med en air med 8gb ram?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...