Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple ringde från Californien?


lassemagnus

Rekommendera Poster

lassemagnus

Hej!

 

Jag har den senaste veckan blivit uppringd 5 gånger av en engelsktalande person med stark utländsk brytning som utger sig att ringa från Apple i Californien. Det är svårt att höra vad han säger, men han menar på att min dator är korrupt eftersom den är smittad av ett virus. Han uppmanar mig att jag ska sätta på datorn och följa hans instruktioner för att rensa den från virus.

Jag vägrar förstås och ber honom skicka mig ett mail istället vilket han säger att han redan gjort. Personen ifråga agerar aggressivt och är påstridig. Till slut slängde jag på luren, men telefonen ringde några sekunder senare men jag avvisade samtalet.

När man registrerade systemet på datorn uppgav man ju namn, adress och telefonnummer. Används dessa uppgifter på detta sätt?

 

Kan det stämma att man ringer från någon Apple-support?

Har någon annan blivit utsatt för något liknande?

 

Lasse M

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

raubtier76

Låter ju fejk lång väg,verkar som han är ute efter nåt annat...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har det ringt någon förut från "Microsoft" och du sagt att du har en Mac?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns inte något virus till Mac OS X. Det finns malware men inte virus.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

lassemagnus

Nej, han sa inget om Microsoft, i alla fall inte vad jag kunde uppfatta.

Det har inte heller hänt tidigare att någon ringt och utgett sig att vara från Microsoft.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det ju onekligen som något nytt bedrägeri, samma innehåll som förr. Iofs är det ju bara att lägga på luren, men man frågar ju sig om de har kommit på ett sätt att installera någon bakdörr på en Mac.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då låter det ju onekligen som något nytt bedrägeri, samma innehåll som förr. Iofs är det ju bara att lägga på luren, men man frågar ju sig om de har kommit på ett sätt att installera någon bakdörr på en Mac.

Tror snarare att de ringer slumpmässigt. Att utge sig för att ringa från Apple kanske är mer trovärdigt än Microsoft? :borstatanderna:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan vara säker på att ingen från Apple ringer dig. Skojja lite med dem.... säg oj och låtsas gå med på det och sen shit datorn dog eller skärmen blev grön eller nåt och skälll på dem för att de förstört din dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FartinAround

Ren bluff. Lägg på luren. Lite intessant dock att dessa bluffare börjat adressera sig till oss mac-fans :borstatanderna:

 

"Sighns of desperation ? :toodeloo:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Det skulle ju vara roligt att spela med och får höra hans instruktioner, så att man får reda på vad det är han är ute efter att lura in en i.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

Naturligtvis är det där en bluff som du inte skall tro på.

 

Men Apple ringer faktiskt ibland. Jag skriver böcker på iBookStore och håller på att skapa ett spel på AppStore, så jag använde samma konto för det. Då ringde någon från Apple i Kalifornien (kunde se telefonnumret) och förklarade att jag måste ha olika konton för böcker och appar.

 

Hon frågade inte efter lösenord och visste naturligtvis ingenting om min dator, bara om mina konton hos Apple. Hon bad mig helt enkelt registrera ett nytt konto för app-utvecklning och återbetalade avgiften på mitt första konto.

 

Så visst kan Apple ringa. Men i ditt fall är det en bedragare. 100%

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Naturligtvis är det där en bluff som du inte skall tro på.

 

Men Apple ringer faktiskt ibland. Jag skriver böcker på iBookStore och håller på att skapa ett spel på AppStore, så jag använde samma konto för det. Då ringde någon från Apple i Kalifornien (kunde se telefonnumret) och förklarade att jag måste ha olika konton för böcker och appar.

 

Hon frågade inte efter lösenord och visste naturligtvis ingenting om min dator, bara om mina konton hos Apple. Hon bad mig helt enkelt registrera ett nytt konto för app-utvecklning och återbetalade avgiften på mitt första konto.

 

Så visst kan Apple ringa. Men i ditt fall är det en bedragare. 100%

Nu var det väl mera frågan om randomcalls i bedrägerisyfte som det handlade om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu var det väl mera frågan om randomcalls i bedrägerisyfte som det handlade om.

 

Lassemagnus frågade följande: "Kan det stämma att man ringer från någon Apple-support?"

 

OlaMontan svarade att de visst kan ringa från Apple....

 

har jag missförstått något ang. din kommentar ?? :nerd:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Lassemagnus frågade följande: "Kan det stämma att man ringer från någon Apple-support?"

 

OlaMontan svarade att de visst kan ringa från Apple....

 

har jag missförstått något ang. din kommentar ?? :nerd:

Eller så är jag inte ritkigt vaken.... :hihihi:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...