Hoppa till innehåll

Foto
- - - - -

Stendöd macbook Air

• Vänligen logga in för att kunna svara
15 svar till detta ämne

#1 Isabellez

Isabellez
  • Medlem
  • 6 inlägg
  • Appleprylar: Macbook air, iMac

Postad 22 maj 2013 klockan 10:42

Jag behöver just nu all hjälp jag kan få. Jag har en macbook air 13" och igår hände något märkligt. Jag kollade på film och plötsligt stängde den av sig, batteriet var uppe i 87% och det var precis som att stänga av en tv. Zappp, plötsligt var skärmen svart och den går nu inte att starta om. Har kopplat in strömsladden men istället för att lysa rött som vid laddning lyser det grönt. Har testat ctrl+shift+alt+strömknappen för att sedan försöka starta om den, men inget händer - den är stendöd..

Någon som har någon som helst koll på vad som kan ha hänt, och vad jag i så fall kan göra? eller är det inlämning till en reparationsverkstad som gäller?

Hoppas någon kan hjälpa mig!
  • 0

#2 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 949 inlägg
  • Plats: Helsingborg
  • Appleprylar: iMac 27" i7, MBP i7, iMac 24" c2d.

Postad 22 maj 2013 klockan 10:55

Återställ SMC:

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

Återställ NVRAM (eller PRAM):

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

• 0
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!

#3 Isabellez

Isabellez
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 11:01

I och med att datorn är avstängd och inte går att starta vet jag inte om de där grejerna fungerar... Testade att återställa SMC men den reagerar inte på knapptryck, samma gäller den sistnämnda. Tyvärr...
  • 0

#4 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 949 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 11:03

Då är det nog bara att lämna in, tyvärr.

• 1
Du bör givetvis se till att alltid ha mer än en kopia av dina filer, helst lagrade på annan plats. Tänk på stöld, brand, översvämning, åska, hårdvarufel, mjukvarufel, handhavandefel...

#5 pettzon1

pettzon1
  • Medlem
  • 1 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 12:41

Jäntans Macbook air kan också vara helt dö emellanåt... det vi har gjort för att lyckas starta den igen är att hålla ner startknappen i 20-30 sekunder , sen brukar den starta...

• 0

#6 jackes98

jackes98
  • Medlem
  • 12 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 14:28

Samma sak hände mig så jag lade in datorn i frysen i några minuter. Efter det gick den igång som vanligt :-)
  • 0

#7 Isabellez

Isabellez
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 15:22

Whaaaaaaaaaat..?
  • 0

#8 Gojlos

Gojlos
  • Medlem
  • 1 303 inlägg
  • Plats: Göteborg
  • Appleprylar: iMac 24, MacBook Pro 13, Mac mini, iPad mini, iPhone 5

Postad 22 maj 2013 klockan 16:51

Hur många grader ska frysen stå på?

Nej, det är nog bäst att lämna in din lilla pärla.

Redigerat av Gojlos, 22 maj 2013 klockan 16:51.

• 0

"Bättre att tiga och tas för en idiot än tala och undanröja varje tvivel"

#9 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 949 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 16:53

Det ska nog gå bra att ha den i frysen:

"Temperatur vid förvaring: -24° till 45 °C"

http://www.apple.com...kair/specs.html

• 0

#10 Isabellez

Isabellez
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 17:07

Om man nu stoppar in den i frysen (verkar enligt många som att det fungerar, hur konstigt det än verkar) hur länge ska den var inne då ungefär? Någon timma?
  • 0

#11 Telly82

Telly82
  • Medlem
  • 22 949 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 17:30

Inte en aning.

Men du bör låta den vara i rumstemperatur lika länge som den var i frysen innan du försöker koppla in den eller sätta igång den.

• 0

#12 jackes98

jackes98
  • Medlem
  • 12 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 18:37

Om man nu stoppar in den i frysen (verkar enligt många som att det fungerar, hur konstigt det än verkar) hur länge ska den var inne då ungefär? Någon timma?

Ca 5-10 minuter har jag haft min i utan problem, om du har den längre vet jag inte vad som kommer hända...men enligt Apple så ska det ju gå bra :)
  • 0

#13 sate1337en

sate1337en
  • Medlem
  • 71 inlägg
  • Appleprylar: -_-"

Postad 22 maj 2013 klockan 22:26

Lyser MagSafe-Dioden på laddaren när du sätter dit den på sidan av datorn? Lyser den så betyder det att datorn fortfarande tar emot ström i alla fall, vilket kan innebära att det är top case (strömknappen) som inte fungerar och i värsta fall moderkortet som inte kan ta emot ström. 

Vill du så kan du alltid öppna datorn själv, förutsatt att du har en pentalobskruvmejsel hemma, och dra ut batterisladden och sedan sätta in den igen. Då genomförs också en SMC-reset, som ibland inte fungerar när man endast gör den med knapparna. Kom dock ihåg att batteriet är mjukt och mycket känsligt, så var försiktig. 

• 0

#14 Isabellez

Isabellez
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 22 maj 2013 klockan 23:12

Det lyser grönt när jag ansluter strömsladden, så den känner av strömmen men laddar inte. Har lämnat över datorn till min datakunnige farfar som även han misstänkte moderkortet, får hoppas på det bästa nu! Skippar nog att försöka dissekera datorn, hahaha
  • 0

#15 Stereotypen

Stereotypen
  • Medlem
  • 3 146 inlägg
  • Appleprylar: MBA 11,6" 4/128 1,7 i5

Postad 10 juni 2013 klockan 22:25

Hur går det?

• 0

Lagar/Köper din trasiga Mac-dator.

#16 Isabellez

Isabellez
  • Medlem
  • 6 inlägg

Postad 11 juni 2013 klockan 07:59

Den gick inte att rädda tyvärr... Helt stendöd. Vet inte vad felet var än heller, så, bara att köpa nytt
  • 0

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar