Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Är Nexus 7, android något hot mot ipad?


DruttenSE

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag har en arbetskamrat som är Android nörd och hela tiden får jag hör i från honom att det är det bästa systemet och det är fritt, inge toppstyrning m.m.m. (jag skriver m.m. bara för att slippa skriva alla kommentarer från honom)

Bara för att inte argumentera om ett system som jag inte har någon erfarenhet av så har jag köpt in en android enhet.

Jag konstatera att slänga ut 6 000 kr på en android telefon som sedan kanske hamna i byrålådan var en ekonomisk förlust och i samma veva så tänkte jag köpa mig en padda eftersom min gamla har börjat bli gammal och handen på hjärtat så vill man ha något nytt då och då.

Jag konstatera att en ny stor padda med retina display var dyr men lite onödigt eftersom jag hade en stor padda, även om den var gammal.

Då kom jag på en ipad mini, det kan vara något men eftersom dom inte har någon retina display så kändes det som att köpa gammal teknik till ett dyrt pris.

Så när diskutionen kom upp om android systemet så tänkte jag om och köpte en Nexus 7 32 Gb för 2 300 kr på SIBA och tittar på pris skillnaden så var den här 2 000 kr billigare än Ipad mini 32Gb

(stirra er inte blind på det här nu utan jag förklarar senare)

 

Nexus 7 är en som den säger en 7" skärm med en 1 280 x 800 (216 ppi) en NVIDIA® Tegra® 3, fyrkärning processor med 1Gb ram och dom vanlig lull, kamran är på 1.2Mp kamara som är till för video samtal.

Det som först slår en när man packar upp den är att man inte behöver sträcka ut fingrana till bristning gräns när man håller med en hand och att det får plats med i inner fickan utan problem.

 

Nu till intrycken och enheten!

Det som google inte klara om att gör Android system smidigt, det tar dom igen med brutalitet genom att sätta ditt cpu som motsvara Ipad kommande plattor, om så där om 5 år.

Ska man förklara det enkelt så blir det så här.

 

Android systemet är som att ha en super bil som har en V12 motor i sig bara för att köra i 100 km/h medan Ipad är som en Citoén C1 (Googla på det whistling.gif) som har en liten motor som dricker 0,3 liter per mil men den kan man också köra 100 km/h med andra ord det man brister i ett optimalt OS kompenserar man genom hårdvaran.

 

Nu till själva OS Android.

 

Den största argumentet för att man ska köra Android system är att det är ett fritt system, öppen.

Jo, visst är det öppet men med öppenhet så ser bovarna ett sett att lura folk på pengar.

Så min största osäkerhet på android systemet är just säkerheten, ta bara en sådan sak som när man köper ett program eller tankar ner ett program.

När du installera programmet och man läser vad programmet vill ha tillgång till i enheten blir man i bland mörkrädd.

 

Vid en installation vill programmet kunna ringa ut på min telefon, nu fanns inte den funktion på plattan men en då, sedan vill den kunna sända iväg mail, ändra utgående mail, sända sms, komma åt mina kontakter, sända rapporter med info om min enhet med mina uppgifter, sända iväg gps uppgifter.

 

Nu ska jag säga att det är inte alla program som vill ha alla dom här grejerna som jag har lista här ovan.

Tittar på hur går till när man installerar på paddan så kan jag nog säga att den är mycket mera säker för oftas vill programmen bara sända push notiser till dig och där kan du svara ja eller nej.

 

Finns det inget gott att säga om Nexus 7 då ?

Jo, du kan göra massor av inställningar på den, ändra ikoner och en del andra saker men frågan är om det är det är det viktigast saken på telefon.

Är det inte att du kan chatta, sända sms, surfa, spela, på ett enkelt sätt och utan att behöva ställa in en massa saker som är mera viktigt.

Vi kan ta en funktion som jag anväder här hemma och det är att fjärrstyr belysningen genom att har radio sändare som sänder ut signaler till en liten enhet som sitter i min media dator (Mac mini).

Den är sedan koppla via internnet så att via min Ipad och Iphone 5 kan jag styra belysning från vilket platsen på jorden bara jag har en internet kopplin.

Till Iphone/Ipad så var det ett program när man hämta den på app store men till Android systemet så luta sig programmet på en tredje parts program, vilket är en säkerhets problem men även en gammal teknik som dom flest OS framställarna försöker lämna.

 

Det gör att systemet kommer att bli slöt för den måste ha en del program igång i bakgrunden.

 

Så som slutsats, skulle jag kunna köpa en android telefon eller en större platt med android system.

Den frågan måste jag nog svara NEJ på och det hänger ihop med följande.

 

1 Säkerheten är inte fastställd för bakom 10 ärliga utvecklar står säkert 2 oärliga och dom två kan ställa till med stora problem.

2 Att man kompenserar ett dålig optimerad OS med mera CPU kraft och mera minne är inte den bästa lösningen.

3 Alla som inte har till Apple OS (vilket är bara en ) måste hoppa på Android tåg och då blir OS urvattnad med special lösningar som är halv dana och fungera dåligt.

4 Installerade program vill ha uppgifter som är känsliga och som dom inte har med att göra.

5 Man får vad man betalar för, d.v.s lågt pris är en produkt som håller inte samma kvalité som paddan.

 

Det här är några personliga reflektor på Nexus 7 och android systemet.

 

Även om det är nu är det mest tillverkade systemet för tillfället så betyder inte att det är bästa.

Systemet Android kommer att bli bra i framtiden men nu är det är det en ost med stora hål i säkerheten. Därför kommer jag i fortsättning köpa Iphone/Ipad/Imac/mac mini även om det är dyrare. Nu frågar ni vad jag kommer att göra med Nexus 7 som jag har köpt, jo, den kommer att finns kvar och jag kommer att använda den eftersom den får plats i min innerfick på min jacka men den dagen som slutar att fungera så blir det inte någon ny.

 

That´s all.

Trevlig Påsk

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu till intrycken och enheten!

Det som google inte klara om att gör Android system smidigt, det tar dom igen med brutalitet genom att sätta ditt cpu som motsvara Ipad kommande plattor, om så där om 5 år.

Ska man förklara det enkelt så blir det så här.

Android systemet är som att ha en super bil som har en V12 motor i sig bara för att köra i 100 km/h medan Ipad är som en Citoén C1 (Googla på det whistling.gif) som har en liten motor som dricker 0,3 liter per mil men den kan man också köra 100 km/h med andra ord det man brister i ett optimalt OS kompenserar man genom hårdvaran.

Om det nu inte vore som så att hårdvaran i dyrare Android-enheter och de i i-enheter är i stort sett likställd. Inga skillnader på 5 år, snarare 0,5 år.

Och nej, Nexus 7 är varken ny eller snabb i jämförelse med andra enheter som finns ute nu.s

 

Skillnaden som man kan se mellan Android och iOS-enheter på hårdvaran är att Android-enheter tidigare går upp i större RAM-storlek samt har en tidigare adoption av ny hårdvara då det är fler telefoner som tillverkas hela året om. Android är en motherf**ker när det kommer till minnesavändning, slukar allt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Hej

Nu har jag haft Nexus 7 i 1 och halv månad och har kommer en liten rapport och funderingar som jag haft under tiden som har gått.

 

Vi börjar med den springande punkten, säkerheten på Android systemet och den kan summera med ett ord, dåligt.

Jag var tvungen att installera ett säkerhetsprogram så att inte Nexus får in några program som visar popupfönster med reklam eller vill utnyttja telefonens övriga funktioner.

 

Om vi tar en så sipel sak som en levande bakgrund, för man vill ha någon snygg bakgrund.

 

 

Då går man in på Google Play, deras app store och bläddra fram en snygg levande bakgrund, klickar på installera och den tankas ner.

 

Hade jag inte något säkerhets program i paddan så hade den nu installera några typer av trojaner, föresten se på bilden nedan så förstår nig vad jag menar.

 

Först efter man trycket Installera så dyker den bilden upp

 

post-19277-088491500 1368614565_thumb.png

 

 

Efter själv installation så kickar säkerhetsprogrammet in och varnar för den installationen.

post-19277-030395200 1368614769_thumb.png

 

 

Om man trycker på Detaljer om vad varning gäller så kan man läsa på vad programmet vill göra en gång den har installerat.

post-19277-020520000 1368614797_thumb.png

 

 

Jag har med det här programmet sluppit en del reklam men ändå måste jag ha ett säkerhetsprogram för att var säker på att någon inte själ min uppgifter eller använder min enhet utan att jag vet om det.

 

Nästa bit är att göra om skärmbilden efter sig eget huvud eller som man vill, det är en av dom få grejerna som jag tycker är bra.

Jag kan själv lägga saker som jag använder mest av på skrivbordet utan allt annat ligger runt omkring och mer eller mindre stör.

Så min skrivbord ser ut så här.

 

post-19277-023348600 1368615216_thumb.png

 

 

Flexibiliteten Nexus 7 är något som är en positiv sak, att jag kan välja en annan videospelare en den inbyggda något som jag saknar på paddan men vi hoppas att det kommer, samma sak gäller vilken webbläsare jag vill ha som förinställd.

Så när det gäller flexibel så vinner Nexus 7.

 

Batteri tiden är Nexus 7 är dåligt, väldigt dåligt eftersom Asus som tillverkar plattan har satsa på kraftfulla hårdvara till ett OS som inte är optimerade, nu fundera ni vad jag menar med det.

Jo, eftersom Google os är linux baserad och skall passa många olika enheter från olika tillverkare så måste man kompromissa hela tiden så att det ska funka, därför måste man bygga enheter som har kraftfull cpu m.m.m.

 

Medan Ipaden går hand i hand när det gäller när det gäller os och hårdvara, därför får paddan längre batteri tid än Nexus 7.

 

(Kom, inte dragande med artikel från tidning som är part i målet, utan detta är vad jag upplever)

 

 

För att avsluta det hel så kan summera Nexus 7 med den vinner med flexibiliteten, men förlorar i säkerheten och batteritiden.

 

Om jag stod i dag och vald mellan en Nexus 7 och en Ipad 4 så blir det en Ipad 4 utan tvekan.

 

Det var min lilla fundering och koll på Nexus 7,

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker inte Android vs Ios är vidare relevant, båda har sina för- och nackdelar.

Jag gillar Android OCH Ios.

 

Till Nexus 7 vs Ipad:

Jag köpte en Nexus 7 p.g.a. att jag var intresserad av en tablet, och den hade fått bra omdömen.

Den hade också en bra formfaktor och körde äkta Android. Priset är minst sagt svårslaget.

 

Jag var till en början hyfsat, men inte helt, nöjd med kvalitén på min N7:a. Jag gillade starkt måtten på enheten, de är skön att hålla i, och tycker fortfarande den har en perfekt storlek.

Knapparna för volym osv är dock konstigt placerade.

Efter två dagar gick högtalaren sönder efter helt normalt användande. Ljudet "krasade". Googlade fram att MÅÅÅÅNGA har detta problem.

Bytte ut N7:an mot en ny och hoppades att min första var ett måndagsexemplar. Men icke, hade exakt samma problem efter några dagar.

Begärde att få pengarna tillbaka hos butiken (personalen var förstående och sa att de fått "en del" N7:or i retur) och köpte en Ipad (3) istället, något jag inte ångrar idag.

Helhetskänslan är helt annorlunda, N7 känns väldigt plastig i jämförelse.

 

Mitt slutbetyg är väl att man i fallet Nexus 7 vs Ipad är att man får vad man betalar för.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Efter en vecka till med N7 så lämnar jag den hemma p.g.a att i går hade ca: 40 % batteri och i morse så var den ner på 11 %

 

Så den får ligga hemma och jag tar min Ipad med mig i stället.

 

Som avslutning så håller jag med Dupont att man får vad man betalar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Intressant det ni skriver. Jag håller på att utreda plattor för jobbets räkning. Vi ska bland annat ha dem för att undervisa i Yrkessvenska och har exempelvis en del analfabeter vi tror skulle stor nytta av en platta med bra svenska-appar. De bästa apparna jag hittat är för iOS och bara det talar för iPad. Nu håller vår centrala IT-enhet på att ta fram ett koncept med tre stycken olika plattor att välja på för ca 500kr i månaden. För min del vill jag ha iPad men vet ej om mini eller 3:an är bäst, skiljer lite i pris.

 

Jag vet att det finns en väl fungerande platta i iPad eftersom jag har en själv. Något jag aldrig provat är att installera VPN och köra Exchange. Tror också att uppläsningsfunktionen i iPad är super att använda för mina klienter men är det någon som vet om mini har lika bra stöd för röst som 3:an?

 

Vad skulle ni välja om ni var i mina kläder? Jag antar att en iPadsatsning blir dyrare när det gäller inköpet men hur blir det i långa loppet? Kommer Android att krångla mer än iOS och behöver jag antivirusprogram till Android?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag jobbar inom skolan också och som jag ser är det bättre att betala lite mera för platta och i det här fallet Ipad och det finns flera fördelar som jag kommer att lista här.

 

1 Du får en platta som håller längre och då menar jag att dom elektronik delarna som finns i paddan har bättre kvalité samt att operativsystemet och hårdvaran går hand i hand.

 

2 Du slipper virus och andra otrevligheter med paddan, som skrev ovan i den här tråden.

 

3 Du kan administrera padden via en Imac på ett enkelt sätt (ska själv lära mig serverprogramet under sommaren som kommer) genom att installera och avinstallera program, även uppdatera paddan.

 

4 Man kan på ett enkelt sätt göra sina egna läromedel med ett program som heter iBooks Author

men det är visserligen på engelska och det finns till mac datorn.

 

5 Man behöver inte ha någon utbildning på paddorna, eftersom dom är så enkla att använda.

 

6 Med ett program som heter Handy Print som man installerar på en mac dator, då kan man från paddan skriva ut till en skrivare.

 

7 Det finns en uppsjö med program som är inriktad på skolorna.

 

8 Genom att det finns flera tillverkare på android plattor och telefoner så blir inte det systemet optimalt eftersom man måste kompromissa eftersom varje förtag vill göra sin version platta, medan apple har en typ platta och ett os system så jobbar dom i hand i hand som jag skrev ovan.

 

Det finns flera punkter som jag kan ta men det här en liten del vad jag tycker och då får man med att jag har provat båda systemen och där vinner Ipadden med storm steg över Android plattorna.

 

Så är det något mer så hör av dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag jobbar inom skolan också och som jag ser är det bättre att betala lite mera för platta och i det här fallet Ipad och det finns flera fördelar som jag kommer att lista här.

 

1 Du får en platta som håller längre och då menar jag att dom elektronik delarna som finns i paddan har bättre kvalité samt att operativsystemet och hårdvaran går hand i hand.

 

2 Du slipper virus och andra otrevligheter med paddan, som skrev ovan i den här tråden.

 

3 Du kan administrera padden via en Imac på ett enkelt sätt (ska själv lära mig serverprogramet under sommaren som kommer) genom att installera och avinstallera program, även uppdatera paddan.

 

4 Man kan på ett enkelt sätt göra sina egna läromedel med ett program som heter iBooks Author

men det är visserligen på engelska och det finns till mac datorn.

 

5 Man behöver inte ha någon utbildning på paddorna, eftersom dom är så enkla att använda.

 

6 Med ett program som heter Handy Print som man installerar på en mac dator, då kan man från paddan skriva ut till en skrivare.

 

7 Det finns en uppsjö med program som är inriktad på skolorna.

 

8 Genom att det finns flera tillverkare på android plattor och telefoner så blir inte det systemet optimalt eftersom man måste kompromissa eftersom varje förtag vill göra sin version platta, medan apple har en typ platta och ett os system så jobbar dom i hand i hand som jag skrev ovan.

 

Det finns flera punkter som jag kan ta men det här en liten del vad jag tycker och då får man med att jag har provat båda systemen och där vinner Ipadden med storm steg över Android plattorna.

 

Så är det något mer så hör av dig.

Tack för ditt svar Drutten. Har du jämfört iPad Mini och iPad 3? Vilken skulle du välja och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag föredrar Minins storlek (och vikt förstås), enda nackdelen är väl egentligen skärmens upplösning. Ska de användas mobilt/tas med hem osv skulle jag helt klart tagit Ipad Mini.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Som Dupont skriv det har med storleken att göra.

Det man ska titta på är vilken åldersgrupp pratar vi om, är dom under 10 så skulle jag rekommendera Ipad mini p.g.a vikten och är dom över 10 så är det ipad 3 eller 4 vi pratar om.

 

Det som skiljer dom båda åt är skärmen och lite prestanda men annars är det samma "burkar".

Det man inte får snåla på är att man har ordentligt skydd på paddorna eftersom en olycka händer så lätt.

Skulle olyckan vara fram så kostar ett glasbyte på ca:1500kr om man inte har förhandlat om i avtalet om att det ska ingå.

 

Hoppas du har fått tillräckligt med info men du får gärna komma igen om du vill.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Som Dupont skriv det har med storleken att göra.

Det man ska titta på är vilken åldersgrupp pratar vi om, är dom under 10 så skulle jag rekommendera Ipad mini p.g.a vikten och är dom över 10 så är det ipad 3 eller 4 vi pratar om.

 

Det som skiljer dom båda åt är skärmen och lite prestanda men annars är det samma "burkar".

Det man inte får snåla på är att man har ordentligt skydd på paddorna eftersom en olycka händer så lätt.

Skulle olyckan vara fram så kostar ett glasbyte på ca:1500kr om man inte har förhandlat om i avtalet om att det ska ingå.

 

Hoppas du har fått tillräckligt med info men du får gärna komma igen om du vill.

 

Tack för alla svar jag är verkligen hjälpt av det. Hur kan vi göra för att förhindra stöld av plattorna? Min egen iPad 3 har WiFi + 3G och den går att pejla in via min IPhone t.ex. Men jag misstänker att vi köper utan 3G och hur blir det med pejling via enbart WiFi funkar det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

I princip kan du aldrig hindra stölder av ipad eftersom som dom är "heta" men där imot kan du hindra dom att tjuven använder den genom att blåsa den via fjärrvägen.

Har man kopplat in funktionen "hitta min ipad" kan man dels låsa den och dels blåsa den.

 

Den man saknar är ett hårdvarolås i form av att skulle man blåsa paddan så kan man inte återställa den hur man än gör.

Det enda sättet man kan återställa den är att man har rättigheter att göra det men vi har inte kommit så långt än.

 

Jag vet att man har ställt krav på tillverkarna att införa sådan funktion men det dröjer.

 

Så som svar på din fråga så kan man inte förhindra stöld mer än att informera användaren att hålla reda på sin padda och skydda den samt att person är personlig ansvarig om paddan och att om den blir stulen så är deras hemförsäkring som gäller eller att dom får betala den.

 

Suvend sist är det användarens skyldighet att skydda lånad utrustning lika mycket som det gäller deras egna smart telefoner.

 

Hoppas det var svar på din fråga.

Återkom gärna

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har klämt och kännt på en Nexxus 7, detta fick mig till att ta steget och köpa mig en Nexxus 4.

 

Precis som du pointerar så vill appar ha tillgång till allt möjligt och det är skrämmande på många sätt.

 

Att det skulle vara friare har jag även hört, kan dock inte hålla med eller bekräfta detta. Beror säkert på vad man använder sin padda/telefon till.

 

Mitt möte med Nexxus 4 blev kortvarigt och byte den rakt över mot en iPhone 4s.

 

Jag kände ofta att Nexxus kändes som ett försök att konkurera, läs anamma Apple och deras lösningar. Men de föll på mållinjen, jag är ingen apple "taliban" eller fanboy :)

 

Men känner inte att Android och deras undermåliga appar och teknik tilltalar mig .... ännu kanske aldrig :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej

Tyvärr försöker Android plattformen göra en "Windows 8" vilket gör att man lägger in massa funktioner som fungerar halv hjärtad, vilket är väldigt sorgligt.

 

Men det är som alla som försöker tjäna pengar på något som är i ropet man lägger inte ner den tiden för att göra det bra utan man vill få ut det så snabbt som möjligt för att tjäna så mycket så möjligt, vilket i slut ändan är att svika kunderna som har valt Android systemet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

Tyvärr försöker Android plattformen göra en "Windows 8" vilket gör att man lägger in massa funktioner som fungerar halv hjärtad, vilket är väldigt sorgligt.

 

Men det är som alla som försöker tjäna pengar på något som är i ropet man lägger inte ner den tiden för att göra det bra utan man vill få ut det så snabbt som möjligt för att tjäna så mycket så möjligt, vilket i slut ändan är att svika kunderna som har valt Android systemet.

Jag håller med. Android lever på sina funktioner och på användare som säger "det där kunde vi göra sedan 2.3 gingerbread" till iPhone användare som just fått någon ny feature. Android blir aldrig färdigt. Visst, det kan vara positivt också, men inte i detta fallet. iOS känns komplett för varje ny version som kommer ut, medan Android slänger in fler features som är dåligt implementerade och sedan tar de sin tid på sig att förbättra det i nästa uppdatering, då de slängt in ännu fler features.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...