Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Molnfront Systemutveckling


Molnfront

Rekommendera Poster

Tjena,

 

halkade in här av en slump, har ju sett forumet tidigare men inte haft någon nytta av det. För mig är datorn endast ett növändigt ont verktyg (men användbart!) och nu råkade det sig så att jag utvecklar i ett stort projekt mot iPhone åt en kund så nytt verktyg behövdes. Det blev en sprillans MBP 13.3", 4 G RAM, med i5 och 500 GB HD för nedprutade priset 7597,6 SEK ex moms. Då kan jag också köra VirtualBox med Ubuntu, Win 7 och lite andra servrar om det behövs.

 

Kan inte påstå att jag är lyrisk eller förstår vad som är bättre med Mac, alla OS har sina problem. I början var det mest krångel och udda UX upplevelser. T ex varför kan man inte klicka en till gång på en ikon i dock för att få programfönstret att stänga och var är delete tangenten. USB portarna är också stenålder, för få och på fel sida och inte senaste protokollet. 3 bredbandsmodemet är lite för fett för att få plats och med sladden till ramlar den alltid ned på golvet. Har kopplat till en blåtandsmus som fungerar bara man inte stänger av datorn för då får man manuellt koppla upp den igen. Har också en Logitech med USB radio som fungerar kanon bra förutom att den hamnar på fel sida på Macen och mottagningen kan bli dålig.

 

Personligen föredrar jag Ubuntu, mycket mer produktivt (flame war varning..). Men det som är bra är hårdvaran (hittills) förutom att den är ruskigt hal på undersidan när man har den i knät.

 

Nåja, förövrigt bor jag i Stockholm, är egenföretagare och utvecklar i Java, .NET, PHP, ColdFusion, VoiceXML, Java Script, node.js, HTML5, SQL och nu också Objective-C. Har hackat nätverk, websidor, servrar, routrar, brandväggar och datorer sen 78 eller nåt sånt, började med en Commodore PET 2001 och gick vidare till BBC Acorn och sen Archimedes och sen Acorn 5000 med RISCOS, med den nu dominerande ARM processorn (>15 miljarder sålda!). Så Apple valde rätt processor när de började med handdatorn Newton 94. Jag byggde upp en ISP under 94 och körde på till 98 därefter så pluggade jag på IBM ett tag å sen hamnade man mitt i IT bubblan. Ruskigt kul tid!

 

Just nu blir det mycket utveckling av molnlösningar med hög tillgänglighet med GAE, Amazon S3, Cloudbees, Jeelastic osv.

 

Förutom att vara datornörd är jag också sportnörd och resten av tiden går åt till idrott; innebandy, löpning, badminton, inlines, fotboll, hocky, bränboll, segling, tennis, squash och allt annat där en rund boll och tävlingsmoment ingår.

 

Under förra året utvecklade jag en inspelningsapp (backupcall.se) för iPhone åt Ravolution AB, där man kan ringa globalt och spela in samtalet.

 

Just nu pågår utvecklingen av min andra app (superguru.ai) i ramverket PhoneGap för Android och iPhone och jag hoppas få klar en första lösning under andra kvartalet i år. Projektet är mycket spännande och det bygger på att kunna leverera aktieförutsägelser till smartphone användare på ett enkelt sätt. Vi gillar crowdsourcing så vi har använt det för att få förslag på logotyper och har just nu en tävling för att utse rätt logotyp.

 

Jag utvecklar också enklare appar för Android, iPhone snabbt och till mycket bra priser.

mvh,

 

Göran

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet.

 

Alla har vi våra preferenser och jag håller med dig om att BBC Acorn (4000?) med RiscOS var en otroligt trevlig dator. Otroligt stort i GB och hade sin otroligt lojala skara av entusiaster utanför.

 

Håller med om att "dagens" bärbara från Apple har sina brister, men samtidigt så innehåller de inte heller mer än nödvändigt. Angående USB3 så finns det i den senaste generationen. Apple är på gott och ont tidiga eller sena med att implementera vissa saker beroende på hur de tror att utveckligen ska ske. Sen så beror det inbland på att stödet inte finns eller fungerar på det sättet som Apple vill att det ska göra i de komponenter de köper/vill köpa in. Tror att en del i att det dröjt är att strömförbrukningen i kretsarna för USB3 varit högre än Apple vill tillåta.

 

Nog om det, hoppas att du finner forumet som en trevlig plats, här finns allt från teknik och mjukvara i respektive kategori till rent "trivselsnack" i Papperskorgen. storkram.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Välkommen till forumet! :yeahbaby:

 

 

... Men det som är bra är hårdvaran (hittills) förutom att den är ruskigt hal på undersidan när man har den i knät.

Bättre du skaffar en Mac Pro. Den glider inte i knät. ;)pclaugh.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...