Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vad är "Widevine media optimizer" för program?


vebben

Rekommendera Poster

Har ikväll fått en popup om att uppdatera "Widevine Media". Jag har aldrig sett det förut, vad är det för något??

Hittar inte något sådant program i programmappen.

Har en MBP OSX 10.8.3

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla fall INTE godkänt någon uppdatering.

Hur blir man av med den tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stämmer det verkligen att det är en trojan? Kom upp för mig idag också och det är ett program som erfordras när man ska titta på bland annat tv4-play?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den ploppade upp när jag loggade in på If.se för några ärenden igår.

Jag provade idag också att besöka If.se och samma sak då så kom den fram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

dragonfly73

mcoKng har helt rätt, det är ett plugin för att kunna se video som tv4 visar!

 

Installerade och och kunde titta på tv4 play igen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick just upp den där Widevine rutan på min dator och en snabb googling ledde mig till denna tråd och jag blev genast lite kallsvettig.

 

Men precis som ni säger här så är Widevine en plugin som TV4 och även Magine.com använder sig av för att visa video. Detta är således ingen trojan utan en plugin med en i dagens läge lite oroväckande uppdateringsprocess. För vem kommer ihåg att man installerade denna plugin för ett par år sedan när man besökte TV4Play.se?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Samma här och jag har ej Google Chrome endast Safari i PB...Hört så mycket skit från Google så man vill passa sig..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fick också upp rutan igår. Den ser så B ut, så man undrar ju lite vad det är. (se bifogad bild)

 

Jag hittar ingen läsning från Google att det skulle tillhöra deras programvaror även om många andra sajter hävdar det.

Och förresten, känns det inte som om uppdateringen borde komma i form av en Chrome-uppdatering?

post-54600-014574700 1363958215_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var för fult för att vara från Google. Jag gick in och raderade det! Det enda som va skumt var att det inte hette Yontoo som det kallades i artikeln Pocahontas rekommenderade.

 

Tack för hjälpen iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har samma problem. Går inte att radera hur jag än gör, även när jag går in via 'disc utility' eller försöker med instruktionerna som fanns i länken längre upp i tråden. När jag försöker stänga av/starta om datorn så säger den även att widevine inte tillåter nedstägning av datorn. Den frågar även upprepade gånger efter mitt lösenord för att kunna utföra uppgraderingar. Den fanns inte bland firefox plug-insen, och jag kan inte ta bort den från dockan heller. Vad det än är verkar det inte så harmlöst som ett uppspelningsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Google har en sida om programmet här:

http://support.google.com/widevine/answer/2930704

 

Så programmet verkar finnas...

Men det är just det, jag har aldrig laddat ner programmet vad jag vet. Det är märkligt.

 

Och just det där att ingen på internet verkar veta vad det är. En Googling ger så många märkliga sidor.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och var finns själva appen, ser ut som att den ligger i en mapp som kan matas ut, men det kan den inte... ??? :chockadskeptisk:

post-633-042746400 1364068787_thumb.png

post-633-036487100 1364068909_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 months later...

Hur man avinstallerar, se nedan.

 

post-28798-0-90563400-1373469679_thumb.png

 

Man kan också inaktivera pluginet direkt i Chrome, skriv in "chrome://plugins" i adressfältet, tryck enter, välj inaktivera.

 

post-28798-0-82418300-1373469453.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...