Vilken lösning för Windows på Mac passar bäst för småprogram?
Postad 7 March 2013 klockan 11:15
bilen och några släktforskarprogram, samt några till. Idag kör jag en Imac på 1Tb i lagringsutrymme och vill absolut inte använda någon PC. Men samtidigt behöver jag programen.
Vilken lösning är bäst och enklast för mig? Verkligen installera något windowsprogram på en tredjedel (helst mindre) av hårddisken? Boot campheter väl det? Eller köra någon virituell windowslösning (blir inte det dyrare dels för programmet för den virituella lösningen och dels ett windowsprogram)? Wine känns för komplicerat för mig.
En avslutande fråga – Vilket Windowsprogram bör jag välja?
Postad 7 March 2013 klockan 11:21
Parallells Desktop är något bättre än VMWare Fusion.
Gör det NU. Om en timme kan det vara för sent !!!
Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.
Så jag använder Telly81 i nödfall så länge.
Postad 7 March 2013 klockan 11:27
Släktforskningsprogram finns det ett flertal till OS X så det går väl att exportera/importera antar jag. Finns några på forumet som släktforskar... de kanske kan komma med några tips där.Jag har en del småprogram som bara funkar på windows, som tex trimmningsprogrammet till
bilen och några släktforskarprogram, samt några till. Idag kör jag en Imac på 1Tb i lagringsutrymme och vill absolut inte använda någon PC. Men samtidigt behöver jag programen.
Vilken lösning är bäst och enklast för mig? Verkligen installera något windowsprogram på en tredjedel (helst mindre) av hårddisken? Boot campheter väl det? Eller köra någon virituell windowslösning (blir inte det dyrare dels för programmet för den virituella lösningen och dels ett windowsprogram)? Wine känns för komplicerat för mig.
En avslutande fråga – Vilket Windowsprogram bör jag välja?
Jag kör VirtualBox.
Vill du ha Parallells så finns den billig på MacUpdates vårrea: https://deals.macupd...acupdate-bundle
There's no place like 127.0.0.1 🏠
pro'·gram·mer (n.) An organism that converts caffeine into code.Medlem i 6666-klubben.
Postad 7 March 2013 klockan 11:33
Släktforskningsprogram finns det ett flertal till OS X så det går väl att exportera/importera antar jag. Finns några på forumet som släktforskar... de kanske kan komma med några tips där.
Det beror ju på vad TS menar med "några" släktforskarprogram. Det finns ju CD som Sveriges släktforskare ger ut: Sveriges dödbok, Sveriges befolkning osv. Dessa finns ju bara på Windows.
Vad gäller ett program där man skriver in information om en släkt och skapar släktträd, så finns det mycket riktigt program för Mac OS X. Men eftersom man (såvitt jag vet) aldrig behöver fler än ett så passar inte detta in i kategorin "några" släktforskarprogram.
Så TS får gärna förtydliga.
Profilen Telly81 ägs av samma person som profilen Telly82. Den sistnämnda fungerar oftast inte på grund av en bugg i forumprogramvaran. Webbansvarig Joel Westerholm är sedan länge medveten om problemet.
Postad 7 March 2013 klockan 11:38
Det beror ju på vad TS menar med "några" släktforskarprogram. Det finns ju CD som Sveriges släktforskare ger ut: Sveriges dödbok, Sveriges befolkning osv. Dessa finns ju bara på Windows.
Vad gäller ett program där man skriver in information om en släkt och skapar släktträd, så finns det mycket riktigt program för Mac OS X. Men eftersom man (såvitt jag vet) aldrig behöver fler än ett så passar inte detta in i kategorin "några" släktforskarprogram.
Så TS får gärna förtydliga.
Tack för alla svaren!
Jag förtydligar med att skriva att jag har både Sveriges dödbok och Sveriges befolkning. Sen har använder jag AD, som funkar till Mac.
Om jag tex väljer Parallell desktop måste jag väl både köpa det + windows?
Postad 7 March 2013 klockan 11:47
Om jag tex väljer Parallell desktop måste jag väl både köpa det + windows?
Japp.
Men då har du "riktig" Windows och får inga kompatibilitetsproblem. Köp en OEM-version så är den inte så dyr.
Postad 7 March 2013 klockan 11:55
Japp.
Men då har du "riktig" Windows och får inga kompatibilitetsproblem. Köp en OEM-version så är den inte så dyr.
Vad är en oem-version och bör jag välja 32 eller 64 bit?
Postad 7 March 2013 klockan 12:07
Vad är en oem-version och bör jag välja 32 eller 64 bit?
Jag tror det var CDn om Sveriges ortnamn som inte funkar med 64-bit. Har du inte den CDn bör du skaffa 64-bit.
OEM är en billigare licens som är låst till din dator. Du kan alltså inte avinstallera och installera om på en annan dator. (Ja, inte utan att kontakta MS och förklara att din gamla dator gått sönder etc etc.)
EDIT: Det kan finnas andra (riktigt) gamla program som inte funkar på 64-bit, men jag har inte stött på några.
Redigerat av Telly81, 7 March 2013 klockan 12:09.
Postad 7 March 2013 klockan 12:15
du kan prova det gratis och se om det fungerar för dig
Postad 7 March 2013 klockan 15:06
Crossover fungerar med en mängd småprogram dom senaste versionerna fungerar även med windows office-paketet
du kan prova det gratis och se om det fungerar för dig
Jag ska testa Crossover.
Tack!
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Nya ämnen
-
Idag, 18:44
Söker tips på bra hårddisk -
Idag, 17:09
12 Star Trek-tekniker i verkligheten -
Idag, 16:31