Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Magic mouse


Telly82

Rekommendera Poster

Hej.

 

Hur stänger jag av den horisontella rullningen på en Magic Mouse? Den vertikala vill jag ha kvar.

Mac OS X 10.6.8.

post-69734-015356800 1362644810_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det är väl ett ingyggt betéende i Magic mouse. Men jag hittade här ngt som kanske kan vara ngt:

 

I just discovered this using MagicPrefs:

After installing, go into the MagicPrefs Preferences pane and select Configure Scrolling. By default, it shows all as Disabled, yet they are all enabled for Both axes (on my version anyway). Select "Vertical axis" for all of them and you shouldn't have to worry about horizontal scrolling again.

 

http://forums.macrumors.com/showpost.php?p=10327169&postcount=4

 

 

http://magicprefs.com/

 

prefpane.png

 

 

Den är ju gratis, så det kostar ju inget att prova.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

Jag fick gå hit för att hitta en version som funkar på Snow Leopard:

http://www.macupdate.com/app/mac/33095/magicprefs

 

Nu har jag ställt in så här:

post-69734-001416800 1362649474_thumb.png

 

Då blev det litet bättre. Om jag drar horisontellt med fingret händer inget. Om jag drar vertikalt med fingret rullar dokumentet vertikalt. Men om jag råkar dra litet på snedden rullar dokumentet både vertikalt och horisontellt.

 

Man, som sagt, det blev bättre. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset.

 

Jag fick gå hit för att hitta en version som funkar på Snow Leopard:

http://www.macupdate.com/app/mac/33095/magicprefs

 

Nu har jag ställt in så här:

post-69734-001416800 1362649474_thumb.png

 

Då blev det litet bättre. Om jag drar horisontellt med fingret händer inget. Om jag drar vertikalt med fingret rullar dokumentet vertikalt. Men om jag råkar dra litet på snedden rullar dokumentet både vertikalt och horisontellt.

 

Man, som sagt, det blev bättre. :)

Det ska jag också prova, i helgen.

 

Fungerar inställningen för 1, 2, 3 o 4 fingrar?

 

Man kanske kan ha kvar horisontell rullning med tex 3 fingrar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en susning. Har alltid bara använt ett finger. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inte en susning. Har alltid bara använt ett finger. :)

 

Ok, jag har det installerat nu.. fungerar väl bra, förutom som du nämnde när man dra snett uppåt.

 

Men nu har jag också fått ett felmeddelande som jag inte förstår. Vad betyder det ?

"Missing Switch Space Right keyboard shortcut"

post-1012-048722500 1363034509_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att förtydliga.

What does the "Your operating system is missing the X keyboard shortcut" message exactly mean ?

It means the shortcut for the named action is not defined, MagicPrefs relies on the OSX shortcuts for some actions.

Typically you can fix this by going to  > System Preferences > Keyboard and press Restore Defaults or just change/enable/toggle the shortcut named.

In some rare cases if this does not work you should also log off then back on or even delete Library/Preferences/com.apple.symbolichotkeys.plist then Restore Defaults

Worth noting is that the OSX keyboard shortcuts have nothing to do with the hardware keyboard shortcuts that are printed on keys and triggered directly or in conjunction with FN

 

Why do i get a "No Shortcut Enabled For Switch Space..." message

You get that message when you are triggering a gesture that is enabled and assigned a Switch Space action but Switch Space shortcuts are disabled.

To enable them go to  > System Preferences > Expose & Spaces > "To switch between spaces" and select something like "^ Arrow Keys" instead of "-" in the drop box, restart MagicPrefs.

You could also just uncheck the gesture in cause.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...