Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med Radera/Installera min macbook PRO


Gäst

Rekommendera Poster

Hej

 

Jag vet att detta är ett ständigt återkommande ämne men jag lyckas inte hitta lösningen på min fråga genom sökning så jag hoppas ni har

tålamod att svara på frågan en gång till. Jag förstår nämligen inte varför jag inte får en kopia av min gamla set up efter att jag har raderat min

HDD och ominstallerat OSX Snow leopard (som jag hade förut med) på min MacBook. Jag har en Time Capsule som jag gör backup till.

 

"Detta har hänt"

  • Jag gjorde en TimeMachine backup till min TimeCapsule
  • Jag satte sedan in Installationsdisken, klickade mig fram till skivverktyg och raderade HDD
  • Installerade sedan om OSX Snow leopard (ja, jag hade det förrut och ja, den skivan tillhör min Mac)
  • Inväntade att inställningsassistenten skulle fråga mig om jag vill överföra från en Time Machine back up
  • Svarade ja och förde över sammanlagt 52GB användardata och program...

 

Följande problem har nu uppstått: Min dokumentportfölj är helt tom (skall inte dom följa med?), Download mappen likaså. Dom flesta

program är tillbaka på datorn men inte i docken. Desktop är bara halvt fylld med dom mappar som fanns innan. Mail är helt tom och kräver

en ny set up.

 

När jag går in i time machine kan jag backa ett dygn och bl a se att min dokumentmapp ligger där. Visst, det går ju att flytta mapp för mapp

men är det inte liksom det som flyttassistenten skall göra? Ställa in min Mac så den ser ut som förr? Eller flyttar inte assistenten allt?

 

Jag har inte gjort några vidare tester. Inte gjort någon ny backup till time machine av rädsla för att sopa bort mail och annat som finns i Time

Capsulen nu. Skulle någon vänlig skäl kunna hjälpa mig att återställa min dator så den ser ut som förrut? Tänkte jag fel när jag trodde det skulle

bli en exakt kopia av min gamla Mac?

 

Mvh

Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Loggar du in som den användare du hade innan du gjorde ominstallationen av Macen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej jag måste byta namn på användare samt för annars funkar inte installationen. Kan inte ha samma namn på "hem" vid

omistallation... eller ? (nu blev jag osäker på detta med ... snyft)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kollar i Systeminställningar-->Konton så borde ditt gamla konto finnas där.

Logga ut den nya användaren och logga in på den gamla användaren så ska allting finnas där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

WOW, är det så himla enkelt?

 

Inte för att jag misstror dig Telly men jag kollar när jag kommer hem och lovar svara här sen.

För egen info bara. Varför skapas ett användarkontokonto till? Är det något som jag gjort av

misstag eller "är det bara så"?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, misstaget du gjorde när du installerade på nytt var att ange ett annat användarnamn än det du hade innan. Sedan, när du la tillbaka från Time Machine så la den tillbaka det ursprungliga kontot, så nu har du två konton.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom hem nu. Ser bra ut. Jag raderade det extra kontot. Men en fråga till. En del program i docken är frågetecken eller

överkorsade och utgråade. Skall jag uppdatera OSX till 10.6.8 och se om det är det som gör det? I övrigt Telly hade du

helt rätt (såklart :))

 

Ha det bra och tack för hjälpen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ta bort det i Docken som inte fungerar och lägg dit dem igen (från Program-mappen vanligtvis).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok jag har en kompletterande fråga. Alla program ser ut att funka nu (tack) Man behöver öppna dom

med licenser (såklart) vilket ledde till ett hejdlöst letande i lägenheten men annars allt bra, Mail funkar

perfekt och 26000 mail laddades hem igen (det är mitt allt det...) Nu till frågan

 

Jag får upp "login" detaljerna för min profil hela tiden när datorn startas om. Trots at jag bara har ett konto

Var ställer man in att den skall loga på mig automatiskt och inte först till "Logga in Niklas konto" ?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...