Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Apple-produkter, mobilt bredband och backup


KonradA

Rekommendera Poster

I dagsläget använder jag mobilt bredband. Jag är väldigt intresserad av att skaffa en backup-lösning via internet, något i stil med Time Capsule, men det är ju med router, som dessutom inte har stöd för USB-modem vad jag förstår. Vet ni, har ni spekulerat eller har det ryktats om att Apple ska utveckla någon liknande router-lösning som även har stöd för mobilt bredband med 3g/4g?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vet inte om jag fattat dig rätt men du kan sätta 3G-modemet direkt i en Dovado Tiny. Vill du ha Time Capsule så kan du ansluta även den. Finns hos t ex Netonnet, Telia m fl.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Probemet med backup i molnet är det oftast låga upload hastigheten, runt 100 kb/t. Med Dolly Drive (ca 50 euro/år) kan man få en extern disk hemskickad, på den kopiera sin hemmapp, skicka tillbaka och sedan bara köra delta dvs förändringar. http://www.dollydrive.com/. Men sedan är ju frågan, kan man lite på att företaget inte konkar,..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon router från Apple med stöd för "mobilt bredband" lär vi nog inte se till. Men som redan nämnts, skaffa en router för mobilt bredband och sätt en TC till den. Eller så köper du en NAS med stöd för TM och sätter på nätverket.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag köper en 3g/4g-router så har jag tittat på TP-Link MR3420, jag får intrycket av att den är bättre än Dovado Tiny, rätta mig gärna om jag misstar mig. Då måste jag ha USB-modemet anslutet till routern för att få TC anslutet också, korrekt?

 

En annan fundering som uppstod: måste TC alltid vara på för att få automatisk backup till den? Alltså, spinner hårddisken non-stop? Det förkortar väl i så fall hårddiskens livslängd avsevärt, inte?

 

Blir det här den smidigaste lösningen tycker ni? Tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddisken på en TM-enhet jobbar bara när backup tas, vilket per default är en gång i timmen. Men oftast är det väldigt små backuper, så den jobbar inte så långa stunder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...