Hoppa till innehåll

Foto

Ram "drar iväg fort"

• Vänligen logga in för att kunna svara
7 svar till detta ämne

#1 kaffemax

kaffemax
  • Medlem
  • 772 inlägg
  • Plats: Västerås
  • Appleprylar: Macbook Pro mid 2012

Postad 11 februari 2013 klockan 21:29

Hej jag startade om min MacBook Pro 13" mid 2012 för 4h och 22 minuter sedan (eftersom jag ville rensa systemet på Ram) och sedan dess har Ram-minnet sjunkit snabbt, jag har 8 gb ram av märket Crucial har jag för mig. Nu är den redan nere på 1,79 Gb, jag förstår inte vad som händer?

Postar en skärmavbildning så får ni se om det är något lurt. Jag har ofta ett externt ljudkort kopplat till min Mac eftersom jag spelar in musik via GB, kan det vara det som strular?

Bifogad fil  Namnlöst.tiff   224,21K   30 Antal nerladdningar

Tack
  • 0
Mvh

Max

#2 Alix

Alix
  • Medlem
  • 35 251 inlägg
  • Plats: 💻
  • Appleprylar: Mac mini Late 2012, MacBook Pro 15" Mid 2010, Mac mini Mid 2007.

Postad 11 februari 2013 klockan 22:02

Du har massor av inaktivt minne som Mac OS X tar i anspråk när de behövs. Det ska se ut så här. Det är ju ingen idé att ha en massa RAM om de förblir tomma.
  • 0

#3 kaffemax

kaffemax
  • Medlem
  • 772 inlägg

Postad 11 februari 2013 klockan 22:47

1360616554[/url]' post='1607258']
Du har massor av inaktivt minne som Mac OS X tar i anspråk när de behövs. Det ska se ut så här. Det är ju ingen idé att ha en massa RAM om de förblir tomma.

Jaha okej, då är det alltså ingen fara ?
  • 0
Mvh

Max

#4 tjorven

tjorven
  • Medlem
  • 4 521 inlägg
  • Plats: STOCKHOLM
  • Appleprylar: MBP retina i7

Postad 11 februari 2013 klockan 22:51

ramminnet används när du har program igång. avsluta program som du inte använder så kommer det inaktiva minnet att rensas.

du kommer aldrig ha alla dina 8 gb på grönt eftersom systemet redan från början kräver en viss bit ram.

så länge din dator inte går trögare och börjar badbolla behöver du inte oroa dig för hur mycket ram som är ledigt eller inte. din mac har koll på det där själv för att du ska kunna göra något annat med din tid.

Redigerat av tjorven, 11 februari 2013 klockan 22:53.

• 0

#5 kaffemax

kaffemax
  • Medlem
  • 772 inlägg

Postad 12 februari 2013 klockan 06:58

<br />ramminnet används när du har program igång. avsluta program som du inte använder så kommer det inaktiva minnet att rensas.<br /><br />du kommer aldrig ha alla dina 8 gb på grönt eftersom systemet redan från början kräver en viss bit ram.<br /><br />så länge din dator inte går trögare och börjar badbolla behöver du inte oroa dig för hur mycket ram som är ledigt eller inte. din mac har koll på det där själv för att du ska kunna göra något annat med din tid.<br />

<br /><br /><br />

Jag visste tyvärr inte det, men tack för hjälpen.
  • 0
Mvh

Max

#6 iEricF

iEricF
  • Moderator
  • 16 306 inlägg
  • Plats: ~/
  • Appleprylar: 4
    Mac Pro 2.8, G5 2x1.8, Custom-G4 2x1.6, iPhone 3GS

Postad 12 februari 2013 klockan 07:39

Om du skulle ha en massa uppknutet minne, som som systemet inte verkar lämna tillbaks, kan du köra "purge" i Terminalen.
purge

• 0

“Jante” är ett ord, inte en lag.

There's no place like 127.0.0.1 term.png
Medlem i 12345-klubben.

#7 kaffemax

kaffemax
  • Medlem
  • 772 inlägg

Postad 12 februari 2013 klockan 07:48

jaha tack för tipset :)
  • 0
Mvh

Max

#8 Axelman

Axelman
  • Moderator
  • 42 463 inlägg
  • Plats: FALUN
  • Appleprylar: iBook G3 300, iMac Intel 21" och en MBA 11"!!

Postad 12 februari 2013 klockan 10:52

För att se alla RAM-minnesanvändare ska du välja Alla processer längst upp. Bilden är inte komplett men ser annars OK ut.
...
OS X har en dynamisk minneshantering som gör att ju mer RAM du har, desto mer "paxar" den för utan att det är något fel. Skulle RAM inte räcka till kan du se det på Sidor ut. Sidor ut visar den sammanlagda filhanteringen från hårddisken av tillfälliga filer sedan sista uppstarten. Är den 0 eller max 1 GB på en vecka är det helt normalt. Är den 1 GB efter ett par timmars upptid sedan om start har du definitivt för lite minne. Växelfil beskriver ungefär hur mycket mer RAM du behöver.
  • 0

'Hedra din fader och din moder'

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar