Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mina dagböcker försvann!


Michael J

Rekommendera Poster

Klockan 20:44 startade datorn om, trots massor av ledigt utrymme på hårddisken. Ett meddelande sade att omstarten berodde på något fel.

 

Vad som förvånar mig mest är att dagboken försvunnit, trots att programmet (Textredigerare) var avslutat och dokumentet automatiskt sparat.

 

Även kopiorna med olika namn är som bortblåsta.

 

Dagboken och kopiorna finns inte heller i Time Machine.

 

Jag startade om datorn en gång till 21:05, men dokumenten återfanns inte.

 

Förhoppningsvis finns de i den externa hårddisken, men där sträcker de sig bara till i går, så det vore bra om jag kunde återfå texterna från i dag.

 

Finns det någon som kan föreslå en lösning på problemet?

 

Datorn är en MBP tillverkad sent 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inga lokala snapshots från idag?

De är vitmarkerade återställningspunkter i TimeMachine. Lila återställningspunkter är sparade på TimeMachinehårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter att jag skrivit första inlägget gick jag in i ett annat dokument (också Textredigerare), vilket inte gick att spara med följande motivering:

 

"Dokumentet ”Namnlöst” kunde inte sparas /…/. Filnamnet är ogiltigt." Det var inget skumt med filnamnet.

 

Samma sak upprepades när jag försökte duplicera dokumentet och spara det, även spara ett nytt dokument med en inklistrad kopia av texten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har inga lokala snapshots från idag?

De är vitmarkerade återställningspunkter i TimeMachine. Lila återställningspunkter är sparade på TimeMachinehårddisken.

 

Menar du de vita graderna på tidsskalan i högermarginalen? (Jag använder dem för att bläddra bakåt, men det hjälpte inte i detta fall.)

 

Om inte, var finner jag återställningspunkterna du talar om? (Jag sökte utan framgång i Hjälp.)

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, var kanske lite förhastad.

Var nog först i OS X Lion som Local Snapshot infördes och skiljdes från vanliga säkerhetskopior i TimeMachine med vita respektive lila tidsangivelser.

Local Snapshots är TimeMachine säkerhetskopior som sparas lokalt på datorns hårddisk tills din TimeMachine-hårddisk ansluts.

Men med tanke på att det är en late-2011 du kör så borde du köra Lion eller Mountain Lion.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, de vita och lila återställningspunkterna fanns på tidsskalan (använder termen i brist på annan) som jag frågade om i mitt föregående inlägg.

 

Det märktes när jag med Time Machine gick in i den externa hårddisken.

 

Där fann jag den senaste kopian från i går eftermiddag, vilket är bra.

 

Ännu bättre vore det om jag kunde återfinna informationen därifrån till i kväll (20.44), då originaldokumentet försvann i samband med omstarten.

 

Tacksam för förslag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har räddat filer med Data Rescue 3 med bra resultat. http://www.prosoften...data_rescue.php

Tack. Jag har just laddat ned en gratis provversion, men när jag ska dra ikonen till Applications-mappen så lägger sig en parkeringsförbudssymbol (rund med tvärstreck över) över ikonen och den går inte att installera. Detta har för övrigt hänt flera gånger när jag försökt överföra filer till mappar.

 

När jag drog ikonen/filen till Applications-mappen i Data-Rescue-fönstret så installerades programmet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Programmet lyckades återvinna en av kopiorna, så nu har jag informationen fram till 20:34 i går, vilket jag var ute efter.

 

Tack igen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dokumentet som återvanns hade ett namn som skilde sig helt från de övriga, vars namn började på samma sätt men varierades på slutet (till exempel "-kopia", "jan-feb").

 

Antyder kanske värdet av att variera mera…

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...